Vad bör jag tänka på ?

S

sherrypie

Jag ska låna ut min häst i några månader pga att jag själv inte kan rida efter min förlossning. Det är inte fråga om något fodervärdsavtal eller liknande, utan hästen ska stå i ett annat stall och ridas dagligen av en tjej som jag hittat på rekommendation av en annan. Jag ska själv stå för alla kostnader som tack för hjälpen att hon rider och utbildar min häst. Jag bara undrar om det är något jag glömt att ha i åtanke ? Vi har inte skrivit nåt avtal oss emellan, jag tänker att det är ju jag som står för allt, hästen är väl försäkrad, hon kan aldrig hävda att hon äger hästen eller nåt annat liknande, men vad mer ska jag tänka på ? Ska man skriva nåt avtal ? Isåfall vad ska man skriva där ? Tacksam för tips :-)

Sv: Vad bör jag tänka på ?

Kanske på att det gäller en viss tid och att om hon vill avsluta det i förtid så vill du veta det med god varsel? Tänkte mest på om du inte vill att hästen ska bli stående och behöver hitta någon ny.

Jag skulle skriva ett avtal, där det klargörs exakt vad som gäller. Spontant:
  • Perioden tjejen ska ha hästen, när den senast ska återbördas till/hämtas av dig.
  • Vad som gäller ridmässigt (att hon ska rida och utbilda hästen).
  • Vad händer om något händer, t.ex. att tjejen skadar sig så pass att hon inte kan/får rida?
  • Vem som har ansvar för hästens skötsel (ser till och fixar med hovslagare osv.).
  • Vem som står för hästens kostnader (du).
  • Hästens försäkring.

Rent spontant så skulle jag tänka mycket på:

Slitage/skador på utrustning - vem står för vad?
Skador på häst - vems ansvar samt vad händer vid en sådan situation? (hästen kanske skadas under ridning)
Vad händer om hon blir sjuk/skadad under tiden och inte kan ha hästen längre? (typ "reservplan" - kan någon annan i det stallet?)
Ridmässigt -vad får hon resp vad får hon inte göra?
Foder mm -hur mycket får hon bestämma/ändra efter eget tycke?

och verkligen printa ner "på papper" vad du/hon står för och inte så att ni åtminstonne var överens då den dagen kommer att ni kanske inte delar samma åsikt..kan vara skönt att kunna styrka vad man överenskommit.

har inget att tillagga mer an , varfor skall du inte rida efter forlossningen? jag kan forsta om det ar en \Csection faggorna men vanlig vaginal forlossning ar det ju bara bra att rida..arbeta de dar musklerna..
lycka till med forlossning i alla fall, och pallen..

Varför kan du inte rida efter förlossningen? Jag red 2 veckor efter min förlossning.

Tack för alla era svar :-)

Och som svar på varför jag inte kan rida efter förlossningen...det beror på att jag fick en spricka på svanskotan under själva förlossningen. Nu har det gått 2 månader och jag börjar sakta kunna sitta ner ordentligt...första veckorna kunde jag inte sitta alls :-( plus att jag blev mycket sydd och stygnen satt kvar i hela 6 veckor...annars hade jag redan varit uppe på hästryggen igen :-)
Tar tyvärr längre än jag trodde med svanskotan...fråga mig inte hur jag lyckades skada den ;-)

Skadade också svanskotan vid en av mina förlossningar, spricka liksom du, och fick många stygn. Det tog egentligen flera år innan den blev riktigt bra, att sitta när längre stunder på stolar, ja det var det säkert 3 år efter som jag hade känning av svanskotan... (för att skriva det positiva ;))

Men jag tycker som många andra skriver att ni ska göra ett ordentligt avtal. Spelar ingen roll att det kan tyckas vara enkelt och att det inte ska kunna gå att missuppfatta innan, man vet aldrig vad som händer. Lita inte på någon i sådana här sammanhang. Skriv ALLT. Så enkla saker som vem som ska göra den dagliga skötseln av hästen, mockning osv. Klargör allt.

*Knapplån*

Jag kan bara hålla med alla, som säger att du ska ha skriftligt avtal. Jag har tyvärr vid flertalet tillfällen, drabbats av muntliga avtal, som bara gällt i teorin och sen "svamlats bort" när det väl kommit till praktiken. Muntliga avtal som sedan "luddats bort" med ökade kostnader för mig i slutänden, trots att allt lovades "guld och gröna skogar" från början där jag uttryckligen tryckt på att jag önskat skriftligt avtal i alla fall gällande de frågorna jag sedan drabbats mångfalt av senare.

Ett av de muntliga avtalen som tyvärr gick käpprätt åt skogen var med en god vän som jag fortfarande ser som en god vän. Även om hon sa upp vänskapen med mig via SMS när jag för hennes skull, då jag vet att hon har problem ändå så det räcker tog rejält lån, för att kunna betala tillbaka den skuld jag hade hos henne.

Så för din egen skull, skriftligt, skriftligt, skriftligt på ALLT som skulle kunna gå åt skogen.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 625
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka