vad blir det för nåt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dandyridge
  • Startdatum Startdatum
D

Dandyridge

Satt och funderade en dag på vad det skulle bli om man betäckte en varmblodigtravare med ett fullblod vad blir det då? En häst ja :D men blir det ett "halvblod" eller blir det bara en korsning mellan dessa två?
För om man betäcker ett varmlodstravare med en godkänd halvblods hingst blir det ju ett halvblod. (Gröna papper i ASVH)

Sv: vad blir det för nåt??

Det blir en korsning. Vilket det även blir om du betäcker varmblodstravare med halvblod!

DE enda raser man "får" använda är de som är godkända att korsa in alltså fullblod, arab och anglo. Är stoet av dessa raser får fölet gröna papper är hingsten det måste den även vara godkänd för halvblodsavel.

Du kan aldrig få gröna papper i asvh om du har 50% travare.
min kille som är 50% travare 50% hbl fick gråa papper.

KL.

Jag vet att vbltravare och P.R.E får gröna papper, det blir en P.R.E Partbred då.

Har nämligen planer på och betäcka mitt travarsto med en PREhingst, och har hört med både hingsthållare och förrening om detta, och det stämmer.

Sen vet jag inte riktigt hur det är, men det har du fått svar på så :)

Om fullblodshingsten är godkänd i ASVH får avkomman gråa papper i ASVH eftersom mamman är av en rastillhörighet som inte accepteras i ASVHs huvudstambok.
Om vi ponerar att du får stoföl som du i sin tur betäcker med godkända ASVH hingstar och sedan betäcker deras barn och barnbarn så måste travarstoet hamna i 4e led i stamtavlan för att papprena ska bli gröna på avkommorna. Många generationers arbete alltså för att få de 3 godkända leden som ASVH kräver.

Fullblodsston, arabston och angloarabston ger alltid gröna papper ihop med halvblodshingst, fullblodshingst eller arab hingst som är godkänd i ASVH så länge stona är reggade i huvudstamboken i respektive förening.

Även angloarab hingstar godkända av ASVH ger så klart gröna papper men eftersom det inte finns någon sån godkänd i dagsläget så är det lite onödig information f.n :)

För att göra det enkelt så får du ett halvblod om du parar hästar i följande raser; halvblod, fullblod, araber och angloaraber.
Korsar du med annan ras tex PRE, travare, shettis eller Ridponny får du en korsning eftersom raserna inte är godkända av varandras förbund.
Dock finns det massa typer av halvblod, men där är inte heller alla halvblods raser godkända av varandras förbund, men nu hamnade jag lite OT. :)

jag vet en som har gröna papper på sin häst och mamman till honom är travare och pappan godkänd halvblods hingst

Tack för alla svar då trodde jag rätt. Att det blir en korsning

Då har något blivit väldigt fel eftersom travare inte är en godkänd ras att blanda i halvblodsaveln.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 165
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 710
Senast: Mia_R
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 157
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka