Vad äter ni i denna värme?

MidnightSoul

Trådstartare
Blrjar bli less på min repertoar av recept jag orkar laga i denna värme. Vill inte direkt ha en varm middag nu för tiden.
Så vad äter ni i värmen kommer era smabba recept som kan konsumeras i denna värme.
 
Sallader av alla olika slag.
Kassler och färskpotatis men nån smaksatt crème fraiche som sås.
Kallskuret och potatissallad.
Räkor.
Pitabröd med falafel.
 
Gazpacho (lägg i isbitar så den är riktigt riktigt kall)
Sallader (bl.a. en variant på Sallad Nicoise med lax istället för tonfisk)
Sill och potatis
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Mest grönsaker.
Av nån anledning känns det lättre att äta varma grönsaksrätter än kött under varma dagar.

Soppor, gratänger, wok
 
Jag gjorde paj häromdagen. Går utmärkt att äta kallt och är matigt utan att bli för stabbigt (lite beroende på vad man har i för något givetvis).

Ljummen nudelsallad om man vill gå ifrån den vanliga grönsalladen. Lätt och gott som det är eller som tillbehör till något protein.

En annan salladstvist är att göra en vegetarisk carpaccio. Gör man skivorna tillräckligt tunna och låter dem ligga i vinegretten en stund så behöver man inte koka/förvälla dem innan. Serveras med fördel med strösslade nötter och vill man gå riktigt all in kan man även experimentera med lika tunna skivor frukt. Vi gjorde tex carpaccio på morötter och serverade med pinjenötter och små små bitar aprikos.
 
Jag gjorde paj häromdagen. Går utmärkt att äta kallt och är matigt utan att bli för stabbigt (lite beroende på vad man har i för något givetvis).

Ljummen nudelsallad om man vill gå ifrån den vanliga grönsalladen. Lätt och gott som det är eller som tillbehör till något protein.

En annan salladstvist är att göra en vegetarisk carpaccio. Gör man skivorna tillräckligt tunna och låter dem ligga i vinegretten en stund så behöver man inte koka/förvälla dem innan. Serveras med fördel med strösslade nötter och vill man gå riktigt all in kan man även experimentera med lika tunna skivor frukt. Vi gjorde tex carpaccio på morötter och serverade med pinjenötter och små små bitar aprikos.
just det!
Paj!

Jag översvämmas av mangold och ska göra ett gäng mangoldpajer och frysa in. De går fint att äta kalla elelr rumstempererade.
 
Jag äter som vanligt, förutom att jag äter mer glass än normalt. Värme gör ungefär ingenting med min aptit. :p

(Och mat ska vara varm! :D )
 
Recept? Provade mangoldpaj och det blev katastrof...
Receptet är mest ur huvudet.... :o

Men jag gör ungefär som med spenatpaj. Kokar den hackade mangolden rejält mjuk, låter rinna av och lägger ut i pajskalet. Smular ner feta och häller över äggstanning som det är lite muskot i.
Får inte vara speciellt mycket vatten kvar i mangolden, annars blir det rinnigt.
 
Senaste veckan har det varit beluga linser. Kokade i helgen, sen har jag bara varierat tillbehören.
Avokado/feta/vinegrett
Sallad/soltorkad-tomat
Humus/grönkål/tomat
Sweet-chilisås/glasnudlar
Halloumi/mango/chili
Tar typ 5minuter per dag att blanda ihop eftersom linserna står kokta i kylen
 
En varm sommar för några år sen gjorde jag en hink med pastasallad med tonfisk och den åt jag av när andan föll på i flera veckor.
 
Vi äter mycket potatissallad (köpt) med kallskuret denna sommar.
Varmrökt fisk med färskpotatis har det också blivit.
Våfflor också.
 
Hemgjord jordgubbskräm med mjölk och smörgås älskar jag. Fast jag äter som vanligt trots värmen så det är mer en lätt lunch för mig. Annars älskar jag lax om det är mer matiga alternativ du är ute efter. Finns ju alla möjliga varianter, gravad, kallrökt eller filé till exempel. Till det en mangosallad, keso och avokado.
 
*vitello tonnato
*kokt rimmad kyckling, gärna med med samma tonfisksås som till kalven (serveras kall, rester kan ingå i sallader)
*kall, inkokt makrill med potatis, gärna pepparrotsgräddfil till - en riktig sommarfavorit (även andra fiskar kan kokas in)
*tabbouleh med tillbehör
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 060
Senast: Badger
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
845
Senast: Sel
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 990
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp