Det går att ta sig över 5,0 i lätt klass, men kräver träning och erfarenhet från tävling. Även med en häst som kapacitet för mer än så, min kortvinst kom från Island hösten -96. Han kunde då inte ta ett steg i tölt, trav hade han som en värsta solvalla travare, en hyfsad galopp och skritt.
Första gången jag tävlade med honom och min andra pålle, var 1997 på hösten. Sen skramla vi runt under poäng 5,0 både i lätt tölt samt lätt 4-gång. För det mesta låg poängen retligt nog mellan 4,80-4,95, så våren 1999 tävlade jag gammelman igen. Lätt tölt 5,45 samt lätt 4-gång 5,35, efter detta har mina barn åkt runt på mindre inofficiella tävlingar med poäng över 5 varje gång. :smirk:
Nu skall äldsta dottern tävla i höst, så får vi se om gammelman kan än.
Första gången jag tävlade med honom och min andra pålle, var 1997 på hösten. Sen skramla vi runt under poäng 5,0 både i lätt tölt samt lätt 4-gång. För det mesta låg poängen retligt nog mellan 4,80-4,95, så våren 1999 tävlade jag gammelman igen. Lätt tölt 5,45 samt lätt 4-gång 5,35, efter detta har mina barn åkt runt på mindre inofficiella tävlingar med poäng över 5 varje gång. :smirk:
Nu skall äldsta dottern tävla i höst, så får vi se om gammelman kan än.