Sv: Vad betyder alla ord för Dig?
Ledarskap; Samma som med hästarna i princip -man kan inte "samsas om ledarskapet" utan man måste ha en som den andra kan stödja sej på. Och det ska helst vara jag (!) eftersom en häst eller hund inte är lämpad till att klara sej själv såvida den inte finns i vilt tillstånd. Tamdjur som är domesticerade måste fungera bland folk, varandra och i den miljö vi tar dem till.
Jag anser inte att man uppnår ett bra ledarskap genom att använda våld och hot, då blir det underkastelse och jag skiljer på att underkasta sej/ att vara ledare. Jag tycker att "underkasta" låter som "att med tvång huka sej."
Lydig hund ; En lycklig hund
Närå, men det ligger någonting i det, jag tror inte att en hund som ensam tar på sej ansvar för hus och hem känner sej särskilt lycklig, jag tänker att det borde vara ett enormt stressmoment att behöva flyga runt och hålla rätt på människor och andra djur när man inte behärskar det.
Ledarskap och Lydig hund har alltid gått lite hand i hand för mej, för att få en hund att göra det jag begär måste jag ha ett klart ledarskap... jag kan ju ioförsej men det är ju inte så lyckat, att påtvinga hunden att exempelvis sitta ("annars slår jag dej i häcken med näven") för det är ofta det skiter sej och man hör "han vet att han inte får göra så..." uppenbarligen inte.
Kontakt; (hehe) varför vaccan bröt med den lokala brukshundsklubben = syrrans omplacering, hälften greyhound hälften husky ville jag skulle ta kontakt med mej istället för att nosa efter roliga spår -gubbefan fick hunden att sitta, sa hans namn och när han inte vände upp huvudet nöp han hunden i örat (skitsur).
Jag tog kontakt med IMMI förövrigt efter det.
... Jag har inte tänkt så mycket på kontakt, det ska vara kul att komma till mej -det ska ge någonting att vara med mej... Man ska inte behöva vråla ihjäl sej för att få kontakt med hunden.
... jag tänkte på nått mer men jag glömde vad det var för min katt kom in och var hungrig
Korrigering; Ingenting jag bryr mej om, ignorering snarare.
Hård Hund; Hårt psyke, framavlat eller frambringat (välj själv).
Vill inte ha en sån hund (lägg märke till att jag inte rabblade upp raser för det funkar inte så).