Vad betalar ni för era hästar per månad?

Usch, jag vill nog inte veta 😆
Stallhyra: 2500:-
Kraftfoder: 300:-
Hovslagare var 8:e vecka: 1800:-
Försäkring: 600:-

Sen allt extra som träningar, vaccinationer, tandläkare, utrustning osv osv.
 
Det beror lite på hur man räknar. Alla kostnader för ett år, utslaget per månad, eller fasta kostnader varje månad?

Jag räknar inte jättenoga, men stallhyra, extra strö, försäkring, lite kraftfoder, skoning/verkning delat på två är nog ca 5000/månad. Kostnaden för hö beror på årstid, men som mest runt 1000 kr i månaden.

Mer svårberäknade kostnader som avmaskning vid behov, veterinärvård, vaccinering, ev. träning, ny utrustning o. s. v. tillkommer, och kan förstås röra sig om allt från 0 till många tusenlappar på en månad. Räknar jag in bensin till och från stallet (men inte övriga kostnader för bilen, den skulle jag ha ändå) läggs det på ytterligare en del.

Så snabbt ihopräknat skulle jag gissa på runt 7-8000 i månaden kanske, i snitt.
 
Jag snittade på runt 6k senaste året, men förde över 8,5k varje månad till hästkontot. Ej medräknat bränsle och släpkostnader.
 
Det beror lite på hur man räknar. Alla kostnader för ett år, utslaget per månad, eller fasta kostnader varje månad?

Jag räknar inte jättenoga, men stallhyra, extra strö, försäkring, lite kraftfoder, skoning/verkning delat på två är nog ca 5000/månad. Kostnaden för hö beror på årstid, men som mest runt 1000 kr i månaden.

Mer svårberäknade kostnader som avmaskning vid behov, veterinärvård, vaccinering, ev. träning, ny utrustning o. s. v. tillkommer, och kan förstås röra sig om allt från 0 till många tusenlappar på en månad. Räknar jag in bensin till och från stallet (men inte övriga kostnader för bilen, den skulle jag ha ändå) läggs det på ytterligare en del.

Så snabbt ihopräknat skulle jag gissa på runt 7-8000 i månaden kanske, i snitt.
Förstår att alla kanske inte har ett Excel dokument där alla kostnader finns med 🙈
 
Jag har ingen stallhyra eftersom jag har eget stall, så den kostnaden är redan inbakad i min fasta boendekostnad, så det tar jag inte med. Vi tar också eget hö, men det kostar så klart lite ändå. Dels har vi en kille som strängar höet åt oss, för det kan vi inte göra själva, och han tog en tusenlapp för det i år. Sen tillkommer så klart diesel, slitage på maskiner, tid och sådär på själva hökörningen. Men det är trots allt betydligt billigare än när vi köpte hö av någon annan. Strö brukar gå på ungefär tre tusen/år, men då bor jag i en landsände där hästarna kan vara ute maj-november om nätterna, så vi har inte en så lång innesäsong heller.

Utöver det så avsätter jag 2500 kronor i månaden till ett särskilt hästkonto. Där betalas sen försäkringar, hovslagare och den "vanliga" veterinärvården (vaccination, kolla masken och tandkoll). Sen kan det så klart tillkomma kostnader ändå, men bara att ha ett konto som tar de där riktigt dyra posterna som man vet att man alltid kommer ha, det har varit guld istället för att försäkringen en månad äter upp nästan hela lönen (betalar årsvis).
 
Jag har inte räknat exakt men sisådär 15 000 per månad, två ponnyer.
Bara stallhyran är på 10 600 kronor per månad. Sen tillkommer kraftfoder och spån. Ponnyerna går ute dygnet runt ungefär fem månader per år så det håller iaf nere kostnaden för spån.
Sen försäkring, hovslagare, vaccinationer osv.
 
Förstår att alla kanske inte har ett Excel dokument där alla kostnader finns med 🙈
Haha, jag har! Där varje krona finns med. Jag vet därför (tyvärr) exakt vilka kostnader jag har. Det rör sig om runt 18.000 i månaden där stallplatsen är den stora posten (ungefär 11.000 per månad). Skulle gärna skaffa ytterligare en häst, men det är dessvärre helt omöjligt ekonomiskt i dagsläget. Försöker promota idén om att flytta till egen gård 😅
 
Nu på sommaren är det lite lägre stallhyra eftersom hästarna går ute dygnet runt. Jag räknar inte så exakt på varje krona men under sommarmånaderna snittar jag 3500 kr/mån i fasta utgifter. På vintern är det ca 5000 i fasta utgifter.
 
Haha, jag har! Där varje krona finns med. Jag vet därför (tyvärr) exakt vilka kostnader jag har. Det rör sig om runt 18.000 i månaden där stallplatsen är den stora posten (ungefär 11.000 per månad). Skulle gärna skaffa ytterligare en häst, men det är dessvärre helt omöjligt ekonomiskt i dagsläget. Försöker promota idén om att flytta till egen gård 😅
Jag min stallhyra är snitt 2500 kronor inkl grovfoder och strö 🙈
 
Den lilla landar på 2000kr/mån
Mellan landar på 2500kr/månad
Den stora på 3000kr/mån

Alla kostnader utslagna på varje månad.
Sen är det ju ett ungefär såklart men i stora drag.
Har hästarna hemma så ingen hyra eller annat slitage medräknat.
Inte heller träningar eller tävlingar eller annat utan bara fasta kostnader för hästen som den står liksom.
 
Jag var tvungen att kolla nu, och förra året (jag räknar då juni 2023-maj 2024) låg jag på någonstans mellan 4600-5000 kr i månaden för två hästar (dvs tillsammans, inte per häst). Jag har då en stor ridhäst och en shettis som jag har hemma på en lösdrift.

Över hälften av hela summan är foder - framförallt har jag ett dyrt småbalshö som jag köper (det är dock inklusive leverans), och förra året var det extra dyrt. Det var dock bra värden, och jag behövde i princip inte ha något kraftfoder alls. Men jag hade kanske egentligen behövt kolla igenom om det finns andra passande höbönder i närheten - höet är visserligen bra, men det är långt bort (=hög transportkostnad) och dyrt.

Efter fodret var högsta summan försäkringar - för exakt samma ersättningar etc på veterinärvården ligger storhästen på 5000 kr per år och shettisen på 1300 kr (dvs för samma försäkring, det är enbart eftersom de är olika raser). Begränsad livförsäkring tillkommer, men där har de olika ersättningssummor (premien för det är dock mindre än för veterinär).
Efter det kom hovar (verkning och eventuella hovboots som behövde köpas/säljas), veterinär, träningar/aktiviteter, utrustning, strö och admin (annonskostnader, medlemskap, ridhuskort etc.). Nog mindre träning än vanligt, då jag inte kunnat rida på hela våren 2024.

Utrustning brukar nog normalt sett ligga längst ner (dvs det jag lägger minst pengar på). Om jag minns rätt köpte jag förra året ett bett (begagnat) och en grimma (nytt) till shettisen, ett regntäcke (begagnat) till storhästen, troligtvis flugmedel och liknande. Men, jag köpte också en vinterslang förra året för några tusenlappar, så den drar upp den utgiftsposten drastiskt (dvs en slang med värme i, så att jag inte behöver bära hinkar när det är fruset)
 
I år mellan 0 till 19 000 kr i månaden. Kommer bli 2 månader i år när kostnaden kommer landa på över 25 000 kr.
Har 2 hästar.
 
Har mina två hemma, köper in allt foder och strö.

De kostar i runda slängar 50-60'000 kr tillsammans per år.
Ej inräknat de stora kostnaderna som veterinärkostnader vid skada, stallbyggnation, markinköp, ridbana, träningar mm.
 
Jag snittar runt 2-3000kr per månad med allt inräknat för mina två. Merparten av kostnaden är grovfoder, tillskott och mineraler. Mycket billiga att försäkra, bor hemma, jag verkar själv. Mestadels pasture puffs som håller sig oerhört friska och skadefria, så veterinärbesök är bara för vacc, och så tandläkare då.

Med nya lånehästen kommer kostnaden bli lite högre, dels pga större men också pga av att jag rider han och vill ut och träna igen.

Jag tror det är svårt att ha häst billigare än vad jag har det just nu, men det ligger ju investeringar bakom det, som min utbildning.
 
Jag har ingen stallhyra eftersom jag har eget stall, så den kostnaden är redan inbakad i min fasta boendekostnad, så det tar jag inte med. Vi tar också eget hö, men det kostar så klart lite ändå. Dels har vi en kille som strängar höet åt oss, för det kan vi inte göra själva, och han tog en tusenlapp för det i år. Sen tillkommer så klart diesel, slitage på maskiner, tid och sådär på själva hökörningen. Men det är trots allt betydligt billigare än när vi köpte hö av någon annan. Strö brukar gå på ungefär tre tusen/år, men då bor jag i en landsände där hästarna kan vara ute maj-november om nätterna, så vi har inte en så lång innesäsong heller.

Utöver det så avsätter jag 2500 kronor i månaden till ett särskilt hästkonto. Där betalas sen försäkringar, hovslagare och den "vanliga" veterinärvården (vaccination, kolla masken och tandkoll). Sen kan det så klart tillkomma kostnader ändå, men bara att ha ett konto som tar de där riktigt dyra posterna som man vet att man alltid kommer ha, det har varit guld istället för att försäkringen en månad äter upp nästan hela lönen (betalar årsvis).
Jag har nästan exakt samma upplägg och tänk som du. Vi får dessutom en full vagn spån gratis från ett litet sågverk i närheten en/ett par om året.
 
Hyra för lösdrift: 1950kr/månad (då ingår halm i ligghall samt grovfoder)

Kraftfoder/mineraler: 200kr/månad

Utrustning: Kanske 1000kr/månad? (förbrukas en del täcken bland annat, samt inköp av sadel, barfotaboots etc)

Hovar: Verkning ca 500kr/månad + diverse hovvårdsprodukter runt 100kr/månad

Veterinär: Typ 800kr/månad. Har bland annat kastrerat, dragit vargtänder etc som räknas in här, samt haft lite blessyrer som behövts ses om.

Försäkring: 400kr/månad

Totalt: 4850

Kommer tillkomma kostnad för träningar inom kort, räknar på kanske 500kr/månad
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
671
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 761
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 657
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp