vad bör man fråga ang.hundköp?

R

Rammstein

Har hittat en omplaceringshund jag är intresserad av och nu undrar jag lite vad man bör fråga när det gäller vuxna hundar? Förutom vetrinärintyg?
Jag har siktat in mej på en Golden 4år!
Hoppas jag kan få lite tips!

Kram!

Sv: vad bör man fråga ang.hundköp?

Varför den omplaceras
Vad de gjort med den i lydnadsväg
Hur den fungerar med andra hanar/tikar/
Hur den fungerar med barn/äldre
Åker den bil/kommunala färdmedel utan problem
Vad äter den för foder
Överkänslig mot något
Registreringspapper
Herregud... det är jättemånga frågor som jag skulle ställa om det var jag:o
Lycka till

Fråga hur den är att handskas med i olika sitautioner, hemma, i bilen, hos bekanta, med andra hundar. osv.
Fråga om den har varit frisk hela tiden.
Varför gör dom sig av med den?
Hur den är med maten, foderallergi mot något eller känslig mage?
Vad anser dom är att bra hem för den hunden och varför dom anser det.

Oj oj mycket att tänka på det vet jag, har man tur flyter det på av sig själv. :)
Jag har nyligen varit i din sits och skrev en liknande tråd, kan slänga in en länk till den om du vill. :)

Tack tack för alla tips!
Jag tror jag fått med det mesta,men som sagt det är ju första mötet med hunden som betyder mycket så man inte köper grisen i säcken.Men allmänt pilla med hunden och ska fråga om jag kan få gå ut själv med henne när jag åker dit.

Är det en fyraårig golden ska du kolla upp så att hunden är röntgad på armbågar och höfter med bra resultat. Att skaffa en hund som inte håller länge är pina (I know...).

www.hittehund.se tycker jag är bra, där står det lite om vad de tänker på vid omplacering å sånt, och vad man som adoptör bör tänka på..du kan nog hitta lite tips iaf!

KOlla hur munnen/tänderna ser ut på den.
Har dom skött tandvården bra så är det bra, har dom inte gjort nånting på fyra år så kan det vara tandbehandlingar för några tusenlappar på den om det är mycket tandsten och eventuella utdragningar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka