Vad behöver man köpa?

feel

Trådstartare
Tänkte börja shoppa lite kläder/filtar o dyl till bebis nu, mest för att inte alla kostnader ska komma på en gång. Större saker som vagn, säng, bilbarnstol och sådant kommer inhandlas mer mot slutet.

Vad behöver man i klädväg, som "startpaket" typ, så man klarar första tiden? Bebis kommer i mars och vi har full vinter då (fram till slutet på april ungefär). Och storlekar?

Sv: Vad behöver man köpa?

Ett par ombyten kläder i storlek 56 och 62, pyjamas är praktiskt när de är alldeles nya tycker jag. En fleeceoverall är kanske bra också eftersom er bebis föds på vintern. Och en mössa.

Så, fyra pyjamasar, en overall och en mössa kanske? Det räcker som startpaket. Sen kan man ju köpa mer om man vill, för att det är kul, men man behöver inte.

Mitt tips är att handla begagnat, en fleeceoverall går då på kanske en hundralapp, pyjamasar kanske 35 kr styck, och en mössa 40 kronor, så typ 300 för alltihop.

Det är ju inga jättesummor med små bebisar precis. Om man vill kan man givetvis handla hur mycket som helst, men om man håler sig till det man egentligen behöver så blir det inte särskilt dyrt.

Senast ändrad:

Oj, 56 och 62? Jag kollade på kläder i typ 50-52... men de kanske växer ur dem på en gång?

Pyjamasar verkar praktiskt ja, och några bodysar kanske? Byxor, typ mjukisbyxor? Otroligt svårt det här. Overall känns ju helt klart smidigast som "ytterplagg" iaf.

50 har dom kanske några veckor och 56 i någon månad.... m bäbis är normalstor vid födsel.

omlottbody är smidigt som busen och pyamas med fot på!

Du har helt rätt, naturligtvis är det 50 och 56 du ska ha, inte 56 och 62! Tänkte fel där.

Jag tyckte det var lite meckigt att hålla på med bodysar och byxor på en liten nyföding, plus att det inte kändes helt bra att ha en byxlinning som satt åt över naveln innan den hade trillat bort. Så vi hade bara pyjamas de första veckorna. Efter några veckor är det en annan sak, men då har man ju hunnit handla. Det är otroligt mycket roligare att handla till en bebis istället för till en mage, plus att det är olika vad man tycker är praktiskt. En del gillar tröjor, andra omlottbodysar, andra vanliga bodysar, en del vill ha byxor och socor, andra byxor med fot. Man får prova sig fram, och det är ju lättast att göra när man har en bebis att prova på, så att säga.

Bodys: Omlott med knapp
Byxor: Velour med hög midja ( resår ) för att undvika det som Mabuse skrev om.

Jag slår ett slag för dressuits ( hel dress ), jag tycker dom är överlägset smidigast på små spädisar.

Så något parti pyjamas.

Min unge drunknade i strl 50 först månaden och hade 56 otroligt länge, det är så olika. Enklast är väl att handla mer när man väl har bebisen än när den ligger i magen.

Håller helt och hållet med om att pjamas är ett toppenplagg. Elin växte ur 56 på tre veckor, sedan var det 62 som gällde. Tyckte omlott var det bästa i st 56 men sedan var det bara klumigt.

Alla nyfödda ska ha en liten hjälmmössa den första tiden, sedan hade jag köpt en lite tjockare mössa, läs i senaste vi föräldrar hur man klär sitt barn på bästa sätt under kyla.

Köpte ganska många strumpor, men alla trillade av. Fick ett par dyra med spöket laban på, dessa sitter alltid kvar på foten. Köper endas dessa nu, värt lite extra.

Köp så mycket du bara kan beganat, man sparar både pengar och miljö.

Jag känner också lite så, det är inte alls direkt roligt att köpa kläder nu, jag vet ju inte vem det är som kommer ut. Kommer garanterat att bli roligare att köpa kläder sedan!

Så overall, pyjamasar och kanske några bodysar och höga byxor verkar vara det som gäller. Mest så man klarar iaf första veckan tänkte jag. Sedan har jag en känsla av att man kommer få en del kläder också.

En dress-suit är en pyjamas som har knäppning bara i grenen, utan muddar. Alltså en pyjamas. Men jag tror det är meningen att man ska ha dem dagtid, och att de ska vara lite finare (dyrare är de i vilket fall). Jag tyckte riktiga pyjamasar, med knäppning eller dragkedja hela vägen, var mer praktiskt i början.

Jag tyckte det kändes skitskumt att köpa kläder i blindo innan, men nu är det riktigt kul faktiskt. Är glad att jag inte handlade en massa innan bara för att man skulle, för det är så mycket roligare att köpa nu när man känner bebisen!

Jag gillar att det inte var knappar eller dragkedja ända upp och muddlöst, så det är precis som du säger olika tycke och smak. Något man inte vet förren man har bebis utanför..

Håller med dig, pyamasar är kanon och det finns lite tjockare "dressar" om man vill vara lite finare. Kör fortfarande typ pyamas dygnet runt här hemma.

Med mitt första barn köpte jag startpaket, några bodys, byxor och pyamasar. Men vi fick MASSOR av släkt och vänner.

Jag gillar inte att shoppa i vanliga fall och gillade det inte mer innan bäbisen kom. För mej känns det som att flertalet blivande föräldrar handlar så extremt mycket!

Vid vår hemkomst hade vi fyra omlott-bodysar, två par byxor med mjuk resår i midjan och en "pyjamas overall" plus tre par strumpor och en mössa.

Bäbisen var i stort sett alltid naken = iklädd endast blöja, här hemma de första veckorna. Vi tillämpade mycket "hud mot hud"-kontakt både vid amning, vila och när vi bar omkring på bäbisen.

När vi sedan började lära känna detta lilla livet blev det klart roligare att hitta kläder som passade.

Eftersom ni får en vinterbäbis gissar jag att en ordentligare fleeceoverall/åkpåse kan vara en bra investering att ha gjort innan storken kommer.

Utöver kläder hade vi skaffat en vagga, en barnvagn med tillhörande bilstol, ett gäng handdukar (2 kr/st på IKEA), två mindre fleecefiltar, en nappflaska + ersättning (om ifall att), blöjor, våtservetter ilägg till min BH.

Sedan fick jag en stor, bylsig morgonrock av min man som jag uppskattade väldigt redan dag ett, då den gick att "boa" in sej i när man ammade och mysa "hud mot hun" med bäbisen.

/Swat

Ett bra tips är att handla kläder på tradera, finns många som lägger ut hela "klädpaket". Fick hem ett jättefint härom dan i 16 delar... några byxor, tröjor,bodysar och pyjamasar, kostade 100 kr för allt, Perfekt! Har även köpt en jättefin fleeceoverall för 16 kr där!

OM du ska köpa ny barnvagn är det ibland lång leveranstid- bara så du vet ;)

Här hemma är vi också pyjamasfantaster ;) Med eller utan knappar, dragkedja.... det kvittar. Bara jag slipper krånga in huvudet i bodysar ;) Det är jättefint och jättegulligt men ganska opraktiskt ;)

Jag är lite ledsen för att fötterna börjar försvinna på dom i stl 68... jag kan inte hitta en strumpa som sitter kvar på sprattelgubben här hemma ;) Om hon inte kan kränga av dom så drar hon ;)
Fast det gjorde hon ju iofs inte som nyfödd.

Jag ångrar att jag inte köpte amningstoppen innan- de hade dugit bra sista tiden med magen och då fått en längre användningsperiod.

Filtar är bra o ha :) Jag hade bara 1 med till BB och fick använda deras när hon hade råkat kissa på den ;) Visst går det att ha deras- men de är ju välanvända o inte alls lika mjuka som dom jag hade köpt

vi har med kört stenhårt på tradera.. nu har ju inte bebis riktigt kommit än men det vi införskaffat är några pyamasar (för att det känns smidigt), några omlottbodysar, något par byxor med hög mudd (hade inte tänkt på det där med navlen?!?), något par strumpor och en begagnad fleeceoverall, mössa. Sen får man väl handla mer efter hand när man vet vad det är för någon filur som kommer ut :)

Vi fick en ny barnvagn (med vinteråkpåse) och det var 10 veckors leveranstid på den, men vi har nästan nyss hämtat hem den och babyskyddet har dock inte "packat upp" ännu eftersom man kan lämna tillbaka om någonting går fel vid förlossningen. Vi har fått en spjälsäng och jag funderar på om man behöver ha någonting i den och bädda in runt bebisen så att den slipper simma runt i en stor säng, hur har ni gjort? Vi har också skaffat en mjuk skötbädd och samlat ihop alla släktens gamla mjuka och urtvättade handdukar och lakan som sytts om så att de passar.

Eftersom jag är lite lat av mig och inte tänker lämna huset den första stunden när vi kommit hem har vi köpt hem någon paket blöjor, lite tvättlappar och amningsinlägg med.. en billig amningsbh köpte jag på ullared och sen får vi se vad som passar och blir skönt.. en amningströja med fleece på insidan har jag köpt på tradera billigt med eftersom jag är ute mycket... sen har jag faktiskt köpt färdigmat när de haft lite erbjudande i affären och lagt i frysen för att slippa laga mat den första tiden ifall man inte orkar eller kan slita sig :angel: Blev en del fast det inte kändes som det var det :grin:

Filtar har jag med fått dille på.. har köpt en i fleece och en i tjock bomull... skulle vilja ha en nätfilt med men vi får se vad som behövs.. De i fleece känns inte så roliga för de kan oftast bara tvättas i 40 grader... Har stickat en tjocka varm filt med att ha om det blir en kall vinter...

Senast ändrad:

Man kan rulla en filt eller badlakan och lägga som ett U eller 0 i spjälsängen så blir det mer ombonat i början :)

Till första barnet köpte jag ett klädpaket pa tradera i storlek 50 och 56, sen kompletterade jag det med ngt nyköpt. Det var perfekt, om bebisen hade varit väldigt stor hade det inte gjort sa mkt om kläderna blev oanvända. Nu var hon liten och växte daligt sa hon kunde ha 50 i tva manader och 56-62 hade hon väldigt länge.

Lillasyster som är 3v börjar växa ur 50 nu, sa hon är större. Det blir mest pyamas pa henne pa dagarna. Jag tycker inte omlottbodys är sa mkt smidigare än vanliga, massor knappar och man maste lyfta upp bebisen och lägga bodyn under innan man kan klä pa. Byxor/pyamas med fot verkar fungera olika bra pa olika bebisar. Storasyster drog bara upp benen och blev arg när fötterna fastnade uppe, det "problemet" har vi inte med lillasyster. Däremot ramlar strumpor av lillasyster och det gjorde dom inte pa storasyster.

Mitt bästa tips att köpa är massor filtar i olika storlekar och sma handdukar, det har vi stor förbrukning av här hemma.

Eftersom ni får en vinterbäbis gissar jag att en ordentligare fleeceoverall/åkpåse kan vara en bra investering att ha gjort innan storken kommer.

Var försiktiga när ni köper fleeceoverallen. Vi hade i slutänden närapå 6 stycken i storlek 50 o 56 när vi fick barn i april, (två köpta av svärmor, tre stycken begagnade som låg i påsar från släkt och en som vi fick i present efter tre dagar). Ingen av dem gick att använda på en nyfödd bebis. Vi använde en som vi fick låna av några vänner som lyckats hitta en i nyfödd storlek. Vår bebis var stor när han kom 4250 g, men det gick inte ändå. En enda overall använde vi någonsin av de vi fick, den i storlek 50-56 som vi fick efter tre dagar, den hade vi när A var 62 lång, då var den för stor, fram till för tre veckor sedan när han är 69 lång och 6 månader...

Mitt bästa tips att köpa är massor filtar i olika storlekar och sma handdukar, det har vi stor förbrukning av här hemma.

IKEA har bra små handdukar, tio stycken för 29 kronor, som vi använder. Annars är ICAs tvättservetter bra.

Filtar har vi två, en att sova på och en att leka på, i princip skulle en räcka också om vi inte var för lata för att flytta den. Ni som har fler filtar, vad använder ni dem till?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 874
Senast: em-pirre
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 323
Senast: Sammet
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar