Vad begärde ni vid hästköp?

Stabilt psyke och väl inmonterad broms - behövs ifall jag alls ska våga rida hästen. Jag är feg på hästryggen...

Om du är feg på hästryggen så måste du nog träna lite på att inte vara det om du skall ha femgångare och rida pass. Pass går FORT och är inte i alla lägen kontrollerbart. Ibland måste man bara lite på att häste kommer att stanna förr eller senare. Med bra pass kommer också mycket vilja och häste måste tända till för att gå en snabb och bra pass!
Hur väl inmonterad bromsen är beror ju på hur väl du berättar för hästen att den skall bromsa. Bromsen måste tränas och hållas i styr den med. Det räcker inte med att den är "inmonterad" en gång. Och bromsar man för mycker får man bunden tölt och ingen fart i passen.

Hoppas du hittar din häst en dag!

/Malin

Jag tycker att du ska fortsätta kämpa mot ditt mål, och håller med om att man inte måste vara en tävlingsmännsika med jättehöga poäng för att bli domare. Däremot trorjag på att vara med i många tävlingar och gärna rida och tävla på flera olika hästar (även om man inte får skyhöga poäng) för erfarenheten att känna taktfel och veta hur man korrigerar dessa, ändå är en fördel när man ska se taktfelen också, jag inbillar mej det i alla fall :angel: kanske ta en medelhäst på foder träna upp den lite tävla lite och sedan kan du kanske ha chansen att få en häst på foder som har mer kapacitet om du inte redan har kommit upp o de poäng som krävs. lycka till :)

Det är inte farten i sig som gör mig rädd, utan ifall jag aldrig vet om hästen plötsligt hoppar åt sidan när det går som fortast. Den tittiga hästen som får panik och springer eller skyggar. Hästen som tar bettet och inte går att få stopp på trots att träden närmar sig snabbt. Hästen som stegrar eller bockar gör också mig rädd. Jag gillar hästar som kan one-rein-stop! Men jag håller också på att öva på att inte bli rädd när det går FORT, fast det gör jag inte med en islandshäst utan med en nordsvensk (han är effektivare för han är snabbare än alla islandshästar jag träffat). :D

Dessutom vill jag ha den typen av häst som man får känslan av att hästen tar hand om mig istället för tvärtom. De äldre lite klokare som egentligen vet bättre än mig hur saker ska vara. Jag gillar när man kan "diskutera" saker å ting med hästen i stället för att leka diktator. Gissa varför jag inte ska rida unghästar? :angel:

Hästen som man vet inte bråkar på den trafikerade vägen, utan gör det på den lugna skogsstigen (men naturligtvis utan att gå för nära träden!) istället. Hästen som snällt lufsar hem när man ridit vilse. Hästen som kan ridas av barn utan problem. Hästen som visst kan sticka utan att man får stopp, men som stannar innan risbuskarna/vägen. Jag kan fortsätta länge men förstår du ungefär hur jag menar?

Jo, jag förstår vad du menar. Jag tycker nog att de flesta hästar ändå blir vad man gör med dem, fast vissa kräver tydligare ledarskap än andra. Allt det du beskriver handlar om ledarskap. Otydligt ledarskap kan göra en "snäll" häst farlig, bra ledarskap en farlig säker. men det är klart det är ju lite onödigt att börja med en farlig häst :smirk:

Jag är faktiskt så konstig att jag vill ha både och! En stentrygg OCH kapabel häst. Och jodå de finns, jag har ridit flera stycken. Påfallande ofta har de ungefär samma stam också så jag vet vad jag ska leta efter. ;)

Jag förstår oxå att de finns men det är väl knappast såna som folk köar efter att få låna ut på foder :D
Vilken stam snackar vi om?

Hehe nä tyvärr inte... Men man kan ju få drömma?! :cool:

Atli fra Sydra-Skördugili i första eller andra ledet.

Atli fra Sydra-Skördugili i första eller andra ledet

Åhå, och du vill inte rida på sidohoppande hästar. ;)
Skämt åsido, men det finns ofta lite temprament i dessa även om de är väldigt bussiga på alla sätt och vis.

Tyvärr kan jag inte sälja gammelman till dig, han uppfyller iofs din kravlista så när som på att han har/får eksem om han inte sköts. Sen kanske övriga familjen protesterar, har ju inte varit på tal lixom. :D

Tja nu har ju inte jag ridit såå många islandshästar än, det är nog under 20 totalt. Men flera av de med stabilast psyke har varit just Atli-avkommor. Och ingen av dem har hoppat något alls när jag har suttit på... ;) Men det är klart - alla 5 kan ju ha fått det från sina mammor också! :p

Ja det är väl just det. De där pärlorna är inte så ofta till salu... :smirk:

Men min tanke var att även pärlornas mattar kanske någon gång hamnar i ekonomisk knipa eller blir gravida och då kanske man inte vill sälja hästen utan kan tänka sig att låna ut den till mig istället! :D

Mitt krav vid hästköp är att jag tycker den är söt vacker och trevlig!! :love: Och så ska den ju gå igenom vetrinärbesiktningen..... :idea:

Ojojoj´vad naiv jag känner mig....men så har jag aldrig fått mer än 4.7 heller de två gånger jag tävlat :rofl:

// Åsa

Ojojoj´vad naiv jag känner mig....men så har jag aldrig fått mer än 4.7 heller de två gånger jag tävlat :rofl:
Det är ju bra poäng med mina mått mätt :smirk:, speciellt om ´din häst också är frisk, söt och trevlig.

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt