Vad betalar ni för ert grovfoder?

Sv: Vad betalar ni för ert grovfoder?

Jag betalar 1.75 plus moms för hö. Jag kommer antagligen att köpa hösilage i vinter eftersom det blir billigare, producenten visste dock inte exakt pris ännu, beroende på att det antagligen blivit dyrare att plasta.

Står i kollektivstall och vi köper rundbalar med hösilage av en bonde i närheten. Betalar 1 kr/kg och då levererar han dem också. Kommer med fyra, fem varje gång och vi betalar månadsvis.
Det billiga priset kan dock bero på att han är farbror till en i stallet :D

Jag betalar 1.75 plus moms för hö. Jag kommer antagligen att köpa hösilage i vinter eftersom det blir billigare, producenten visste dock inte exakt pris ännu, beroende på att det antagligen blivit dyrare att plasta.

Handelsgödslet har skenat i pris med, blivit betydligt dyrare. Och plasten. Så min bonde höjde också priset i år, med 20 öre/kg + moms (jag får en lite mindre höjning, 20 öre inkl moms)

Handelsgödslet har skenat i pris med, blivit betydligt dyrare. Och plasten. Så min bonde höjde också priset i år, med 20 öre/kg + moms (jag får en lite mindre höjning, 20 öre inkl moms)

Ja det vet jag :) men min leverantör sa att just hans höjning berodde på plastningen, då han anlitar maskinstation till det.

Ah, jo menade inte specifikt dig, utan mer allmänt att priserna nog går upp i år, iom att flera 'ingredienser' höjts =)

Hö? I Skåne 1,25:-/kg I Småland 2:-/kg
Hösilage? 1:-/kg
Vart bor ni? Skåne&Småland
Hur stor mängd köper ni in i taget? Nu under sommaren så hämtar jag ca 8 balar åt gången (de är nästan hos grannen)
Under vinter när jag bor i Småland så får jag ungefär 30 balar /gång o de är ca 10kg/bal.

Hö: 2 kr kg. (förra årets pris, vet inte om det blir likadant i år)
Jag får oftast 100 balar åt gången levererat. Vi betalar 300 för leveransen.
Bor i värmland (Karlstad)

Per kg.

Hö?
Vet inte ännu men hamnar nog mellan 1.50-2 kr/kg

Hösilage?
0.65kr/kg inkl hemleverans.

Vart bor ni?
Västra Götaland

Hur stor mängd köper ni in i taget?
Har bokat hösilage för hela säsongen, ej hö ännu, men tar hem till 9 hästar i månaden.

jo naturligtvis beror det på storleken på balarna, jag syftade på småbalar 7-9 kg och att få in över 500 kg löspressade balar i ett vanligt hästsläp kräver nog en uträkning av en nobelprisvinnare :idea:

Hösilage: 2 kr/ kg med "beställda" värden på analysen:)
Vart bor ni, södra skåne
Hur stor mängd köper ni in i taget, vi har köpt 12 ton får allt hemkört och staplat i rader:)

Vi har blivit tillfrågade av en uppköpare om vi vill sälja hö.
Han erbjöd oss 2.20:-/kg för det som skördades innan midsommar. Jag tror han säljer det vidare för 3,80:-/kg.
Bor i västra götaland.

Per kg.

Hö? 2 kr/kg
Vart bor ni? Västmanland
Hur stor mängd köper ni in i taget? Allt som allt tar vi hem runt 1,7 ton, men vi hämtar 30 balar/gång. Annars får inte allt plats på höskullen, och bonden vi köper av har bättre ställen att lagra det på.

Just nu köper jag hö från ridskolan 2,25:-/kg.

Underhösten/vintern köper vi ensilage av några släktingar för ca 1:-/kg , som vi har beställt innan.

Bor i norra småland.

bor i småland.. betalar 0.40/kg för hösilage. känner denna bonde mkt väl så får bra pris
20kr/bal i småbalshö ca 6-10kg ej hos samma bonde

Nu har jag ju min häst inhyrd hos grannen så höet ingår.
men vi betalar iaf 1,25 kr/kg för analyserat hö.
detta skördas hos min andra granne så det är väldigt nära att hämta.
bor i västernorrland.

Hö? 2,25 kr/kg i år. 1,80 förra året - samma leverantör

Vart bor ni? Örebro

Hur stor mängd köper ni in i taget? I år köper vi 8 ton.

Det är grönt, fint hö med analys. Brukar vara bra ridhästvärden.

Kravgodkänt hösilage: 600:- månad/häst . Kravgodkänt halm: 200:- månad oavsett antal hästar. Balarna körs hem med traktor en och en eftersom jag köper av grannen och byts ut 2ggr i veckan eftersom hela balen inte går åt. Skulle det vara nåt fel på hösilaget så byts det ut omedelbart. Är egentligen inte ute efter att speciellt köpa kravfoder, men min granne råkar vara kravodlare. Kvaliten på fodret och halmen har alltid varit ypperlig och jag är oändligt trött på att själv släpa hem foder och halm till 4 hästar i ur och skur och blixthalka på vintern. Nu är hösilaget tyvärr slut för säsongen och under tiden har jag fått köpa halvtaskigt hö av en annan bonde i närheten för 3:-/kilo, vilket jag tycker är lite för mycket med tanke på den tveksamma kvaliten. Men tänker inte bråka om det eftersom det bara är tillfälligt och han skulle ta väldigt illa upp om man klagade på hans foder. Vill inte göra mig osams med honom eftersom jag då och då blir tvungen att köpa foder av honom. Tycker att 3kr för hö är ganska dyrt men han bor nära och att åka miltals och jaga hö kostar mkt i bensinpengar.

Jag betalade förra säsongen (oktober-maj) 1200 kr/häst. De hade fri tillgång, och när jag räknar på det blir det ungefär 0,09 kr/kg. Satans billigt :D

Vi får hem 5 balar åt gången, bonden kör hem dem åt oss. Sedan täcker vi in de som inte öppnas direkt emd presenningar, och öppnar altt eftersom.

i vårt stall kommer man troligen få betala 700:- /månaden för fri tillgång och 2:-/kg för övriga.
(ekologiskt, torrt hösilage inkört i stalletalt utkört i hagen).
dock har vi ej fått räkningen från maskinstationene än så vi reserverar oss lite för priserna än så länge.

Jag betalar allt mellan 1,85 plus moms och 2,50 plus moms. Trots att jag köper in stora mängder. Det beror av leveranssätt och marknadens svängningar. Just nu all time high. Suck.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 442
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar