Vad behövs egentligen?

Sv: Vad behövs egentligen?

KL

TACK ALLA!! För era svar!

Skönt känner jag att det mesta faktiskt finns med på min bra att ha lista redan =D Utom smörjat till stjärt som jag nog kommer köpa efteråt när/om det behövs =) Idomin o zinkpasta finns redan hemma sen innan =) Det är ju iaf något!

Alvedon hade jag faktiskt helt missat, så klart bra ha hemma!

Filtar skall köpas fler =) Lika så står mängder av ikeas billiga 10-pack små frotte-torklappar, tyckte de verkade smidiga o bra o lätt o bara tvätta upp osv!

MOSIG: ang potatismjölet är det stället för tex talkpuder el va d heter d som man har till bebisstjärtar? El hur använder du det?

BANANABAMBI: Ja, jag är oxå en listmänniska! smart att använda som du säger till nära o kära som önskelista =D!

Pampers el liberos babybox, minns inte vilken ska jag hämta ut i veckan den med hin ken i tänkte vi hämta =) Verkar ju som de flesta verkar nöjda med sina boxar!

Tack igen alla för era svar =D!!

skaffa hem salva till bröstvårtorna.

Sen måste jag bara skriva jordfräs..... perfekt ljud om bebisen har svårt att somna.... :rofl:

En sak jag köpte innan jag fick barn var ersättning på tetra (t.ex BabySemp) utifall att det skulle behövas innan amningen har kommit igång. Koppmatar man så konkurrerar man inte med amningen.

Men det är ju högst individuellt om man vill ge ersättning eller inte. Vi hade aldrig klarat oss utan det. Vi gav alltid efter amningen, bara för att vara säkra på att hon fick i sig rätt mängd - man märker när de inte vill ha mer och då är de mätta. Det tog bara några dagar innan vi fasade ut ersättningen helt.

Jag använder också potatismjöl istället för puder som är mineralbaserat. Läste till och med nån forskning om att talk kan ge livmodercancer.

Potatismjölet funkar superbra, även under hakan där det ibland blir rött om barnet har valkar där, eller under armarna, samma sak där och det luktar gärna lite äckligt.

Och om de har mojs bakom öronen är olja det bästa. Vanlig matolja eller vad du har himma.

Så bojkotta mineralskiten och använd naturliga råvaror, både till dej själv och bebisen.

* Skötbädd för blöjbyten osv, vi ska inte ha skötbord utan kör på skötbädd som man kan flytta dit man vill ha den.

Helt onödigt! Jag bytte på Li i soffan, på bordet, i sängen, ja.. vart som, första tiden. Efter det köpte jag bara en sådan smidig madrass med kanter på jysk och ställde på tvättmaskinen.

Fast jag tycker det mesta är helt onödigt. :angel:

Li har aldrig haft en babysitter, ingen hoppgunga, ingen gåstol, inget babygym... stackars barn. :angel:

För mig är de nödvändiga tingen (förutom förbrukningsvarorna som blöjor och liknande)

- Nappflaskor.
- Köksstol.
- Vagn.
- Säng.
- Filtar.
- Handdukar.
- Apoteksartiklar.

skaffa hem salva till bröstvårtorna.

Sen måste jag bara skriva jordfräs..... perfekt ljud om bebisen har svårt att somna.... :rofl:

Är det någon speciell salva till bröstvårtorna el bara ngn allmän fet mjukgörande?

Ja just, det ska jag inte glömma ;)

Bröstmjölk är super för vårtorna också, smörj in efter var gång du ammat. Och om du ska amma, se till att bebisen får rätt tag. Det tar tio minuter med fel tag så har du fått sprickor om du har otur *vet*.

Om det känns fel, gör jätteont mm, be om hjälp tills du hittar någon som kan göra att det inte gör ont.

*KL*
Vill bara tillägga att idomin är inte bra. Den är uttorkande. Minns ej vilken av ingredienserna som gör att den blir det men man ska inte använda idomin till röda rumpor. Inotyol ska man helst ha.

Jag använder också potatismjöl istället för puder som är mineralbaserat. Läste till och med nån forskning om att talk kan ge livmodercancer.

Potatismjölet funkar superbra, även under hakan där det ibland blir rött om barnet har valkar där, eller under armarna, samma sak där och det luktar gärna lite äckligt.

Och om de har mojs bakom öronen är olja det bästa. Vanlig matolja eller vad du har himma.

Så bojkotta mineralskiten och använd naturliga råvaror, både till dej själv och bebisen.

Brett o bra användningsområde med andra ord, och finns hemma redan =D

Ja precis, inte mkt heller för sånt utan kör på olivolja, o har så gjort på hund o häst oxå, funkar superbra :D

Ja det är precis så vi tänkte göra oxå, vi har fått en sån liten "bädd" så den tänkte vi ha frömst på tvättmaskinen men även på andra ställen man finner smidigt som bytställe =)

Tack för tipsen =)

Ja just, jag såg den idag när jag var in o gjorde en liten planeringsvända på Apoteket idag! Va bra tack tack!

Hej

Jo, de finns lite överallt. Jag köpte min i Ullared för några tior men har sett även i Claes Oh**sons katalog för några tior till. När man inte behöver den för amningen längre så är den jättebra när man vill läsa böcker på kvällen utan att hålla mannen vaken.

Troligen tänker du på zinkoxid. Fast så himla uttorkande är den inte. Dessutom måste man ju anpassa efter vad barnet tål. Och ska man tänka bra/dåligt så är ju inotyolen fullproppad med kemikalier. Så man kan ju undra vad som är bäst då ?

handukar!!!!!!!

blöjhinken man får med babyboxen är bra, skulle däremot ALDRIG betala nästan 300 spänn för påsarna. Vi har tryckt ner en vanlig kompostpåse. funkar fint!

amningkudde är super, har fått en gratis. annars hade jag nog sytt en själv.

Vi hade inte köpt några salvor eller sånt. Lillen är nu 5 veckor och har han varit nåt röd i ljumskar el rumpa har jag smort med bröstmjölk. DET är super! Mitt tips är att köpa salvor först när behovet tränger sig på. Tänk på att salvor är färskvaror.
Det enda vi har skaffat är babyolja för bad och tvätta bajs med!

bärsele är också toppen!! kanske inget man MÅSTE ha från dag 1.

Här får man låna bröstsnäckor av BB, så sjukt bra! Jag hade inte ett sår eller en enda blåsa när jag använde dem. Behövde ingen bröstvårtskräm alls!

Nej precis, vi tänkte mest oxå köpa smörj efterhand, lite finns ju hemma ändå som inte var tänkt till bebis men som funkar bra om det skulle behövas =)

Jag hade tänkt o fixa en såndär bärsjal, tycker de ser mysiga o sköna ut :) Ska sy en själv, måste bara hem o våldgästa mor som har symaskin :D

Hur bör man bädda i vagnen tycker ni? Jag tror det är madrass med i vagnen, så jag slipper fixa till det iaf har ej sett den sj än. Bebbe kommer i mitten av September, o efter det blir det ju kallare o kallare, vad behöver man i en liten vagn för o skapa trevlig temperatur o mysigt?

Och hur basbäddar man så att säga, har man lakan osv i el hur gör man :o ? Tänkte ur renhållningssynpunkt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Då vårt bf bara är ca en och en halv månad bort och jag har fått krupp på att bara vara hemma utan att ha något att göra mer än att...
2
Svar
34
· Visningar
4 231
Senast: laeikinois
·
Gravid - 1år Vad behöver man egentligen under den första tiden med en liten nyfödd? Så fort vi varit ut i butiker och kikat så känner både jag och...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 859
Senast: esprit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024