Vad betyder "massa"?

F

Fruentimber

Ett ord jag väldigt ofta hör i utställningssammanhang/av människor som framför allt sysslar med utställning, är termen "massa". Att hunden saknar massa, att hunden måste få mer massa, att hunden kommer att få mer massa med åldern, och så vidare.

Trots mina många år med både hund och utställning får jag erkänna att jag aldrig riktigt har förstått vad som faktiskt menas. I min värld har hunden ett skelett, muskler och lite fett på sin höjd. Framför allt upplever jag att när folk pratar om att en hund har "massa", är den ofta i mina ögon något för tjock (eller alldeles för tjock). Men frågar man om fett = "massa" så är det tydligen inte alls fallet, eller det man avser.

Jag började fundera på detta igen efter en tråd på annat forum där det frågades om när en viss hundras förmodades vara färdigväxt, och det påstods att rasen inte räknas vara klar förrän kring 5 års ålder, då har den satt den sista "massan".

Så, termen "massa". Vad innebär det för dig?

Jag pratar om massa som att bredda sej/grövre/muskler.
(Även i hästsammanhang. )

Vår hund har varit lite...klen? Valpig nästan.
Iår , ett år äldre och mognare ser han helt annorlunda ut, samma hull som vanligt, men han har breddat sej, blivit fint musklad, fått mer massa. Ser mycket mer maskulin ut nu.

För mig är det nog både när de rent fysiskt breddar sig och när de ökar i muskelmassa.
Tyvärr tror jag också att det är vanligt att det förväxlas med fett.

Din labbe är ett typexempel på hund med mycket massa, tycker jag!

Hulken-hunden! :D Jag upplever dock att i de sammanhang som rör utställningar är extremt få hundar så välmusklade. Jag hade nog kallat honom muskulös, men om muskulös = massa så förstår jag ju vad som menas. :) Men precis som @lady_vip och @AraSlei varit inne på verkar det ju samtidigt också vara ett ord för "fet hund".

Hulken-hunden! :D Jag upplever dock att i de sammanhang som rör utställningar är extremt få hundar så välmusklade. Jag hade nog kallat honom muskulös, men om muskulös = massa så förstår jag ju vad som menas. :) Men precis som @lady_vip och @AraSlei varit inne på verkar det ju samtidigt också vara ett ord för "fet hund".

Ja, jag tänker att det även har med bredden att göra.
Tänkte visa hur jag menar med just Floyd, men får inte in bilderna i inlägget :cautious:

Men ett exempel på hur han fått mer massa (med min definition då) med åldern är t ex skillnaden mellan de här bilderna:

10 månader:
https://www.instagram.com/johannaclaessons/p/BW4xsjQl_-f/

Floyd 2 år:
https://www.instagram.com/johannaclaessons/p/BnZoKmGjQ6t/

Han har breddat sig rejält i fronten och fått mera kropp utan att ha blivit högre (eller fet :p ).

Absolut! Jag befinner mig i princip aldrig på hundutställningar, men baserat på bilder och filmer från t ex Crufts (:D) så skulle nog inte Floyd bli så högt bedömd... Eller är det mina fördomar som talar?
Min fläbbiga tik däremot, hon har en tjusig nacke som omärkligt övergår i kropp... Ganska mjuk massa på henne än sä länge.:angel:

Absolut! Jag befinner mig i princip aldrig på hundutställningar, men baserat på bilder och filmer från t ex Crufts (:D) så skulle nog inte Floyd bli så högt bedömd... Eller är det mina fördomar som talar?
Min fläbbiga tik däremot, hon har en tjusig nacke som omärkligt övergår i kropp... Ganska mjuk massa på henne än sä länge.:angel:

Jag tror Floyd skulle åka ut med ett fett disqualified, i alla fall sufficient, åtminstone på en svensk utställning :D
Fel öron, för lite välvd bröstkorg, på gränsen till för liten, 10kg för lätt..
Har dock lovat att jag ska ställa honom om han någonsin har meriterna för ett jaktchampionat. Han behöver ett Good för ett SE JCh, och det kan nog bli kämpigt för honom att få det :laugh:

Jag tror Floyd skulle åka ut med ett fett disqualified, i alla fall sufficient, åtminstone på en svensk utställning :D
Fel öron, för lite välvd bröstkorg, på gränsen till för liten, 10kg för lätt..
Har dock lovat att jag ska ställa honom om han någonsin har meriterna för ett jaktchampionat. Han behöver ett Good för ett SE JCh, och det kan nog bli kämpigt för honom att få det :laugh:
Haha! Sorgligt ändå. Är han verkligen 10 kg för lätt?!

Massa är även för mig bredd och muskelmassa.
Ammo har rätt mycket massa faktiskt, till skillnad från hans bror som är som spagetti ;) (Har tyvärr inget bild på honom som jämförelse)

Han är även bredare mellan frambenen än vad Plex var, trots att Plex var större i övrigt.
(Ammo ca 66cm hög/35kg. Plex ca 68cm/38kg)

dsc_0751red.jpg

dsc_0781red.jpg

I min ras (dvärgschnauzer) menar man med "massa" att hunden vuxit färdigt i skelett och börjat lägga på sig muskelmassa. Hunden är helt enkelt färdigväxt.

Min egen vovve har först nu runt 2 år börjat få den kvadratiska formen som en dvärgschnauzer ska ha, dvs han har fått den massan som rasen ska ha.

För vissa raser verkar det betyda fett, vilket är tråkigt. Ingen hund mår bra av att vara överviktig.

Jag får nog bara hålla med det mesta som skrivits här; massa för mig är musklulärt, medan det i utställningsringen i stort sett alltid är fett det snackas om.

Flera gånger då jag ställt ut Lyxa, som alltid har varit i toppform både konditionsmässigt och muskulärt pga all vår träning och tävling, har hon fått kommentarer som ”behöver mer massa” och ”uppdragen buklinje” (vilket jag tyckte var skrämmande, ville den domaren alltså ha en aussie där bröstkorg och mage gick i samma linje?). Nu har hon ju fått allt från Good till Cert, så alla domare har ju inte haft de åsikterna :D.

Så massa i vanliga hundvärlden och massa i utställningsvärlden är ofta två helt olika saker enligt min erfarenhet :).

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V