Vad äter era 20+ hästar?

Sv: Vad äter era 20+ hästar?

Min ponnygubbe är korsning Islandshäst/New Forest och 29 år gammal. Han skar sönder benet i höstas. Och har nu börjat komma igång igen. Men det är rätt lugn ridning. Vi rider i skogen eller dressyr 5-6 dagar/v om jag hinner. Fokus är på mjukhet och gradvis ökar vi på jobbet saaakta.

Han går på 13 kg hösilage med om jag minns rätt ca 65% ts. Till det får han lite betfor, nypon, salt, mineraler och extra e-vitamin och selen. Nu betas han och får repat gräs med.
Han är i rätt bra hull. Då han stod föll han ur en del. Men det börjar ta sig.

Valack född 92, holsteiner efter Burggraaf-Cor de la Bryere, 162 cm hög. Min gamla tävlingshäst som drog av sig en sena för ett år sedan och går alltså bara i hagen och njuter av livet.
Han har ätit ca 12 kg hösilage nu i vinter. Mindre nu när det börjar kunna betas ordentligt. Sen har han fått ca 0.5 kg havre om dagen och några dl betfor. Detta är en häst som lätt går upp i vikt och han har hållt sig riktigt fin på detta.

Senast ändrad:

Två arabdamer, den ena 21 och den andra 22. Samt en welshdam, 21.

Otroligt lättfödda trots åldern: I stort sett fri tillgång på hö i lösdrift under vintern, 4- 5 dl luzernpellets som jag blötlägger och mineraler. Inget mer. Welshstoet får förstås inte så mycket luzern, hälften kanske.

Nu håller de sig jättefina, nästan lite tjocka, på enbart betet. Funderar på hur länge de ska hålla sig så här? Förstår av det jag läser här att många håller sig friska och lättfödda långt upp i åren men upp emot 25 och däröver börjar det bli lite knepigare .... Det enda som märks hittills är att de är lite mer frusna vintertid och oftast har täcke vintern igenom numera, vilket de inte hade tidigare.

Min underbaste Loppan har fyllt 22 i år. F.90 Pajazzo-Iran-Drabant, 158cm. Hon går 5-6 gånger i veckan, varvat uteritter, dressyr, hoppning, körning och terrängträning. Träningsnivån är lätta klasser i samtliga grenar. Hon är vig som en katt, torra fina ben även efter en natt på stall, och inte ett grått hår som inte var där när jag köpte henne som fyraåring! Hade det inte varit för att hon är lite småstel när hon åkt transport ~40 minuter så är det svårt att tro att hon åldrats alls de senaste 10 åren..! :love:

Foderstat:
7-10kg "ponnyhö" (numera betydligt mindre, hon skaver hellre på gräset som kommer upp)
0,4 kg havre
0,5 kg hippo
mineraler, vitaminer

Sen har vi också vår fina Z, f.91. Stanford-Nepal-Dragon, ~167cm. Hon har tyvärr blivit mycket äldre än Loppan rent fysiskt, men piggelin och sprallig i hagen (och under ryttare...) och har inga problem att ösa på ordentligt med resten av flocken... :D Hon rids 1-2 ggr i veckan, väldigt lugnt så gott det går (hon skrittas rundor runt milen, men periodvis är det mer taktande och skuttande än det är skritt :angel: ), men hon är under försiktig igångsättning.

Foderstat:
Fri tillgång på hösilage med unghästvärden
0,4kg havre
0,15 kg (torrvikt) betfor
loppfrön
mineraler och vitaminer

Det vore helt underbart om jag fick 5-10 år till med mina underbara panchishästar, så jag hoppas de håller sig fräscha länge till! :love: Båda håller än så länge hullet på låga foderstater och har inga problem med tänderna. Peppar peppar.

Senast ändrad:

Glömde ju fotona... ;)

Loppan, 22:
l.jpg

(nej, hon brukar definitivt inte ha den grimman i hagen. ingen grimma alls faktiskt.)

Z, 21 (fuxen):
z2.jpg

Hej!
Var köper ni ExtraFlex HA? Jag har svårt att hitta återförsäljare :(
Tack för alla tips!!

Betty, 20 år
C-ponny (svensk ridponny med okänd stam)
Konvalecent sen mer en ett år tillbaka pga. böjseneruptur. Cushing har hon också.
Bra i hull och ovanligt fint musklad trots omständigheterna :laugh:
Hon äter:
hö (6kg analyserat)
1 dl multivitamin
1 dl miniraler
några små nävar uppblöt lusernpellets.
fri tillgång på halm i sjukhagen.

En mycket pigg och påhittig dam ;)

Hon håller sig väldigt fin på det!

dsc_0659_515ddc6ce087c35ca2ba8e1a.jpg

Bild från idag:
dsc_0856_515ddcbaddf2b31f549fc8d0.jpg

Våra förra hästar iof... minns inte ens exakta foderstaten.

C-ponny, 135 cm, 21 år:
6-7 kg hö. Ett par dl havre (eller kornkross), 1 dl mineraler, 0.5 l betfor (blött)

"Liten storhäst" arab, 24 år:
9 kg hö. Ett par dl havre, 1 dl mineraler, 0.7 l betfor (blött), 1 kg krafft groov och ibland även müsli.

XX-valack, 23 år, motioneras mycket lätt några dagar/vecka, svår att hålla i hull sedan ett par år tillbaka:

Uppemot 15 kg hö
2,5 kg havre
1,5 kg lusern
mineraler

Nsv-sto, 20 år, motioneras inte alls pga skada, FET:

8-10 kg hö
mineral
"Litet krubbskrammel", t.ex. en frukt eller en liten näve havre.

Höet ligger på dryga 7 MJ och knappt 40 g smrp/kg foder.

XX-valack, 23 år, motioneras mycket lätt några dagar/vecka, svår att hålla i hull sedan ett par år tillbaka:

Uppemot 15 kg hö
2,5 kg havre
1,5 kg lusern
mineraler

Nsv-sto, 20 år, motioneras inte alls pga skada, FET:

8-10 kg hö
mineral
"Litet krubbskrammel", t.ex. en frukt eller en liten näve havre.

Höet ligger på dryga 7 MJ och knappt 40 g smrp/kg foder.

Tillägg:
Valacken får även biotin för sina fullblodshovar som går i bitar annars.

Han har även varit väldigt lättfödd för att vara fullblod tidigare, därav att jag tycker att han äter så himla mycket mat nu. :p

B-ponny 25 år

På lösdrift, fri tillgång till hösilage. Pigg och glad, rids regelbundet.

500 gr Hippo Top Musli
1/3 mineralkaka Pavo´s Summer Fit

Nu i pälsfällning 1 dl foderjäst
ca 1/2 dl Linfröolja

Ska börja köpa Nypon/björk så fort det kommer i butik igen

bild4_zps24c41b1c.jpg

kl

Halvblodsvalack e: Norson ue: Colorado, 21 år, sk svårfödd men tror bara han fått fel mat innan för han har hållit sig kanonfin denna vintern.

curr03_50f47df9ddf2b3282cf56121.jpg

I vinter har han ätit ../dag
ca 15 kg hö
1 kg krafft pluss protein
5 dl betfor
0.5 l pavo slobber mash
1 dl linfröolja

Nu får han halv giva och tillagt linfrökaka, han åkte på en ordentlig förstoppningskolik för 2 veckor sedan :( han hade vilat för han var för vild för att rida så han hade nog rört sig för lite i hagen och druckit lite dåligt. Nu är han igång dock, väldigt laddad :grin:

Vad äter era gamla hästar?:)
Ras, ålder, storlek, ev motion, foderstat

Varmblodig travhäst
22 år
cirkus 165 i mankh

Motionerar på som vilken häst som helst egentligen som motionerar lätt/normalt. Alla friska hästar ska röras på som vanligt tänker jag utefter den kondition dem är i.
Just nu är han lite ur form så vi kör lite lugnare tempo men annars fixar han lätt ett träningspass som övriga. Det vi har minskat på är böjda spår och hoppning i större utsträckning för att spara på leder.

Har fri tillgång på silage. Utöver det får han lite betfor och müsli.

b-ponny korsning island/shettis 26 år, helt ok i hull på men inte långt från smal. 9-10 kg hö, ~0,5 kg Krafft Avel pellets (tipsades av personalen på granngården och det verkar fungera bra) och ca 3 dl betfor.

Halvblods valack med mycket fullblod i, blir 21 år i år. Är väl ca 165 cm?
Rids ca 4-6 dagar i veckan, varva minst 1 dressyr träning. Sen mest ute i skogen. Går fullt ut om man säger så, igår var vi ute i 2 ½ timme i lugnt tempo. Han taktade hela vägen hem och ville helst galoppera.

Fri tillgång på ensilage ute (storbal utan nät), ca 3 st Ikea påsar inne för natten.
Vet inte exakta mängden krafft(ägaren gör krafften) men han äter detta:
Hel havre
Lucern
Betfor och mineraler.

Han äter mycket krafft, får krafft 3 gånger om dagen, morgon-ridning(givan upp delad så han får halva innan och halva efter)- kväll.

Vad äter era gamla hästar?:)
Ras, ålder, storlek, ev motion, foderstat

Varmblodstravare f.1993. 150 cm i mankhöjd. Körs 3-4 dagar i veckan,dock aldrig 2 dagar i rad. Han har KS och överbelastar lätt sina bakknän och kan därför inte ridas mer.

Vinterns foderstat har sett ut så här:

7-8 kg hösilage (torrt)
1,2 kg lusernhack
1 kg lusernpellets
120 g potatisprotein
2 nävar betfor (torr mängd) för smakens skull

Fri tillgång på halm både ute och inne.

Arabiskt fullblod, valack, född -86 (fyller 27 i år alltså), 1.48 cm i mankhöjd. Motionsrids 4-5 dagar i veckan. Bra kondition och är superpigg i ridningen och skulle egentligen behöva mer motion. Ganska svårfödd, men håller sig fin på denna foderstat:

5 kg hösilage
3 kg hö
1,5 kg havre
0,5 kg betfor
1 dl olja
2 dl sojamjöl
1 dl mineraler

B-ponny 25 år

På lösdrift, fri tillgång till hösilage. Pigg och glad, rids regelbundet.

500 gr Hippo Top Musli
1/3 mineralkaka Pavo´s Summer Fit

Nu i pälsfällning 1 dl foderjäst
ca 1/2 dl Linfröolja

Ska börja köpa Nypon/björk så fort det kommer i butik igen

bild4_zps24c41b1c.jpg

Håller på att byta från Hippos Top musli, till Red Mills gröna musli, kommer få samma mängd 500 gr/dag är det meningen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama