Vad betalar ni för ert grovfoder?

Sv: Vad betalar ni för ert grovfoder?

Per kg.

Hö? 2,50 kr/kg i fjol, har inte priset i år än. Analyserat med mycket bra värden!
Vart bor ni? Halland
Hur stor mängd köper ni in i taget? Bokar årsförbrukningen, men hämtar ett släp i taget (ca 700 kg).

Förra året gav vi 2 kr eller 2,5 kr per kilo. Dåligt minne :o Bor i Jönköping och hämtar helst hö i närheten av Gränna, där jag hittat en bra höbonde. Får analysera själv.

Brukar hämta en transport åt gången.

Vi bokar allt på hösten för att få från samma ställe, betalar när vi hämtar (en transport åt gången). Pris varierar, blir dyrare i år, men är inte fastlagt.

I fjol betalade jag 2 kr/kg för analyserat hö av jättefin kvalité.
8.2 MJ och 49 g/smbrp per kg. Detta var inkl. leverans.

en liten varning till alla som ska köpa hö... det går in mellan 350-450 kg hö (hårdpressade balar) i ett vanligt hästsläp och då är det FULLT! många som säljer hö tar betalt för mer eftersom "det brukar" gå in 500 kg i ett släp och då tar de betalt för ett släp ist för per kg...gick på den niten själv då jag skulle köpa hö för 1.50 kr/kg och säljaren lovade mej 500 kg, visste inte bättre, men när jag kom hem o vägde så var det bara ca 250 kg i släpet. jag ringde o sa som det var och frågade när jag kunde hämta resten av mina 500 kg, det fick jag inte för resten var sålt... LURAD! alltså sålde denne hö/släp drog krasst till med att det gick in 500 kg vilket är helt omöjligt med löspressat hö vilket detta var, så tjänade de dubbelt så mkt på sitt hö... alltså köpte jag hö för 3 kr/kg ist för 1,50 kr/kg.... :crazy:

Ringer och tingar hela årsförbrukningen. Den levereras till gården och stallägaren betalar då. Sedan köper jag cirka 14 kg om dagen av det. Betalar runt 1,50-1,70/kg (tror det skulle bli något sådant iallafall, detta året). Bor i NV-Skåne. Hösilage.

Senast ändrad:

Köper hö. Förra året kostade det 1:-/kg men där tog det slut sedan och fick tyvärr byta ställe där gav vi 1,50:- för analyserat hö.

Iår ska jag byta ställe eftersom även om man bokar är det inte säkert att man får hela säsongen.

Så ibland har vi hämtat hem allt på en gång och ibland en hästtransport i taget. Som mest har vi nog hämtat 3 ton hö i ett lass.

en liten varning till alla som ska köpa hö... det går in mellan 350-450 kg hö (hårdpressade balar) i ett vanligt hästsläp och då är det FULLT! många som säljer hö tar betalt för mer eftersom "det brukar" gå in 500 kg i ett släp och då tar de betalt för ett släp ist för per kg...gick på den niten själv då jag skulle köpa hö för 1.50 kr/kg och säljaren lovade mej 500 kg, visste inte bättre, men när jag kom hem o vägde så var det bara ca 250 kg i släpet. jag ringde o sa som det var och frågade när jag kunde hämta resten av mina 500 kg, det fick jag inte för resten var sålt... LURAD! alltså sålde denne hö/släp drog krasst till med att det gick in 500 kg vilket är helt omöjligt med löspressat hö vilket detta var, så tjänade de dubbelt så mkt på sitt hö... alltså köpte jag hö för 3 kr/kg ist för 1,50 kr/kg.... :crazy:

Det beror väl på hur tunga balarna är... ett exempel: En köpare med normalstort släp brukar lasta ca 40 bal hos oss. 40 gånger 16 kg =640 kg!!!

Ha med dig en enkel liten våg nästa gång du köper hö, då kan du ju kontrollväga balarna väldigt enkelt själv, när du lastar! ;)

Och jag som har ett stort släp får in mellan 600-700 kg hö, beroende på hur hårdpressade och stora balarna är (har man "flyt" med rätt storlek så kan man packa väldigt effektivt).
Givetvis väger jag alltid en handfull så att vi har koll på vikten jag har med mig och ska betala för.

Jag tar alltid betalt för hur många balar man får in i transporten. I min transport som är extra stor får jag in ca 70 bal på 13 kg, men i en vanlig transport går det in ca 45 bal.
Mitt råd till dig är att du bara betalar för antalet balar istället för 500 kg.

Betalar 15:- per bal,i snitt ska dom väga 10 kg (alltså 1,50:- kg) Men har fått EN som vägde under 10 kg,normalt ligger dom runt 10,5-11,5 kg.

Bokar för hela året,men hämtar en gång i månaden,får in 40 bal i transporten,så det blir 600:- jämt. Går ca en bal om dagen,så jag har alltid MINST 10 balar kvar varje gång,utifall det skulle hända något så att jag inte kommer iväg.

Bor i Dalarna.

Hittade en äldre bonde som jag fick köpa hö av iår.
Har tagit hem hela förstaskörden och det blev till 233balar!
Balarna är löspressade och väger mellan 10-15kg, dom flesta i den tyngre klassen! Jag har aldrig förr haft så fint hö och jag har bara betalat 9kr/bal :rofl:

bor i skåne/österlen

ville ha hem 300balar så hoppas att det blir en andra skör!!

Kan inte förstå hur ni alla kan köpa så billigt! De som betalar "normalt " skriver de sällan i såna här trådar?

Själv är vi storkunder, köper ca 120 ton HÖ om året , betalade 2.75 + moms förra året, priset kommer i år ligga på 3.25-3.75:-+ moms kg!

Funderar faktiskt löst på att gå över till Hösilage på storbal ( 300 kg) och landar då på ca 1.80 -2 :- kg + moms

ca 1 kr/kg har jag betalt av bonden.
som högst 1,50/kr kg av samma bonde beroende på tillgång av hö.

ungefär detsamma av en annan bonde (fick kvitto också)
men slutade köpa där för det va bättre hö hos andra bonden.

hämtar ca 1 g/månad.

2 kr per kilo hö , 1,70 för hösilage , analyserat med bra värden.östergötland

2,70 kr/kg hösilage (strax under normalpris, har stamkundsrabatt), småbal (40 kg), analyserat, odlat med beställda värden, i år har jag beställt TShalten med, så den hamnar kring 55% TS. Hemkört och avlastat. Tar/får hem och betalar 20 balar i taget (dvs ca en månads förbrukning beroende på antal hästar och hur mkt de äter).

Bokar hur mkt jag ska ha redan på sommaren dock, handlat av samma i flera år nu.

Bor i Norra Uppland.

Tillägg. Hö, ekologiskt odlad, oanalyserat, kan dock välja vad jag vill ha (klöver, 'bara' kvickrot och timotej, eller 'blandflora'.). 2 kr/kg sist iaf, svart som natten. Får se vad det blir i år, väntar att bonden ska komma vilken minut som helst med det.

Köper av grannbonden, små kvantiteter, brukar bli max ett ton, köper sommartid, kring midsommar brukar det bli (lite senare i år, var över idag och beställde). Så de ska ha ngt att äta när de står inne på dagarna sommartid. Köper även in om jag har ngn som t ex behöver stå på boxvila eller liknande så betet faller bort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 442
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar