Vad begärde ni vid hästköp?

Innan jag tävlade trodde jag också att 5,0 i lätt klass inte sulle vara ngn större match. Vadå "bara" rida i fyra gångarter i rätt takt och tempo. När man sedan deltar i tävling i lätt klass så har ialla fall jag insett att det inte är fullt så lätt. Min häst klarar både ren takt och olika tempon i samtliga gångarter hemma :D. Att sedan trost nervositet och en ovalbana med kanske tre andra hästar som rider förbi i galopp när man själv är i skrittmomentet, då är det en annan femma. Tittar man på resultatlistan i lättklass på de tävlingar som jag deltagit i så av ca 25 startande ekipage i lätt klass så är det kanske högts ett par stycken som kommer över 5,0 i uttagningarna. Visst det beror säker på ryttarna, men naturligtvis också på hästen. Det finnns hästar som är otroligt taktsäkra och som kan ta sej runt banan med en orutinerad ryttare, men då är det ofta välridna hästar som ngn erfaren ryttare ridit tidigare, och en sån häst som ska ut på foder har antaligen en kö av aktuella fodervärdar.

Jag har deltagit i tävlingar där jag fått omdömer ok takt ok tampo, fri from ngt på framdelen och fått ca 4 i genomsnitt.

Kom gärna igen efter din första tävling och berätta dina resultat :smirk:

Det är inte min mening att vara ironiskt, och du kanske är en jätteskicklig ryttre, men av ng konstig anledning så tycker ofta de som inte själva är med och tävlar att det verkar mkt lättare än vad de tävlande själv upplever :angel: :smirk:

Åh herregud vilka krav! :eek: :eek:

Så kunde min annons ha sett ut;
Islandshäst köpes
Helst med fyra hela ben, bra ålder (1-35 ungefär). Eksem inget hinder.

Det kallas "begränsad summa att köpa häst för"... :D :p

Nej, allvarligt hade jag förstås lite krav och önskemål.
Krav:
*Spattfri
*Inriden
*Mellan 5-15 år (ungefär)
*Minst 4 gångarter

Önskemål:
*Sto
*135+ i mkh
*Brun (ABSOLUT INTE FUX)

Hästen som hamnade här uppfyllde alla krav men inte ett enda önskemål. Han är en valack, 134 cm i mkh, fux(!!). Så kan det gå! :smirk:

Det är säkert inte lätt, men jag MÅSTE ju ta 5,0 för att få börja domarutbildningen (vilket är mitt egentliga mål) :crazy:

Tja ska jag köpa häst ska jag köpa en bra häst, annars får det vara för min del! Är väl medveten om att de hästar jag ens funderar att titta på brukar ligga i prisklassen 60-80 000. Så hellre sparar jag pengar lite längre och har råd att köpa hästen jag verkligen vill ha än att köpa nåt som inte passar 6 mån tidigare... :smirk:

Tja ska jag köpa häst ska jag köpa en bra häst, annars får det vara för min del! Är väl medveten om att de hästar jag ens funderar att titta på brukar ligga i prisklassen 60-80 000. Så hellre sparar jag pengar lite längre och har råd att köpa hästen jag verkligen vill ha än att köpa nåt som jag bara nästan vill ha 6 mån tidigare... :smirk:

Om du är duktig kan du ju säkert fixa 5, o med en billigare Pålle än så, är du däremot mindre erfaren kanske det tom blir en dyrare häst än 60-80000. Alla hästar med bra tävlingskapacitet är inte taktsäkra och lättridna.

Det vet jag mycket väl att de inte är. Men det är svårt att veta var man själv står... :crazy:

Ooops blev visst 2 nästan likadana ovan, hemskt ledsen!

Varför inte försöka få tag på en foderhäst där dina krav inte är så stora, så kan du ju träna lite inför tävlingar, ställa upp i en tävling och se hur det går. Om du ska bli domare så är det ju bra att även ridit och tävlat hästar som inte är färdiga från början, det är mkt lärorikt. En bra domare borde enligt min mening skaffa sej så pass mkt erfarenhet att man kan rida en medelbra häst runt 5,0, efter en tids träning. Nu säger jag inte att det är lätt att rida upp till 5,0, men jag tror att du som färdig domare skulle känna dej bättre till mods om du vet att du har skaffat dej tävlingserfarnhet genom skicklighet som ryttare och inte seglar runt på en häst med fjärrkontroll som ngn annat trimmat upp, men det är mitt sätt att se på saken :smirk:.

Jag är inte överens med dig där. Jag anser att det är stor skillnad på att SE taktfel och att KÄNNA dem. Likasom att de bästa dansdomarna definitivt inte är de bästa dansarna så behöver man inte vara en bra ryttare för att bli en bra islandshästdomare anser jag!

Jag tycker de nuvarande reglerna är fåniga, gammalmodiga och typiskt exempel på att islandshästvärlden är liten och inte så gammal. I många mer utvecklade verksamheter har det varit på samma sätt, men man har insett att det är olika talanger och därmed tagit bort prestationskravet!

man kan rida en medelbra häst runt 5,0,

Men är inte det en häst med kapacitet för 5,0?? En medelbra häst med en medelmåtta på ryggen måste väl för sjutton kunna klara 5,0!?! Annars tycker jagbedömningssystemet är tokigt! Naturligtvis kan en klantig ryttare se till att inte ens elithästen klarar 5,0, men det var inte det som var frågan här. Utan att hästen ska ha kapacitet att klara 5,0 även med en medelmåtta som jag på ryggen (när vi med hjälp av instruktör tränat en längre tid och även provat på att tävla några gånger). Jag har ju inte sagt att bara hästar som valsar igenom 5,0 med en total nybörjare på ryggen kan komma ifråga. Jag är beredd att lägga ner jobb på hästen, träna regelbundet för duktiga instruktörer, tävla några gånger - men hästen ska ha såpass kapacitet att instruktörerna tror att det finns en chans att vi klarar det!

Likasom att de bästa dansdomarna definitivt inte är de bästa dansarna
Men behöver de då inte i alla fall kunna dansa alls?

så behöver man inte vara en bra ryttare för att bli en bra islandshästdomare anser jag!
Men är det inte bra om man i alla fall kan rida?

5.0 i lätt klass tölt ELLER 4-gång, det ser jag nog mest som ett kvitto på att man dels kan rida och dels har begripit vad tävlingsmomentet går ut på.
Och båda dessa saker ser jag som en förutsättning för att kunna döma.

5.0 i lätt klass är inte de de bästa ryttarna, de har över 7.0 i öppen klass.

Vad gäller att leta häst med mindre höga krav ska jag kanske förklara bakgrund till mina krav:

* Stabilt psyke
* Väl inmonterad broms
* 5-gångare
* Eksemfri
* Spattfri och i övrigt frisk och kry
* Inriden såpass att hästen är töltsatt och kan sidvärtes rörelse.
* Har kapacitet för 5,0 i lätt tölt och lätt 4-gång
* Snäll att sko och lasta
* 6-20 år

Stabilt psyke och väl inmonterad broms - behövs ifall jag alls ska våga rida hästen. Jag är feg på hästryggen...

5-gångare - när ganska många namnkunniga instruktörer alla har sagt att man passar bäst på en viss typ av häst så verkar det vara en bra idé att följa det rådet...

Eksemfri - jag har inte tid att sköta en eksemhäst då jag jobbar skift. Lätt eksem som klarar sig med täcke eller smörjning 2 ggr/vecka är OK dock.

Spattfri och frisk och kry - tja jag vill ju RIDA, inte ta hand om en konvalescent

Inriden... - därifrån kan jag utbilda vidare. Jag klarar däremot inte att töltsätta en häst ännu själv.

Har kapacitet för 5,0 - därför att jag vill ha samma häst en längre tid och annars måste jag nog byta inom en 3 års period för att komma vidare med mina mål. Hästen som inte har kapaciteten kommer heller inte må så bra då den får alldels för stora krav på sig!

Snäll att sko och lasta - gillar inte hästar som sparkar vilt omkring sig när man tar upp fötterna på dom och jag har lastat häst kanske 10 ggr, känns som att det är bra om hästen är snäll i de lägena då. Dessutom visar den punkten mycket av hästens psyke.

6-20 år - tja jag är inte tillräckligt duktig för att rida yngre hästar och det är kanske tveksamt om man vill utsätta äldre hästar för flytt till nytt stall, ny ryttare, träning och tävling osv...

Jag kan nog inte ta bort något av dessa - så jag får väl spara pengar och köpa egen häst jag då! :(

Nej de behöver inte kunna dansa. Utländska domare dömer tex Bugg fast de inte ens kan ta grundsteget själva. Det finns även flera domare som aldrig satt sin fot på något tävlingsgolv utan bara dansar socialt (dvs att jämföra med skogsmulle i islandshästvärlden). Många domare har bara dansat en av grenarna och dömer alla 4 (skillnaden mellan de olika grenarna är inte som 4- eller 5-gång utan snarare som hoppning eller dressyr). Men dansen var bara ett exempel, flyget är ett annat utmärkt sådant.

5.0 i lätt klass är inte de de bästa ryttarna, de har över 7.0 i öppen klass.

Det låter ju inte så här på forumet precis. Verkar som man behöver antingen vara rik så man kan köpa häst för 100.000 eller rida som Johan Häggberg på en medelmåttig häst för att klara det... :crazy:

Så med andra ord behöver man vara klart över medel för att ens få försöka bli domare. Jättekorkat tycker jag - inte undra på att det saknas domare om alla som vill utbildas först måste köpa häst och träna i 5 år innan de ens kan fundera på saken! :devil:

Om jag någon gång ska tävla så måste jag definitivt träna upp mig själv mentalt innan och få mig själv att inte bry mig ett skvatt om siffror :p

Jag tror att anledningen att det saknas domare är en helt annan.

Det är slitsamt och underbetalt och otacksamt att döma.

Och man förväntas aldrig vilja tävla själv på hemmaplan.

Det finns egentligen många utbildade domare - men alla som varit tävlingsansvariga vet vilket arbete det är att få ihop tillräckligt många när det väl kommer till kritan. Och hur man behöver ta hand om dem för att de ska komma tillbaka.

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt