Vad begärde ni vid hästköp?

B

Båbbe

Jag letar foderhäst just nu och det är visserligen inte samma sak riktigt, men ganska nära. När ni skaffade häst - vad begärde ni av hästen? Vad var kraven? Önskemålen? Blev de uppfyllda?

Jag har funderat lite kring detta och kommit fram till att för mig är det såhär
Krav:
* Stabilt psyke
* Väl inmonterad broms
* 5-gångare
* Eksemfri
* Spattfri och i övrigt frisk och kry
* Inriden såpass att hästen är töltsatt och kan sidvärtes rörelse.
* Har kapacitet för 5,0 i lätt tölt och lätt 4-gång
* Snäll att sko och lasta
* 6-20 år

Önskemål:
* Välutbildad i dressyr
* Liten
* Trevlig färg och bra utstrålning
* Högre kapacitet för tävling
* Gosig och snäll vid hantering
* 10-15 år
* Sto med bra stam
* Erfarenhet av tävling eller avelsbedömd

Jag har tänkt igenom det hela ordentligt och "kraven" är det som hästen måste ha ifall jag ska ha den en längre tid. Önskemålen är extra dekoration som jag vill ha, men hästen för mig behöver inte nödvändigtvis ha alla egenskaperna...

Den som letar efter foderhäst kan nog inte ha mycket krav alls, om man inte har kontakter eller mycket tur. Det är oftast inte drömhästarna som lämnas ut på foder.

Skulle jag köpt en häst idag så vet jag inte riktigt vad jag velat ha. Antingen skulle det varit en unghäst runt 4-6 år eller en äldre riktigt duktig läromästare. 4- eller 5-gångare vet jag inte riktigt, båda "versioner" har sin charm. Absloluta krav för båda

BRA TÖLT
Svenskfödd
Helt frisk i alla avseenden
Bra psyke
Bra vilja
Positiv och med utstrålning
Trevlig att hantera
Jag ska falla för hästen och känna mig trygg med den
Gärna en trevlig färg men inget absolut krav

För unghästen hade jag varit noga med att den haft en bra uppväxt med ordentligt med mat och bra flockfostran så att hästen har en god grund att stå på.Rent kapacitetc mässigt så vill jag att hästen ska ha större talang än jag själv har så att det inte är den som står för begränsningarna om jag vill tävla, att förväntas kunna kvala in till SM med en bra ryttare är väl minimum. I den mån hästen är riden ska det var på ett förnuftigt sätt i linje med hur jag själv anser att en häst ska ridas.

För en äldre version så ska den var så pass välriden och veta hur allt går till så att jag får bra feed-back på att jag gör rätt och fel, den ska gärna vara tävlad på hyfsat hög nivå så att den kan lära mig den konsten också om andan faller på.

Hittar jag inte hästen på foder så väntar jag ett tag och köper den när jag sparat ihop pengarna istället!

Jag är lika noga i urvalet av foderhäst som jag skulle vara vid köp eftersom jag i båda fallen har tänkt ta hand om ett djur på heltid för lång tid framöver!

När ni skaffade häst - vad begärde ni av hästen?
Min första Islandshäst köpte jag av kärlek till just den hästen.
Så jag begärde bara att hästen skulle vara just den han var.

Sedan så har jag köpt av andra anledningar.

Jag har bara ett krav - fullt frisk.

Sedan så lär man sig ju alltid något av varje häst, så jag har köpt sådana individer som har känts spännande.

Nästa häst är ett föl med två av mina drömhästar som föräldrar.
En drömkombination.
Fölet finns och jag hoppas bara att allt skall gå bra så att det blir mitt.

Dessa krav kan nog bara ha om man söker en foderhäst för ev senare köp, alltså det måste någonstans finnas med hos ägaren att hästen kanske är till salu för rätt person. Annars kan du glömma dina krav vid enbart foderhäst om du inte är jätteduktig och har väldigt bra kontakter.

Min erfarenhet är att de hästar som lånas ut för det mesta inte kan speciellt mycket/har någon väldigt jobbig egenhet/lånas ut pga tidsbrist (tex grav/småbarn) och är därför i taskig kondition/inte så mycket ridna eller är superfina tävlingshästar som lånas ut till superduktig ryttare för att de ska tävlas eller ibland är fina avelshästar som lånas ut för att en mycket kunnig person ska avla på dem.

Så om du inte passar in på ovanstående så glöm kraven eller spara ihop pengarna.

Vildvittra

Ja här håller jag med, ofta är de hästar som lämnas på foder mycket speciella inte alltid dock. Dessa hästar visar sig sen även vara mycket trevliga pållar, jag tror nämligen att det är ägaren/skötaren som formar hästen utifrån hur den skall vara och bete sig.

Men visst det finns foderhästar, men jag tror inte att de kan uppfylla kravlistan. Och det kan även vara svårt att hitta en köpehäst som uppfyller dessa krav. :D

Nu ska vi se:

* Jobbig egenhet kan i viss mån gå bra så länge det är vid hantering och inte vid ridning problemen uppstår.
* Inte riden pga tidsbrist är inga problem - jag tränar gärna kondition och bygger upp hästen själv
* Kunna sidvärtes rörelse behöver man väl inte vara särskilt mycket riden för att klara...

Alltså menar ni på fullt allvar att kraven på att hästen ska vara fullt frisk och kunna gå att få stopp på är stora?!? :eek: Jag tycker de är väldigt små krav jag. Men jag får väl spara pengar då...

Fast för er info har jag hittat 1 häst som nästan passade och varit medryttare (som hjälp till en fodervärd som aldrig tidigare ridit islandshäst) på en som också hade passat in! :angel:

Fullt frisk, är en självklarhet. Men sen beror det på vad man räknar in i det, här skiljer sig nämligen åsikterna.

Om hästen har jobbiga egenheter vid hantering, så finns dom även med största sannolikhet vid ridning också. Ridbarheten grundas genom bla hantering. Sidvärtes rörselser kanske du ser som en självklarhet, men se det gör inte alla hästar eller hästägare. :angel:

Tja fast är hästen tex svårfångad behöver det ju inte betyda att den är svårriden. Kan komma på 3 exempel på hästar på rak arm som man får gå efter ett tag i hagen innan man får tag i dem ibland, men som inte är det minsta svårhanterade/svårridna för övrigt.

Själv räknar jag nog in spatt och eksem i icke-fullt frisk. Spatt har jag ingen kunskap om och vill man träna och tävla aktivt så är det inte så bra med en spatthäst. Eksem har jag ingen möjlighet att hinna sköta pga mitt jobb. Ok om det är väldigt lätt klitendens som behöver smörjas 2 ggr/vecka, men den typen har nog inte många hästar som beskrivs som eksemhästar... :crazy:

Nej jag vet det. Hästen jag var medryttare på ovan kunde inget sånt, men han var å andra sidan lättlärd så det fixade jag på 3 ridtillfällen... (alltså så han förstod sidförande skänkel, inte att han kunde öppna på GP-nivå) :p

Svårfångad må ju omfattas av hantering, men det gör annat också.

Spatt har jag ingen kunskap om och vill man träna och tävla aktivt så är det inte så bra med en spatthäst.

Ja nu känner jag till hästar med spatt som faktiskt tävlar på hög nivå, i något fall på mycket hög nivå. Norge hade ett år med sig i sitt landslag en häst som tävlade VM, och hade haft spatt. Eller snarare en icke aktiv spatt, eftersom spatt är en kronisk åkomma. Men en spatthäst klarar sig bäst när den blir rätt riden och musklad, så livet behöver inte ta slut för det som många tror. Man tror också att hästen bör behandlas som om den var gjord av glas, fel. För det handlar om i fall hästen kan klara av att byggas upp, klarar den inte det så kan man inte rehabilitera en sådan pålle. Men klarar den en uppbyggnadsfas, så har den alla förutsättningar för att må bra en lång tid framöver.

Eksemfrågan har du min fulla förståelse, men jag anser inte att hästen är sjuk för det. Däremot kan det bli det, beroede på hur den blir omhändertagen.

Jag hade en häst på foder i några år (98 till 00), och han uppfyllde alla dina krav och önskemål, utom det där med att vara sto... En kompis hittade annonsen på internet, vi åkte dit och provred och sedan var vi "fast". Tanken var att vi skulle ha honom tillsammans i ett drygt halvår, vilket vi hade, men sedan gjorde olika omständigheter att han blev kvar hos mig i ytterligare ca 1,5 år. Jag hade fantastiskt roligt, tävlade en del och lärde mig massor! Så visst kan man få de där riktigt bra hästarna (just detta exemplaret hade bland annat gått SM) på foder, om man har tur!

När jag sedan skulle köpa häst var kravbilden en annan: Oinriden unghäst ca 4 år, trevlig att hantera, bra stam, bra rörelser, svenskfödd och flockuppfödd. Jag hittade en sån och fick på köpet en kul färg!

Nu ska vi se:

* Jobbig egenhet kan i viss mån gå bra så länge det är vid hantering och inte vid ridning problemen uppstår.
* Inte riden pga tidsbrist är inga problem - jag tränar gärna kondition och bygger upp hästen själv
* Kunna sidvärtes rörelse behöver man väl inte vara särskilt mycket riden för att klara...

Alltså menar ni på fullt allvar att kraven på att hästen ska vara fullt frisk och kunna gå att få stopp på är stora?!? :eek: Jag tycker de är väldigt små krav jag. Men jag får väl spara pengar då...

Nej jag menar inte att kraven att hästen ska vara frisk och kunna få stopp på är stora, men du hade ju även andra krav som att den ska kunna prestera minst 5.0 i lätt tölt och fyrgång, vilket faktiskt kräver en del av hästen (och ryttaren).

Det är inte det att inte dessa hästar finns eller att ägarna inte kan tänka sig att låna ut dem, det är bara det att man lånar inte ut till vem som helst, därför skrev jag detta med kontakter. Jag har två valacker som klart överskrider dina krav (en har ganska höga tävlingsmeriter) och som jag ev skulle kunna tänka mig att låna ut om det är så att vi skaffar ett till barn. Dock är jag extremt noga med vem jag lånar ut till, dvs det blir till någon jag känner. Förmodligen blir det isåfall till en tjej som lånat häst av mig förut, en häst som vid den tidpunkten definitivt inte uppfyllde dina krav (förutom friskheten). Hon gjorde underverk med den hästen så därför har hon "kvalificerat sig" till att även få låna guldklimpar.

Sån är nog islandshästvärlden rent allmänt tror jag.

Vildvittra

När det gällde foderhästar så "blev" jag med dem bara. Den första var en supertrevlig 5-årig vallack efter Mökkur. Halvbror till mitt eget sto (som då var 1,5 år)o fick låna honom av uppfödaren fram tills han såldes ett drygt halvår senare. Den andra var ett tolvårigt sto som var ganska svår att få "ordning" på. Spänd vid ridning, kunde inte sidförande hjälper alls och blev väldigt passig i tölten. Det blev mest ett "projekt" som inte gav så mycket njutning (även om hästen hade en trevlig personlighet).

Vad gäller foderhästar så tror jag det är svårt att finna en som är "ideal"- som någon skrev är det ju sällan den perfekta pållen som lämnas ut på foder. Men har du kontakter kan du säkert få tag i en trevlig häst mot "utbytet" att du "fixar till" småsaker som den kanske inte kan. Om du kan tänka dig foderhäst för senare KÖP tror jag din kravlista är bra, om du däremot bara vill ha på foder för en tid så tror jag du får svårt att hitta pållen.

Hehe, som sagt... jag fick ett 12-årigt sto på foder som inte kunde det. Fast ägaren fattade nog inte att hästen inte kunde det så det jämnade ju ut sig... :crazy:
Alltså menar ni på fullt allvar att kraven på att hästen ska vara fullt frisk och kunna gå att få stopp på är stora?!?
Du skrev ju lite mer än så:
eksemfri och att den ska ha kapacitet för 5,0 i tävling tex. Det kan vara svårt att få tag i foderhäst.... de som vill bli av med en såpass bra häst säljer nog oftast... tror jag. På foder kanske den lämnas ut om du tänker dig köpa den inom x antal månader. Eller att du har en BRA kontakt som har många hästar och måste bli lite befriad från någon under en period.

jag reagerar ocks på kapacitet på 5.0 i lätt fyrgång och lätt tölt. Om du menar kapacitet så är det kanske inget orimligt krav för 5.0 tror jag att en skickig rtyttare kan fixa efter en tids träning, oavett om hästen är en tävlingsämne eller inte. Om hästen har preterat detta och dessutom beitter de andra önskemålen som du har, så ska du ha en förskräcklig tur om du ngn vill låna ut en sån PÅlle på foder. men visst det finnns säkert någon som inte vill sälja sin guldklipm av olika anledningar, så du kan ju ha tur.

Vad kan du ge hästen är ju också viktigt. Har du presterat 5,0 i lätt tölt och lätt fyrgång på en häst som du själv ridit dit, har du bra sits och fina hjälper, kan du ge häste ett bra hem ? I så fall kanske du kan du säkert hitta ngn som kan tänka sej att ha dej som fodervärd. :smirk:

Nej jag har aldrig tävlat i islandshästridning alls. Men jag har ganska goda kunskaper i dressyr och lång erfarenhet av hästar. Kontakter har jag en del, men är inte nerlusad med dem heller. Förmodligen frågar jag mina tränare om de kanske vet någon lämplig häst. Jag är nog ganska säker att lämna häst till däremot eftersom jag verkligen försöker vara ärlig med vad jag kan och inte kan samt tar hjälp med det jag inte kan. Planerar tex att rida minst 2-3 ggr/mån för Ridlärare för Islandshäst eller andra instruktörer på den nivån. Jag bor ju i rätt område för att ha nära till många duktiga instruktörer!

Hittar jag ingen häst på foder så sparar jag som sagt pengar och då kan det tänkas bli köp. Annars vet jag en välrenommerad turridningsfirma som hyr ut sina hästar under vinterhalvåret och de har flera hästar som motsvarar mina "krav". ;)

Domare brukar ju annars påstå att 5,0 i lätt klass ska ALLA hästar klara... Det krävs ju inget benvift för den poängen, bara korrekt takt och tempo om jag har förstått det hela rätt! :angel:

Med "kapacitet för 5,0" menar jag att hästen ska klara det med mig på ryggen efter något års träning för bra instruktörer. Inte att den behöver mina instruktörer på ryggen för att prestera den siffran i lätt klass... :crazy:

Nu känner jag iofs till hästar som egentligen borde ha kapacitet för mer än så, lika förbaskat tar de sig inte högre upp än runt 5,0 lätt och öppen.

Så vad drar man för slutsats i det, hästen har kanske kapacitet för det men frågan är om ryttaren har det?

Nä precis! Men det finns ju också de hästar som tuffar runt på nästan samma poäng oavsett om det är ett proffs på ryggen eller ett barn! ;)

Själv vet jag inte alls vad jag skulle få för poäng vid tävling. Har ju aldrig tävlat! :confused: :p

Själv vet jag inte alls vad jag skulle få för poäng vid tävling. Har ju aldrig tävlat!

Då måste du tänka på takten, fast jag tror att du har det lite lättare än hästen med sina fyra ben. Du har ju bara två, ;) skippa höga knälyft om du inte är väldigt stark i ryggen. :rofl:

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt