Vad behöver man?

Chima

Trådstartare
Vad behöver man till distansridning?
*grönt kort (har jag)
*ryttarlicens (har jag)
*mätintyg + papper till hästen (har jag)
vad mer?

Tänkte testa 1 distanstävling på min ponny, men är det 18 år gräns på distans, precis som det är på hopp/dressyr tävlingar?. (jag är 17 nu)
Hästen är en New Forest och tröttnar inte i första tagen, kanske skulle vara en bra distanshäst? Hästen fylle 17 år i maj, men hennes ålder gör inget tycker jag då hon är fräsch och mycket mycket pigg ute.
/Chima

Sv: Vad behöver man?

Vad behöver man till distansridning?
*grönt kort (har jag)
*ryttarlicens (har jag)
*mätintyg + papper till hästen (har jag)
vad mer?

Tänkte testa 1 distanstävling på min ponny, men är det 18 år gräns på distans, precis som det är på hopp/dressyr tävlingar?. (jag är 17 nu)
Hästen är en New Forest och tröttnar inte i första tagen, kanske skulle vara en bra distanshäst? Hästen fylle 17 år i maj, men hennes ålder gör inget tycker jag då hon är fräsch och mycket mycket pigg ute.
/Chima

Inom distansen skiljer man inte på ponny och häst. Vuxna tävlar mot unga. Vuxen kan t.o.m. rida ponny.

Du behöver dessutom vaccinationsintyg och Gula boken, som är en speciell bok som följer hästen genom dess tävlande.

Hälsning Maja

Inom distansen skiljer man inte på ponny och häst. Vuxna tävlar mot unga. Vuxen kan t.o.m. rida ponny.

Du behöver dessutom vaccinationsintyg och Gula boken, som är en speciell bok som följer hästen genom dess tävlande.

Hälsning Maja

Jaha..
vaccinationsintyg har jag. men hur får man tag i gula boken, har aldrig hört talas om :crazy:

Är det några regler på vikt, längd, utrustning till hästen.?

Jaha..
vaccinationsintyg har jag. men hur får man tag i gula boken, har aldrig hört talas om :crazy:

Är det några regler på vikt, längd, utrustning till hästen.?

Gula boken hittar du på ridsportförbundets hemsida och kostar 40:-.

Viktgräns (minimivikt) fins endast på senior SM och internationella tävlingar då är det 75kg inkl sadel.

Hästen måste ha sadel och träns på sig. Du måste ha hjälm av godkänd typ, skor med klack eller säkerhetsstigbyglar och en klädsel som inte är nedsättande för sporten.
För att rida 50km så klarar man sig aldeles utmärkt med vanlig traditionell utrustning. Det är först när/om man vill rida längre ritter som man kanske behöver andra kläder, sadel, träns i plast, osv..

/Linnea

Gula boken hittar du på ridsportförbundets hemsida och kostar 40:-.

Viktgräns (minimivikt) fins endast på senior SM och internationella tävlingar då är det 75kg inkl sadel.

Hästen måste ha sadel och träns på sig. Du måste ha hjälm av godkänd typ, skor med klack eller säkerhetsstigbyglar och en klädsel som inte är nedsättande för sporten.För att rida 50km så klarar man sig aldeles utmärkt med vanlig traditionell utrustning. Det är först när/om man vill rida längre ritter som man kanske behöver andra kläder, sadel, träns i plast, osv..

/Linnea

vad är nu detta? lust att berätta för mig som inte vet?:o

Ni skulle kunna ta kontakt med er närmaste distrikgsgrenledare och be om att få et ex av tidningen Distansryttarens specialnummer.
Alla grenledare fick 100 ex av denna att dela ut till just folk som vill veta mer om vad man behöver för att börja rida distansritt - och även lite om distanshästens träning för den som vill fortsätta träna och rida.

vad är nu detta? lust att berätta för mig som inte vet?:o

Menade du klädseln ska den vara hel och ren. Man får använda eget förnuft. Typ att man inte kommer i blommiga shorts och värsta U-ringade linnet....

Väldigt många linnen på banan iår.... Varför ?

Därför att man måste ha krage och ärm. Antagligen därför som alla har ridit i linne. Dessa borde ha blivit uteslutna egentligen.

Stod ju i ridsport för någon månad sedan om en dressyrryttare som red i hatt fast hon skulle haft hjälm. Hon fick vackert gå av banan pga detta. (red tydligen flera olika klasser den dagen)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 493
Senast: Fiorano
·
Distans Finns det tävlingar där man har viktklasser? Kan vara svårt för många om inte omöjligt att komma ner till 75 kilo med sadel och...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 650
Senast: YlvaG
·
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 195
Senast: mackan
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • DIY hästvård