Vad äter era 20+ hästar?

Sv: Vad äter era 20+ hästar?

http://www.youtube.com/watch?v=txkSSeRmUFU

På grund av att jag för närvarande är benämnd som "ärkepucko till matte" av den vita eftersom jag lägger ut HÖ i BETEShagen... det ser ju vem som helst att det finns GRÄS att äta, då kan man INTE äta hö... så har jag fått ändra om lite på matfronten...

Fortfarande fri tillgång till hö inne... det går nog tyvärr inte åt mer än 6 kg...
samt ca 2 kg hö ute, som ligger kvar vid insläpp...

Mo 1 kg lucern, 0,5 kg hippo pro-action, 0,5 l betfor (torr vara)
Lu 0,5 kg lucern, 0,5 kg hippo pro-action, 0,25 l betfor (torr vara)
In 1.5 kg lucern, 0,5 kg hippo pro-action, 0,5 l betfor (torr vara)
natt 1.5 kg lucern, 0,5 kg hippo pro-action, 1 l betfor (torr vara)
extra fodring dagar vid motion 0,5 kg lucern 0,5 hippo pro-action, 0,25 l betfor (torr vara)

KL
Hjälp mig göda min 22-åring. Han har haft lite problem med tänderna men det är fixat av hästtandläkare. Han är mycket fångkänslig så betet är begränsat. Han är så smal sommarhalvåret och i år tänkte jag fodra i tid men han tappar ändå. Han får 6 kg hösilage av hög kvot. Går på lite gräs. 5 dl spedibeet, 2 dl linfrökaka och full spann lusernhack. Vad ska jag öka nu?
Han brukar vara ren på träckprov men jag funderar på om man ska begära avmaskning ändå för nu rasar han i vikt, senaste veckorna. Ändå pigg och blank och fin.

KL
Hjälp mig göda min 22-åring. Han har haft lite problem med tänderna men det är fixat av hästtandläkare. Han är mycket fångkänslig så betet är begränsat. Han är så smal sommarhalvåret och i år tänkte jag fodra i tid men han tappar ändå. Han får 6 kg hösilage av hög kvot. Går på lite gräs. 5 dl spedibeet, 2 dl linfrökaka och full spann lusernhack. Vad ska jag öka nu?
Han brukar vara ren på träckprov men jag funderar på om man ska begära avmaskning ändå för nu rasar han i vikt, senaste veckorna. Ändå pigg och blank och fin.
Vad är det för storlek på häst? Det låter som lite mat...

Betfibrerna kan du ge mycket mer av.

Islandshäst ca 137cm. Det är 12,3 mj per kg i speedi beet. Lusern är väl kring 10 mj men mycket protein. Det är 3e sommaren vi har problem med hullet. Han får lite bete eftersom han är tunn men eftersom han har historia av ir så vågar man inte öka det utan han får extra foder när den andra tjockisen rids.

Den andra klarar sig och är lite för rund på hälften och lite bete (eftersom de går ihop) så man blir förvånad över hur det kan skilja...

Jag räknar inte så mycket längre, utan har jag en tunn häst så skottar jag i den "MER" av de fodersorter som jag vet fungerar för hästen, tills den nått den vikt jag önskar.

Är det melassfri lusernhack du ger? I så fall öka den. Det gör inget om det blir lite proteinöverskott. Är det "bra" sockerinnehåll i hösilaget? Öka det... 5 dl Speedibeet är inte mycket i kilo, det går att ge massor av betfiber så det behöver du inte vara rädd för att ge åtminstone ett kilo (torrvikt) om dagen. Det viktiga är ju att han får i sig den näring han behöver utan att äta en massa kolhydrater.

Har en 20-årig nordsvensk bruksvalack som är väldigt lättfödd, rids lättare 5-6 dagar i veckan. Har gett honom 10 kg hö och 2 kg kraftfoder + biotin.
Ska nu flytta honom till nytt stall, med lite sämre bete än vad vi har haft tidigare, så får ev. ge honom lite extra även under sommaren om han skulle ha svårt att hålla hullet.
Undrar lite nu, då han börjar bli äldre, vad man ska tänka på ang. foderstat.
Hur har ni ändrat foderstaten sedan hästen var yngre? Vad har ni lagt till/tagit bort (tillskott för äldre hästar osv.) och hur ser grovfodergivorna ut jämfört med tidigare?

Senast ändrad:

Min häst kan äta betydligt mer grovfoder nu än nar han var yngre. Hade han fått så mycket mat då som han äter nu så hade han varit smällfet då. :crazy: Sen får han mycket mer protein än tidigare, förr låg han i princip som tabellhäst. Som kraftfoder så får han ett müslifoder för äldre hästar och ett proteinfoder. När han var yngre fick han havre.

Gräs.

I vinter blir det samma som småttingarna, dvs grovfoder och om det behövs, lite kraftfoder. Är ett 22årigt russ. Kommer på sin höjd att promenadköras.

KL
Min fjording kommer tillsvidare att äta:
6-7 kg hösilage
3 dl krafft muskel
1 dl betfor
kalk och selen

När hon är färdig bantad kommer hon få lite mer mat!

Welshsto född -87
Skrittas ut ibland, lite dressyr i skritt och lite trav enstaka gånger,
löslongeras alla gångarter någon gång i veckan. Rör sig i alla gångarter
av eget bevåg i hagen.
Lättfödd.

Näst intill fri tillgång hösilage - alternativt bete på sommaren.
2 dl betfor (torr volym)
4 dl havre
1 dl mineraler
b-vitamin
biotin

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama