Vad beror humöret på??

Pettsson

Trådstartare
Tottan hemma har ett sjujädra humör, som ni säkerligen redan förstått med tanke på rubriken.

Saken är den att ena dagen kan hon vara så otroligt go, ska hela tiden stå och snusa och kan nästa somna i armarna på en. Dagen efter kan det vara en jävla liv, sparka när man ska kratsa hovarna, backar man henne kan hon vara på väg att hugga en osv osv.
Men varför?

Har varit till vet. för patella haknign i v. bak tidigare. Har stretchat och masserat enligt vet. instruktion för att det så småningom ska läka av sig självt, vilket det har gjort. Kan det ligga något under den orsaken?

Det är ALDRIG något problem under ridningen, bara i stallet. Jag funderar och klurar, provar och mixtrar... Men sen då?

Sv: Vad beror humöret på??

jag skulle gissa att hästen har ont, kanske vissa dagar från å till.Annars brukar min erfarenhet vara lynnesfel när de är oberäknerliga.Hästar som har ont brukar ju i de flesta fall vara sura jämt å vill inte stå å gosa å vill inte att man rör dem.

Du säger hon, kan det ha att göra med brunsten? Men då borde det vara mer priodvisa besvär..

malu

HEJHÅ!
Låter som min lilla Tininweeny det :angel:
Hon är ett STOOO....ston ÄR sådär....ena dagen ska det gosas å pussas å gnussas å OJOJ va kära vi är.....man får ta överallt å göra allt...
....SEN nästa dag...hmm, då ska det minsann inte gosas nåt inte....för det PASSAR inte unga damen just då! Å då ska det testas å man ska helt plötslig fjäska som satan för att man ska göra tjejen glad....
Vissa ston är vad man säger "stoiga"...alltså antingen väldigt jobbiga vid brunst eller har ständiga hormonella humörsvängnigar....dom ÄR inte som en valack som oftast är samma gamla visa varje dag....eller ja åtminstone vet man oftast vad som ska hända och hur han ska bete sig i alla möjliga situationer....men ett STO....jag HON gör helt enkelt det som PASSAR bäst just DÅ....
Det är mer fjäsk å kärlek som gäller, men självklart oxå en fast hand...men ett sto får man aldrig vara "för dum" mot...då kan det bli svårt att få förtroendet tillbaka....

men jag tror bara att hon helt enkelt är som min tjej...ett stoigt sto, men som när det passar vill ha aaaaallll kärlek och uppmärsamhet som går att få.....När HON vill det dvs.... :bump:

Jag tror (som det redan är skrivet) att det beror på att hon är ett sto. De har ofta ett speciellt humör och hon kanske också är lite stallmodig nu när de kommer in till vintern.

Att tillägga: hon har varit mycket värre än så här, det var efter att ägaren köpte henne. Det gick inte att gå in i boxen utan att gardera sig med en kvast eller ett spö, rätt som det var kunde hon flyga över en, inte så kul vid fodringen direkt :crazy:

Men allt eftersom tiden gick och förtroende skapades mellan oss har det "vuxit" bort. Har funderat på en sak; hon är precis som en "tonårshäst" i beteendet, kan det ev. bero på att hon aldrig fått växa upp. Fd. ägaren var inget att hänga i julgranen och jag har fått för mig att det kan bero på detta. Vad tror ni?

ja men hur gammal är hon då??
Kanske är i trots ålder hihi
Min tjeja är 3, och hon är BÅDE ett utpräglat STO SAMT i trotsåldern......DRYYYYYG

Pettsson skrev:
Jag funderar och klurar, provar och mixtrar... Men sen då?

Du kanske funderar, provar och mixtrar för mycket?

Vad är det egentligen du vill att hon ska klara av, kela och vara go? Kommer nog få skit för det här men hästar kelar inte så mycket, och när dom gör det oftast med andra hästar.. Måste tillstå att jag också blir alldeles varm i hjärtat när mitt sto kommer och vill ha hela huvudet under min arm och nästan somnar när jag kliar henne i örat men jag tror fortfarande att hon är lyckligast ute i beteshagen med flocken.

Däremot så _begär_ jag av min häst att hon ska underkasta sig mitt sällskap och min vård. Hon ska kunna stå uppbunden utan att skrapa med framhovarna (hon är vuxen, ingen åring och hon skrapar inte, men skulle hon göra det skulle jag inte acceptera det..bla bla.. :) )
Hon ska stå still när jag ska sitta upp, så länge jag sitter upp på rätt sätt(inte petar med tån, drar sadeln åt sidan o dyl..)
Hon ska backa när jag ber henne osv..
Sen kan ju detta ske på olika sätt, målet är ju att ha en häst som gör det vi ber om på ett harmoniskt o lättsamt sätt, vilket inte betyder att det är vidare lättsamt första gången vi provar.
När du ska backa henne, låt henne sura, men hon får inte hugga.
Hugger hon så säg ifrån med främst rösten och kroppen, säg "nej!" eller "fy"!
Går hon ett steg bakåt men ser sur ut så beröm med rösten, ignorera att hon ser grinig ut, hon gör ju faktiskt vad du ber om..
Fortsätt att belöna alla framsteg, ignorera allt surande och bit ifrån när hon hugger eller annat dumt!
Backar hon utan att sura så beröm ordentligt och avsluta sen för den gången, prova igen nästa dag och gör likadant som sist..

Otroligt dumt att säga att ston ska få hugga osv bara för att dom är ston, du har all rätt att begära lydnad (förutsatt att du själv visar hänsyn mot hästen") men däremot kan du nog aldrig begära kelighet, den får man se som bonus!!

Tror du missupfattade mig med "keligheten", det är inte alls den jag är ute efter.

Vad jag är ute efter är säkerheten i stallet. Dessa "dagar" sparkar hon, trycker upp en i väggen och är allmänt otrevlig. Förr har det varit mycket bättre, nu har jag arbetat mycket med mitt ledarskap, där klämmer skon. Hon VILL inte ha någon på högre nivå än hon själv. Hon är fruktansvärt stark och har alltid varit den ranghöga i flocken dessutom.

Jag har arbetat med dina tips så gott jag förmått, vilket har visat framsteg både för hennes del och min egen. Kan ställa en ledfråga; hur ska jag hantera situationen i stallet? Jag vill inte få det att verka som om jag accepterar det, vilket jag givetvis inte gör. Just nu brukar det sluta med att jag hoppar runt som en åsna för att hon ska hajja till :crazy:

Aha, missuppfattade dig, sorry :o

Vet inte hur länge ni haft problemet och hur länge du konsekvent har visat att "sura bäst du vill men jag bestämmer och du får inte utsätta mig (oss) för fara"
Om det bara är några veckor så är det nog bara att ge det lite tid och hänga ut, lätt sagt och betydligt svårare gjort :smirk:

Om du däremot känner att situationen är direkt obehaglig/farlig så behöver du nog hjälp på plats, svårt att ge råd när man inte ser situationerna live..
Det bästa vore kanske om du hade nån hästkunnig person med dig när du ska hantera henne uppbunden (eller dom situationerna som är farliga) som kan gripa in när det hettar till.

Är du själv i stallet eller finns det fler som har hästar där? Ni kanske kan försöka samsas lite om tider ett tag så du slipper vara ensam o halvskraj med ett, som det låter, dominant och starkt sto?

Jag tror att min pålla och din är väldigt lika. Hon beter sig precis som du beskriver.

Förr brydde jag mig inte så mycket om när hon högg i luften etc när jag borstar och grejar med henne. Men nu har jag börjat säga ifrån lite mer för det är så jobbigt när hon står och slår med uppbindningskedjorna och skrapar i golvet med hovarna men nu har hon börjat bli riktigt grinig istället. Igår när jag borstade henne hytte hon tom med bakbenet när jag borstade benen, det brukade hon aldrig göra förr.

Jag tror att man helt enkelt får strunta i att säga ifrån så mycket, det har i alla fall jag tänkt prova med nu. Hon får sura så mycket hon vill bara hon inte blir för närgången.

Jag tror i och för sig också att det kan bero på att det är vinter och hästarna inte har så mycket att göra i hagen, hon blir helt enkelt understimulerad och tar ut det genom att sura och grina.

Hoppas att det löser sig för dig.

/Malu

Där kommer problemet, det är bara jag och hennes ägare som har häst där. Ägaren är dock i åttonde månaden så henne vill man inte be om hjälp direkt :crazy:
Hennes beteende är ofta farligt. Just nu arbetar jag mest fårn marken med henne och hon HAR bättrat sig, men det är fortfarande inte roligt.. :crazy:

OJOJ...när jag läser vad du skriver blir jag riktigt orolig....
SÅÅ ska inte en häst få bete sig....menar inte att rätta eller något, men det låter som om hon får göra lite som hon vill...
Att stå å skrapa med hovarna när du håller på med henne är bara ren ouppfostran, får hästen hålla på så, samt att som du säger hugga i luften hur som helst så kommer hon bara bli värre och värre......och det låter det j usom om hon blivit eftersom hon till och med SLÅR när du borstar henn!!!

Det låter som om hästen gör PRECIS vad hon vill, och hon låter FARLIG, eller kan åtminstone bli....GÖR något illa kvickt! Att du som du säger ska låta henne hållas när hon börjat bete sig så är LIVSFARLIGT!!! Det kan gå riktigt illa till slut....
Hästen måste ha en MATTE som är HERRE, annars blir den förvirrad, och det gör den farlig.....
Hästen ska lyda DIG, du ska inte tolerara sånt tjafs hon håller på med oavsett om hon är understimulerad eller inte........

Jag vet.

Problemet är bara att hon är så fruktanvärt STARK. Hon låter mig inte komma över henne, bara nästan, nästan. Hon BLI bättre, men vägen dit har varit både tuff och ibland farlig. Jag är inte rädd för henne, men jag blir orolig eftersom både min syster och hennes gravida ägare ska vara uppi henne.

Du förstår inte vad jag menar. Det här är en häst med otroligt starkt psyke. Det går inte att vara herre över henne. Det är ömsesidig respekt som gäller och hon vet vart gränserna går, skulle hon överstiga gränsen så säger jag till ordentligt och hon lyssnar. Men om jag petar och gnäller på henne hela tiden för att hon, faktiskt, säger till att hon inte tycker om vad jag håller på med, så blir hon bara förbannad och visar att hon faktiskt är den starkare. Väldigt onödigt att hon får komma ihåg det. Vi umgås på en kompis-nivå.

Det jag beskrev sist om att hon började bli lite väl närgången har nu gått över när jag återgått till normalt kompis-betéende med henne. Självklart var hon mer lättirriterad när hon tvingades gå ensam i en hage på dagarna och tog kanske ut det över mig men det här är inte en häst som är understimulerad normalt och hon skrapar ändå med hovarna och kastar med huvudet när jag borstar.

Det som du beskriver fungerar på många hästar men inte på alla. Tycker att du ska tänka efter lite innan du försöker förklara för andra vad som är rätt för dem.

Till trådskrivaren: Utsätt dig aldrig för situationer som är farliga tillsammans med hästen, såfort du blir det minsta rädd så märker hon av det. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig konkret eftersom hästar är så olika men du får väl pröva lite olika saker. Lite nyfiken bara, vad är det för stam på din häst?

/malu

- Tack för kloka svar :bow:

Frågar man inget får man ingenting veta :D : Hippe - Dolerina (Har lite dåligt minne, kan kolla lite nogrannare sedan om du vill?)

Är hon rastlös? Kanske har en massa överskottsenergi som vill ut? Står hon mycket i stall?
Men så är det ju så att vissa hästar inte är särskilt sociala.. spec ston kan vara lite avvaktande. Men det låter lita farligt när säkerheten kommer i kläm..

Du säger att det bara är två hästar i stallet. Går de tillsammans i hagen? Hur är den andra hästen, bestämmande eller underkastande? Sto eller valack? Hur gammal är din häst? Hon kanske skulle behöva lite uppfostran men inte utav dig. En starkare ledare i hästflocken kanske kan hjälpa dig.

malu

Liknande trådar

Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 551
Senast: Lager
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 385
Senast: Brandgul
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har en valack på 8 år som är väldigt arg, vissa dagar "bara" lite småsur medan han andra dagar försöker attackera folk. Han har varit så...
Svar
14
· Visningar
3 285
Senast: Nathaniel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama