Vad begärde ni vid hästköp?

Det går att ta sig över 5,0 i lätt klass, men kräver träning och erfarenhet från tävling. Även med en häst som kapacitet för mer än så, min kortvinst kom från Island hösten -96. Han kunde då inte ta ett steg i tölt, trav hade han som en värsta solvalla travare, :D en hyfsad galopp och skritt.

Första gången jag tävlade med honom och min andra pålle, var 1997 på hösten. Sen skramla vi runt under poäng 5,0 både i lätt tölt samt lätt 4-gång. För det mesta låg poängen retligt nog mellan 4,80-4,95, :crazy: så våren 1999 tävlade jag gammelman igen. Lätt tölt 5,45 samt lätt 4-gång 5,35, efter detta har mina barn åkt runt på mindre inofficiella tävlingar med poäng över 5 varje gång. :smirk:

Nu skall äldsta dottern tävla i höst, så får vi se om gammelman kan än. :D

Som jag ser det så är dte betydligt mer ekonomiskt att köpa en billigare häst än en färdig dyr. Man kommer med största sannolikhet att "förstöra" den färdiga hästen vilket man oxå kommer att göra med den billigare ofärdiga hästen. Då får man ändå lägga ner en himla massa tid på att lära sig rida just sin häst och då har man mer pengar över till ridlektioner.

Jovisst, jag har inte tänkt köpa en färdig produkt heller. Men hästen ska ha KAPACITET för 5,0, vilket inte alls betyder att den ska ha tävlats på de poängen tidigare. Det ska bara gå att få den dit med träning!

Däremot vill jag inte ha en unghäst, för jag är inte så duktig att jag mentalt klarar av det. Unghästar blir nerviga av mig, så jag behöver en äldre ofärdig häst i så fall.

Det är slitsamt och underbetalt och otacksamt att döma.

Och man förväntas aldrig vilja tävla själv på hemmaplan.

Just därför kan man ju tycka att en fd konferensvärdinna (= van att jobba 12 h/dag iförd högklackat med totalt 1 timmes rast spritt över hela dagen) som har ett stort intresse, eventuellt viss talang för domarjobbet och som dessutom inte har minsta intresse av att tävla själv skulle kunna få börja utbildning... :( Men vill man bara ha tävlingsryttare till domare får man ju räkna med att de vill tävla också. :angel:

Sant :D Men det tar en himla massa år innan man kan rida på dem :-)De egentillverkade alltså :-)
Har börjat föreästen klänga på diamanten nu, han är jättesnäll och visar upp enastående gångarter när man jobbar honom lös, speciellt traven är fantastisk :love:
Han är oxå väldigt bra på en egenpåhitad variant av galoppiruet, han sätter sig så kopiöst mkt att man inte tror det är sant innan han vänder och i sittande ställning fattar en galop som inet är av denna värld.

Men kapaciteten är oxå enormt beroende av ryttaren, jag ser det på mina djur som är för att vara islandshästar extremt välridna och med mkt lätt för att skilja på gångarterna och självbäriga och allt vad man rimligtvis kan begära av en häst.
På en månad med ny ägare (säljer ut lite djur) så är det mesta ett minne blott :crazy: .
Så ryttarkapaciteten är viktigare än hästkapaciteten som jag ser det.
Givetvis bör man ju inte skaffa helt felstllda hästar utan välja en med fördelaktig exteriör men varför vara så himla inriktad på att tävla?

Om jag förstått det rätt så är det inte själva tävlandet i sig som är viktigt för Båbbe utan mest att komma över den magiska gränsen för att kunna bli domare (Eller Båbbe? :confused:)

Vore lättare att låna en extremt välriden och säker häst bara för en tävling då. Så hinner man inte pajja nått :D En tävling med medelmåtta på ryggen borde det väl finnas nån häst som kan fixa?
Som jag som hästägare ser det så hade jag aldrig i livet lånat ut en potentiell tävlingshäst (eller nån annan helle för den delen) till nån ryttare på foder för en längre tid , men däremot så hade jag om jag hade haft en extremt säker häst hellre hjälpt nån som vill uppnå poäng bara för att bli domare genom att låna ut min häst en tävling.
Behöver man bara komma upp i poängen en gång?

Ja man behöver bara komma upp i poängen 1 gång i antingen lätt tölt eller lätt 4-gång! Så visst vore det trevligt om någon ville låna ut en sån häst åt mig. Då kunde jag ha vilken markbunden grisepassare som helst sedan att lära mig rida på (vill fortfarande ha 5-gångare dock!) :D

Och precis som Betsy säger är min enda motivation till att tävla att få poängen som krävs för att bli domare. ;) Jag tycker det är jättekul att vara med på tävlingar som funktionär och så, men tillhör inte typen som tycker det är kul att tävla själv. Därav att jag vill bli domare! :)

Ja man behöver bara komma upp i poängen 1 gång i antingen lätt tölt eller lätt 4-gång! Så visst vore det trevligt om någon ville låna ut en sån häst åt mig.

Hmm, menar du då till domarutbildningen?

Söker många med den meritlistan, och många som dessutom har annat i bakfickan också. Kommer de att komma före, då räcker det inte med 5,0 i lätt tölt eller 4-gång.

Jo men då KAN jag iaf komma in. Och nån gång lär det väl bli nån plats över till mig också... ;) Å medan jag väntar hinner jag kanske också få lite fler meriter! :p Det gör mig ingenting att vänta 2-3 år. Så länge tränar jag gärna också för att få till poängen mer av egen kraft så att säga. Jag behöver inte börja i höst precis - vill bara ha möjligheten att så småningom börja och då måste man ju ta hänsyn till det när man letar häst redan nu. Ifall man nu inte kan fixa poängen på annat vis alltså! :cool:

Har faktiskt inte tagit en enda bild på honom förutom ett par leriga hagbilder. Ska skärpa mig och visa, det är drägelvarning på honom vill jag lova.

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick, måste få "prata" av mig lite... Har väl egentligen inget ovanligt problem, jag är en av de som alltid...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: amanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt