Vad betyder HUSK?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nepita
  • Startdatum Startdatum
N

nepita

Jag fick ett par travstamböcker av min snälle sambo i julklapp. Har kollat igenom en del av dem och hittade bla en färgbeskrivning som jag inte känner till. Har letat överallt på nätet, tror jag, men kan inte få en förklaring på vad det betyder, vet ni vilken färg HUSK är. Hittade det som enbart husk och som brunhusk, och känner mig som ett levande frågetäcken.

Sv: Vad betyder HUSK?

Brun huvud skimmel ? :confused:

Tänkte om det kanske hade att göra med någon avblekbar färg att göra..
Sk betyder väl skimmel?

Jag fick ett par travstamböcker av min snälle sambo i julklapp. Har kollat igenom en del av dem och hittade bla en färgbeskrivning som jag inte känner till. Har letat överallt på nätet, tror jag, men kan inte få en förklaring på vad det betyder, vet ni vilken färg HUSK är. Hittade det som enbart husk och som brunhusk, och känner mig som ett levande frågetäcken.

I vilket band och på vilken häst har du hittat det?

Tror inte att det har med skimmel att göra, för det fanns flera olika förkortningar på skimmel, grå skimmel, brunskimmel, svartskimmel..... Hade en del andra konstiga färgförkortningar / beskrivningar. Men allvar- någon som vet , håller på att bli galen, vill veta.

Upps du la in inlägg då jag skrev mitt så jag såg inte ditt. Fick stambok 1,3,5,6. Och jag hittade det i de tre jag skummat igenom än så länge. KOmmer ej ihåg hästen, men det fanns ganska många med denna förkortning. MEn vet inte om de har ordning i det där med färgerna, för jag hittade många hästar som skrevs som skimmel eller någon sorts skimmel, men vars båda föräldrar var bruna.:confused:

Ja det är det kanske, men tydligen även en norsk hästfärg!

SKulle du kunna hitta en bild och sätta in? MEn vad är då färgern HUSK, när det enbart står husk och inte huskbrun.
Vet du detta eller är det en gissning.
Tack för svar:)

Huskbrun är när de är bruna med tydligt ljusare partier runt mule och i ljumskarna.

kan det vara en sådan här?
14504849.jpg

Den norska travstambokens system verkar lite knasigt, har hittat färger som svartbrun, brunsvart, mellanbrun, mörkbrun, ljusbrun, rödbrun, fuks, husk, huskbrun, röd, brun......... hur många varianter av brun finns det egentligen.?

Det finns en radda varianter, antal vet jag inte men norrmän är ju lite speciella. :angel:

Vissa färger är det bra att det finns varianter av, tex brun.
Sorgliga är annars SKK (svenska kennelklubben) som ville att min rödbruna tik skulle stå som "röd havre".... Vad tusan är röd havre? Detta för att de inte hade rödbrun som färg i datorn......
Så jag gillar att variationer på brun finns på travarna.

kl

Ska nog aldrig mer gnälla att "våra" travare är av modell standard 1A.
Alltså bruna utan tecken....:angel:

Ljusbrun, brun och svartbrun är jag med på..
Med vad i hela fridens är resten???

elektra1:

Ljusare på ljumske och mule..
Så där ser ju alla fölmärrar ut på bete på sommaren ju.

Jody
jodybetehemma07.jpg

Clipper
clippersept07.jpg

Shake
shakeochettan.jpg

Speedy
speedyodixie.jpg

Patricia
patriciaute.jpg

osv, osv

AM

I Norge verkar det inte vara någon skillnad på de två orden, åtminstone inte vad det gäller travhästar vad jag förstår. I programmen kallas alla för huskbrun.

Letar febrilt bland mina bilder - återkommer om jag hittar vad jag letar efter.

Tack, skulle vara kul att få en lista över de olika färgerna som man kan klassa en häst som, och se hur de ser ut. Menar liksom - vad är skillnaden mellan mörkbrun och mycket mörkbrun.:crazy:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 615
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar