Vad behövs egentligen?

Sv: Vad behövs egentligen?

I vintras när vi fick vår dotter hade vi fårskinn under madrassen i vagnen. Jag hade inga lakan då vad jag kommer ihåg. Däremot när det blev varmare och åkpåsen togs bort hade jag lakan med plastad frotte under.

Plastad frotte är suveränt att ha i sängen. Vi har en dotter som var en hejare på att kräkas så då var det skönt att det räckte att tvätta lakan och frotten.
Vi fick också blöjhink, den använder vi men när påsarna som medföljde var slut har vi använt vanliga plastpåsar från affären.
En rulle hundbajspåsar är bra att ha i skötväskan för använda blöjor.

Vi har en fårullsåkpåse som är :love:, ett fårskinn är väl vanligt och varmt och mysigt att ha i vagnen vintertid. Just nu har vi bara ett lakan och en filt, och en vagnskudde. Tror jag kommer ha en tjockare filt, men lakan och vagnskudde, även vinter, i åkpåsen :)

Vi har en fårullsåkpåse som är :love:, ett fårskinn är väl vanligt och varmt och mysigt att ha i vagnen vintertid. Just nu har vi bara ett lakan och en filt, och en vagnskudde. Tror jag kommer ha en tjockare filt, men lakan och vagnskudde, även vinter, i åkpåsen :)

Ja, jag har fundert på ett fårskinn, mjuk o skönt, andas o värmer på vintern men blir inte varmt på sommaren :)

Ja, jag gissar att man inte behöver korva in dom för mkt förns senare i höst, man vill ju inte råka ångkoka stackars bebis ;)

*kl* vi hade bara en halvtunn åkpåse som knappt användes och jag bor i Norrbotten där det är riktigt kallt ibland :) För oss räckte det med en bra overall, lite filtar.... enklare att inte överhetta bebben speciellt om man skulle på stan då var det bara att öppna overallen och ta av mössa, vantar :)

Barnmorskan sa att det är betydligt vanligare att bebisar blir för varma än för kalla dessutom ska man ju undvika vara ute när det är för kallt då dom är riktigt små för deras lungors skull... minns inte vilka grader man skulle undvika men kallare än -20 tror jag man skulle undvika (vi har ju ibland - 35) På förskolor brukar dom ju ha köldgräns på kring -18 men jag tror Dottern sov ute i vagn på sitt dagis när det var lite kallare än så... då hade dom tunnare åkpåsar med ludd, overaller och underställ och sån där "elefantmössa/skotermössa/rånarluva" :) jag uppfattar det som händer, fötter, ansikte är det man får kolla så det inte blir kylt när dom blir lite äldre :)

Onödigt: Blöjpackande hink.

Åh! Jag älskar vår blöjpackande hink! Vi har den som man fick gratis på Babyproffsen (däremot får man ju köpa dyra påsar sen, men jag tycker det är värt det). När han var mini så var det väl inte lika "nödvändig" eftersom bajset inte luktade så illa, men nu när han är större tycker jag det är guld!

Jag köpte en amningskudde också (utan lysdioder ;)). Inte heller så nyttig i början, men var bra när han blev större. Framförallt har den varit bra att lägga runt honom innan han satt så stadigt.

kl

Efter en tur runt i olika affärer på barnavdelningar så undrar jag lite över hur många plagg man ska införskaffa i st 50?

Vi har redan lyckats skrapa ihop en hel del i st 56 och 62, men i st 50 har vi bara en body än så länge och ett par strumpor i st 10-12. Tänker mig att det kan vara bra med några bommullsbyxor med fot, mössa, några fler bodys och kanske någon varmare tröja... något annat? Hur länge har de st 50? Vad jag förstått är det inte särskilt länge, men det kan ju vara kul att ha något som inte är förstort också!

Sen har jag gått och spanat lite på overaller (vår bebis kommer ju i januari) och undrar vad vi ska satsa på. Det finns en helt underbar luddig sak på Lindex, men den är ju inte vatten- eller vindtät, utan bara till för att hålla bebisen varm i vagnen och vid uppehållsväder utanför vagnen... kanske bättre att satsa på en overall som är vindtät (antar att små bebisar egentligen inte har något behov av vattentät overall då de knappast utsätts för särskilt mycket regn) när man t ex bär i bärsele? Tror iofs att den där luddiga saken skulle kunna hålla bebisen varm även i blåsigt väder, men jag vet ju inte... vad säger ni erfarna?

//Julia

Jag tyckte att det var jätteviktigt att ha salva mot röd rumpa hemma direkt. Inte roligt när man upptäcker det 30 minuter efter att Appo har stängt och så får man vänta tills nästa dag.

Jag tyckte också att det var jättejobbigt att inte ha hemma alla amningssaker. Jag var helt låst hemma och så fick min sambo fara ut 50-11 gånger för att köpa sånt jag kom på att jag behövde. Amningsnapp kan ju också bli akut mitt i natten om man inte pallar att amma mer (om man nu får ont)

Kläder i storlek 50 är jättesvårt att svara på. Vår kille var ju under 50 när han föddes och hade jättebehov av små kläder. En annan vi känner var 55 när han föddes...

Så här skrev jag till en annan vän:

Efter förlossningen så är det bra att ha stora bindor när du kommer hem. Men jag rekomenderar INTE att köpa jättestora och tjocka bindor, för då kan du inte sitta ned... Bättre att köpa tunna/platta bindor och byta oftare. Efter att jag kom hem från BB så behövde jag inge monsterbindor. Always har en mörkblå nattbinda som är platt. Köp den, inte tjockvarianten, då får du sitta på ena skinkan...

Att ha hemma INNAN du åker till BB om du tänker amma. Sambon vill säkert göra andra saker än fara på apoteket 14 ggr...

- Alvedon

- Amningsinlägg (engångsinlägg om man läcker)
- Amningsnapp
- Inlägg för att lufta såriga bröstvårtor (När böstvårtan bara fastnar i inläggen så är de sköna att ha)
- Luzernthé. Ska vara mjölkfrämjande. 4 koppar om dagen ska man dricka.
- En liten napp/tutte. (Blir det panik mitt i natten så kan det vara skönt att ha hemma även om man inte tänkte använda napp)

OBS! Peta ALDRIG på dina bröstvårtor, speciellt inte om du har sår. Då kan man få in vanliga "handbakterier" och det är inte bra, det hade jag när jag fick min första mjölkstockning och fick bannor för att jag petat. Så "smörj" aldrig bröstvårtorna med bröstmjölk som alla rekomenderar. När barnet sugit klart så är det alltid lite mjölk kvar där ändå.

De växer ca 1 cm i veckan i början. Så då kan man räkna hur länge de behöver storlek 50 utifrån hur stora de är när de föds.

Vi hade en sådan luddig sak till vår son och han är född i januari. I början så ligger ju de ju bara i vagnen. Tror du att du kommer att bära omkring på en sådan lite bebis utomhus på vintern i bärsele? När de är 2 månader är de fortfarande riktigt små. Vi drog han bara i vagnen då eller i babyskyddet till bilen.

I vår vagn har vi inte bäddat utan vi har en sovsäck. Mycket smidigt och gossigt!

Om bebisen är runt 50 cm när den föds behövs inte jättemycket i stl 50, då passar oftast 56. Är det en liten bebis kanske du behöver mer.

I början hade jag nästan alltid långärmad el kortärmad body, byxor och strumpor. Eller hela mysdressar i plysch. Sam är född i januari och ute hade vi en sån där luddoverall och sedan ner i vagnen på fårskinnet. Ovanpå det filtar av alla de slag och sedan vagnstäcket. Och mössa såklart. Men det beror ju klart på vart du bor och hur kallt det blir. Jag bar honom i sjal i bara byxor, body, strumpor och kofta med huva + mössa. Det blev jättevarmt i sjalen ändå. Huvtröjor är toppen när man bär i sjal så blir de inte kalla i nacken.

De växer ca 1 cm i veckan i början. Så då kan man räkna hur länge de behöver storlek 50 utifrån hur stora de är när de föds.

Vi hade en sådan luddig sak till vår son och han är född i januari. I början så ligger ju de ju bara i vagnen. Tror du att du kommer att bära omkring på en sådan lite bebis utomhus på vintern i bärsele? När de är 2 månader är de fortfarande riktigt små. Vi drog han bara i vagnen då eller i babyskyddet till bilen.

I vår vagn har vi inte bäddat utan vi har en sovsäck. Mycket smidigt och gossigt!

det är väl klart att man kan bära i sjal/sele på vintern - man har en stor jacka själv, mössa och tossor:idea:

(alla barn vill inte ligga i vagn:angel: - vi använde knappt vagnen till dottern innan hon var 4 månader och vi kunde ha henne lite sittande upp, så vi hade klarat oss utan vagn men aldrig utan bärsjalen:idea:)

Tack för era svar!

Jag har både en bärsjal och en bärsele som jag har fått av några vänner, så jag kan ju variera med dem + vagnen. Jag har ju ingen aning om hur mycket/lite hon kommer att vilja bäras i det, men jag försöker iaf planera lite ;)

Jag kommer hursomhelst att vara ute ganska mycket och då vill jag ju veta att ungen håller sig varm! En luddig overall är alltså ett bra alternativ? Vi tänkte skaffa ett fårskinn till vagnen och ev en åkpåse. Jag vill hest inte skaffa för mycket och upptäcka att bebisen håller sig varm ändå. Om man har en overall och ett fårskinn, behöver man en åkpåse då eller räcker det med filt/täcke? Eller så kan man ju vända på det, om man har en åkpåse och ett fårskinn, behöver man en tjock overall då, eller räcker det med något tunnare? Vantar och sockor och mössa är ju givet (om de inte går att täcka med hjälp av overallen som det oftast gör, förutom huvudet då). Om man ska köpa en overall, vilken storlek ska man satsa på då?

Jag bor utanför Gbg och det är sällan riktigt kallt här... men de säger ju att det ska bli en bra vinter i år, så man vet aldrig.

//Julia

det är väl klart att man kan bära i sjal/sele på vintern - man har en stor jacka själv, mössa och tossor:idea:

(alla barn vill inte ligga i vagn:angel: - vi använde knappt vagnen till dottern innan hon var 4 månader och vi kunde ha henne lite sittande upp, så vi hade klarat oss utan vagn men aldrig utan bärsjalen:idea:)

Jag missuppfattade TS. Trodde att hon frågade efter en vinteroverall som barnet kunde ha i sele/sjal. Jag såg framför mig en dubbelvikt unge i vinteroverall i en manduca. Vår son hade kvävts tror jag även om hans overall satt mycket bra. Sjalen kan man ju iofs knyta lösare, men för mig är ju poängen med den att man bär riktigt nära för att slippa få ont i ryggen.

Jag använde inte min åkpåse en enda gång, det blev alldeles för klumpigt. Fårskinnet räckte mer än väl. Men detta året kommer jag nog använda det i sittvagnen, lite svårare att få en 1-åring att ligga still under filtar :D Så den kommer komma till användning ändå.

Förresten kom jag på att jättejackan jag hade sista månaderna i grav passade perfekt utanpå sjalen. Det enda som jag tyckte var svårt att täcka var nacken på barnet, Sam ville aldrig vara riktigt inuti sjalen med tyget över huvudet. Men med vadderade huvtröjor funkade det bra!

Liknande trådar

Gravid - 1år Då vårt bf bara är ca en och en halv månad bort och jag har fått krupp på att bara vara hemma utan att ha något att göra mer än att...
2
Svar
34
· Visningar
4 231
Senast: laeikinois
·
Gravid - 1år Vad behöver man egentligen under den första tiden med en liten nyfödd? Så fort vi varit ut i butiker och kikat så känner både jag och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 859
Senast: esprit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross