Vad äter era 20+ hästar?

Sv: Vad äter era 20+ hästar?

Islandshäst, 23 år, 137cm ganska grov, rids lite, 8-10 kg hösilage, 3 nävar betfor och mineraler.
Nån morot ibland om jag kommer ihåg :)

Hur är tänderna? Kollas dom regelbundet? Med dom mängderna och ändå mager häst så låter det ju som att det måste vara problem med tänderna (vilket ju inte är så konstigt hos en 25-åring, huvudsaken man håller koll så det inte är något som behöver åtgärdas) eller ämnesomsättningen.

Vissa hästar verkar inte gilla lucern, inte i några större mängder iallafall. Men det kanske skulle löna sig att byta ut kraftfodret mot lite mer "effektivt" kraftfoder så man får i mer näring utan att behöva ge större mängder än nu?
Nu vet jag ju inte vad müslin innehåller men groov 90 är ju inte jättehögt varken i energi eller protein. Skulle försöka byta till foder med högre energivärden om den lätt faller ur och ge extra olja.

knapplånar.

KWPN f.1992 så 20 år i år :)
Valack, 168 cm.
Rids, tränas. Tävlas i dressyr, siktar på MSV B-kval. Går 6 dagar i veckan, 7e blir promenad.

Vi har hösilage med bra värden för hästar (bra kvot).

Min häst har i vinter ätit:
13 kg hösilage
0,2 kg lucernhack
0,3 kg betfor

Fräsch och pigg och glad, känns väl mer som 10... Och ibland beter han sig mest som en unghäst, se nedre bilden.......... :p

sdc10644_198135231.jpg

2012-01-27-21-39-06_189003744.jpg

Rasmus, shettisvalack, 24 år - dagsformen varierar mellan 24 år ung och 24 år gammal... :p
e. Ardlogie Silver King u. Nords Madicken - Package of Marshwood
Har ett kraftigt underbett (framtänderna) men tuggtänderna är helt felfria!!! (kollad för en månad sedan)
Går på lösdrift vintertid med fri tillgång till bra grovfoder och sommartid går han på bete.
Rids oregelbundet, då sonens intresse varierar....

DSC02451.jpg

Connie, shettissto, 21 år ung
e. Aron u. Carry - Wärnanäs Soldan
Fri tillgång till bra grovfoder vintertid, bete sommartid. Har en underlig förmåga att ha samma hull året runt på denna matsedel. :love:
Magen är stor men hullet är lagom...

DSC02519.jpg

Senast ändrad:

Jättesöta !! men är verkligen hullet lagom? Det ser lite runt ut över rumpan. Ursäkta frågan jag menar inget illa, bilder kan ljuga ;-) ...men ändå nyfiken.

Ja, hullet är lagom, man känner deras revben under ett litet lager underhudsfett.
De ska vara runda över rumpan... Brunblacken har en underbar kluven rumpa :love: och skäcken är rejält överbyggd.

Cézanne 22 år (idag!), halvblod, 166 cm E Ceylon, 48% xx.

18 kg hösilage
1,5 kg kornkross
0,5 l torr betfor
0,5 l lusernpellets

har varit fölsto och hade lite svårt att få upp hullet efter att sista fölet vandes av i slutet av januari. Nu har hon gott upp och är nästan lite för rund så jag har precis minskat på lusernet. Håller på att sätta igång henne och tanken är att hon ska promenadridas en 3-4 gånger i veckan. Är mycket pigg och glad:love:

gamlabessesblogg

Korsningsponny 144cm, 27 år. Motioneras ca 5-7h per vecka, dressyr, uteritter, tömkörning, promenader. Dåliga tänder numera

Fri tillgång av hösilage med bra drag (kvot och energi) i hage och box + ev 1-2kg lusernhack om höet inte äts bra.
Morgon:
5dl torr betfor
1-1,5kg Lusernpellets
0,2-0,5kg kornkross beroende på väder/träning
0,2 kg vetekli

Kväll:
1-1,5kg Lusernpellets
0,2-0,5kg kornkross beroende på väder/träning
1dl rapsolja
0,2kg vetekli
glukosamin, tokosel (1gång/vecka), B-vitamin på våren, salt

Vid 24 års ålder klarade han sig på tilldelat hösilage och någon näve krubbskrammel. Tänk vad det kan skilja med åren! Nu längrar vi båda efter gräs som han brukar klara sig bättre på.

Ras: varmblodig travare
ålder: 20
storlek: 152cm, ca 430 kg
motion: varierar men 4-6 dar i veckan dressyr, longering, hoppning, osv
foderstat :
ca 10 kg hösilage (torrt.. mera som hö)
1,3 liter Lusern pellets
1 liter Betfor
2,5 dl krafft groov 125 (fick 5dl i vintras men blev lite för pigg :P så drog ner på det)
2 dl foderjäst
(vet inte vikt för jag har inte orkat väga och vi har ingen analys på höt heller så man får ge på känn)

403408_10150674351816315_585566314_9652128_831996667_n.jpg

562593_10150674353021315_585566314_9652144_2055598385_n.jpg

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150636767606315.379722.585566314&type=3&l=04cfd4dc9a

Senast ändrad:

Kenjas girl född 1985 alltså 27 år ung =)

Hon är lika pigg nu som när jag köpte henne för 12 år sedan.
Hon tror hon är 4 år gammal och full i fan rent ut sagt.

Världens snällaste för nybörjare å rida men när nån ruttinerad sitter upp får dom jobba =)

hon går nu på bete å får bara mineraler å vitaminer upptill..
På vintern går hon på medel bra hösilage å mineraler å vitaminer sammt lite betfor å havre för å få i henne mineralerna..

Hon börjar bli lite stel när de e kallt ute så man får va noga med å kolla på väder prognoserna.. Men när de e varmt e hon inte en dag över 8 år =)

30409910.jpg

Eftersom gammelman har tappat 58 kg på 3 mån:cry: så är det Operation Gödning nu

Morgon: 2 kg hö, 5 dl havre, 2 dl betfor torrvikt

Lunch: 1 kg hö (äter inte mer, godare med "gräset" i hagen...)

Middag: Fritt hö inne, har 2 stora hönät i boxen
Fritt lusernpellets + 150 g Miner i en upphängd hink i boxen
10 dl kornkross, 5 dl havre, 4 dl groov sensitive (ska bytas till edel avel), 5 dl vetekli, 7 dl betfor torrvikt, 1 dl foderjäst, 1 dl nypon + "pulver"
Morötter

Kväll: fritt hö i boxen

Mellis: 5 dl havre, 5 dl korn, 7 dl lusernepellets, 4 dl sensitive, 2 dl vetekli, 2 dl betfor - som han får på em.

Connemarasto -91, lättfödd, blir rund fort.
Vintertid 2kg hösilage 4 gånger/dag.
Under våren 1 1/2 kg hös 4 gånger /dag, nu börjar det bli lite bete i hagen så jag minskar ner på hösilaget för att minska risken för fång.
Har haft fångkänning lite lätt för drygt ett år sedan.
Står i utebox med halm, mer hö när det är kallt ute.
Rids 5-6 dagar i veckan, motionsturer mest i skogen, alternerat med kortare pass i ridhus eller longering.
Mineral som tillägg.
Linfröolja och en näve betfor som enda kraftfoder.
Hon föder sej jättebra på detta och är rund snarare än tunn.
Frida

Sv. hbl, valack, 167cm, musklad, lätt att få mage på sommaren tappar över rygg o höfter, hålls igång 6 dagar per vecka, tömkörning, longering över bommar, promenadridning ute eller jobb i paddock (han håller inte för intensiv träning, lite sliten genom åren som tävlingshäst)
10 kg silage, bra värden och 78%, 1,3 kg lucern pellets, linfröolja, e-vitamin o magnesium.

Om han tappar i rygg/höfter över sommaren kanske man skulle stödfodra tidigare med mer protein, ex. lägga till krafft muskel? :) är svårt nog att hinna med stödfodring ändå, lär ju bli ännu svårare med äldre hästar! kanske svårt att trycka i dom tillräckligt med lucern (min får jag bara i max ca 0,8kg/dygn, trots matglad häst, gräset är väl godare.)

Mr Fashion
Vbl travare född 81
Fri tillgång till grovfoder. Mestadels ensilage.
Samt lite kopellets var dag.
Han går hos en vän till mig som pensionär och har fortfarande brått när han skrittas ut.

Tack! Ja just nu är det svårt, de går fortfarande i vinterhage med väldigt lite o kort gräs men suktar hellre än äter upp frukostsilaget.. Han äter hellre upp silaget inne innan han äter upp sin lucern med, så det är lite knepigt...Än sålänge äter han dock upp allt han får till slut så det är ju bra, har nyligen ökat på silaget då jag också kände att mer lucern går det inte i.

ponny 25år (-87) går som sällskap och löslongeras 15min om dagen ungefär. Har varit lite krasslig i vinter och föll ur en del. Bättre nu när värmen börjar komma.
Ute dygnet runt pga hosta. Går med lekfullt halvblod i hagen (mycket bock och bus i hagen från båda)

per dag:
ca 8-9kg hö
½kg lucern
½kg müsli (mustang original)
1dl steeljoint
60g b-vitamin
betar av det gräs som kommer upp i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama