Vad betyder...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rostad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 954

rostad

Trådstartare
Jag har sett att det står St.Pr.St. före ganska många tyska ston. Jag undrar vad som menas med det? Beskriv gärna så mycket ni kan.. :p

1000-tack! Väldigt snällt av er om ni vill hjälpa. :banana:

// Rostad

Sv: Vad betyder...?

Jaha, vad betyder det? Alltså blir de det av avkommorna, utställning, tävlningsresultat eller vad?

"St.Pr.St. denotes German States Premium Mare, a status for German Hanoverian mares. They must achieve at least a '7' on their inspection scores, and pass a Mare's Performance Test with a score of at least '7'.

Elite and States Premium Mares must produce a foal to complete the requirements -thus encouraging top quality mares to produce foals which will improve the Hanoverian breed.

Senast ändrad:

Försökte hitta det detaljerat, men det skiljer mellan förbunden. Trakehner och hannover har med andra ord inte riktigt samma krav.

Men vanligast är att det är som ovan. Om stoet får 7 el högre på sitt "stuteprufung" har hon möjlighet att bli statspremiesto. För att få själva utmärkelsen måste hon få minst en avkomma, så att man ser att hon är fertil.

Det finns säkert någon som kan det bättre, jag har mer koll på hingstarna! ;)

Enkelt uttryckt kan man väl säga att det motsvarar "diplomsto", dvs ett sto som testats och befunnits värdefull för avel. Stotestet liknar en blandning av 3-årstest och kvalitetsbedömning, man bedömer gångarter och ridbarhet under testryttare . Exteriör och löshoppning ingår som hos oss. Och förmåner vid betäckning ungefär som vårt "stimulanspaket".

Jo, fast här kan man ju ha ett diplomsto som aldrig fölat, så blir det ju inte i Tyskland.

Enl min tyska informationskälla ska stoet ha 85 p av 100 för att bli St.Pr.A (Antwärterin) o för att bli St.Pr.St ha fullgjort Leistungsprüfung (bruksprov) för sto (inte 30 dagarsprov som för hingst utan 10 dagars). Men kanske gäller olika för olika avelsförbund - o behöver inte alltid ha fölat. I Sverige finns en hingst vars mor blev St.Pr.St innan hon fick sitt första föl o blev hingstmoder. Vad som bedöms vid inskrivning i huvudstamboken är rastyp, huvud, hals, front, "hinterhand" (kropp), extremiteter, rörelsekorrekthet, raumgriff u schwung, takt o elasticitet, skritt enl min info UPA.

Vad som gäller vid bruksprovet för ston är
Karaktär
Arbetsvillighet
Rörelsemekanik med o utan ryttare
Löshoppning o hoppning under ryttare

Men i princip är det nog jämförbart med ett diplomsto - alltså ett sto av hög klass.

*knapplån och trådkapning*

Är det någon som vet om det går att få tag på resultatet från dessa stoprov någonstans? Har nämligen ett oldenburgar sto som är stadspremie och vore ju lite kul att få se exakt vad hon fick för poäng.

Fortsätter fråga när jag ändå är igång. Hon har följande stämlat i sitt pass, jag är inte helt med i de tyska systemen så vet inte vad allt betyder.

Leistungspüfung bestanden (15.04.1997 in Vechta)

Staatsprämie (1997 in Rastede)

ELITESTUTE (Oldenburg, den 21.05.1999)

*KL*
Kan man "ställa ut" ett svenskt sto? Eller får det bara vara tyska?

Eftersom det är de olika tyska förbunden som anordnar olika bruksprov för ston så förutsätter jag att stoet måste vara regat i deras stambok. Fast jag vet inte 100...

*knapplån och trådkapning*

Är det någon som vet om det går att få tag på resultatet från dessa stoprov någonstans? Har nämligen ett oldenburgar sto som är stadspremie och vore ju lite kul att få se exakt vad hon fick för poäng.

Fortsätter fråga när jag ändå är igång. Hon har följande stämlat i sitt pass, jag är inte helt med i de tyska systemen så vet inte vad allt betyder.

Leistungspüfung bestanden (15.04.1997 in Vechta)

Staatsprämie (1997 in Rastede)

ELITESTUTE (Oldenburg, den 21.05.1999)

Leistungsprüfung = bruksprov
Staatspr = diplom
Elit = elit

Skriv till Oldenburgerförbundet, tyskarna svarar alltid snabbt o artigt, uppge förstås stoets namn o reg nr. Du har ju datum på allt. Går bra med engelska.

Lycka till

*KL*
Kan man "ställa ut" ett svenskt sto? Eller får det bara vara tyska?

Man gör precis som i Sverige, man vänder sig till respektive avelsförbund o frågar, berättar vad man har för sto, var den är reg osv osv, o så får man svar.

Jag har vid tidigare tillfälle postat adresser till alla avelsförbund i Tyskland, vet inte om jag hittar dem just nu men kan ev återkomma.

Hittar inte listan men Du kan googla på zuchtverbände + deutschland, där hittar Du alla.

Lycka till.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
817
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
404
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31