Vad äter era 20+ hästar?

Sv: Vad äter era 20+ hästar?

KL

Jag har precis köpt ett SWB förr 1991. Hon heter Justica, kallas Jatsi. Min första egna så det känns lie speciellt :-) Fick hem henne i måndags så hon är alldeles ny för mig :D utb. Msv dressyr och har hoppat upp mot 120 tidigare, men vi håller oss på marken hon och jag ;)
Hon får fri tillgång i hagen, inne får hon 8 kg ensilage på kvällen i nät för att hon ska äta långsammare. Hon är lättfödd och jag får erkänna att hon har en liten trivselmage ;)
5 dl betfor
5 dl havre
1 dl mineraler

En pigg och fräsch dam som gått 5 pass i veckan hos förra ägaren och tanken är att hon ska göra det med mig också. Hon mår bra av att röra på sig och vill gärna göra rätt för sig! Hon känns definitivt inte "gammal," varken i kropp eller psyke! :D

Glömde bild:

305996_10151868938892538_1858027197_n.jpg

*kl*

Shetlansponny född 1990.
Jobbas i snitt 4 dagar/vecka med ridning, körning/tömkörning. Otroligt lättfödd

Äter:
Hö: ca 5 kg(i SMH-nät, låga värden på höet)
Lucern: 150 g
Soja: 60 g
Diamond V: 1 mått
Salt: 1 msk
Multivitamin: 30 ml (vid fällning/pälssättning)
Glucosamin: 0,5 msk

Pigg och fräsch, grånad i pannan annars skulle man lätt ta honom för yngre. Rids av min 6,5 åriga dotter. Både på ridlektion och ihop med mej och mitt halvblod i skogen.

Och en bild:

540131_10151393630227887_278132676_n.jpg

KL

Min första ponny, welsh på 136 cm, utfodrades med hö (ca 7 kg) och salt/mineraler, möjligtvis något krubbskrammel i form av havre, betfor, müsli... men då snackar vi någon dl hit och dit, mycket lättfödd ;)

När han var 24 fick han cushings och jag valde då att ta bort honom men fram tills dess tränades han precis som vanligt, var ingen skillnad på honom tränings- eller behovsmässigt alls. Han var samma häst vid 24 som när han var 14.

20 år:

20130109_181944.jpg

22:

20130109_181743.jpg

My baby :love:

*KL

Jag har en connemara f. 92. Rids fullt ut men hoppas sällan numera. Lite rund för tillfället och väldigt lättfödd.

Hans foderstat ser ut såhär just nu:
8 kg silage (TS 58%)
1 kg halm
0,2 kg Speedi-Beet
80 gram Krafft miner blå

Någotsånär uppställd bild från i vintras innan han klipptes:
2013-03-03102918_zpsd9b44d6c.jpg

Fyller på med en connemara valack till.

Diamant f-93 148cm. Pigg, arbetsglad och tränas (tävlas) som vanligt.

Fri tillgång på hösilage, äter ca 8kg/dygn.
0.5kg kornkross
0.5kg havre
0.25 kg lusern
2dl olja
mineraler
vitaminer
nypon

547329_10151421305039843_1507843250_n.jpg

Svenskt halvblodssto, född 1983 (30 år), ca 154 cm. Rids, tömkörs, promeneras mycket lätt arbete ca 3-5 dagar i veckan. Slitna tänder och även ett par tappade. Faller lätt ur numera men med nedanstående foderstat håller hon sig kanonfin!

Äter per dag:
4,5 liter melassfri lusern
1,5 liter betfor
5 dl kornkross
1 dl rapsolja
1 dl mineraler
1 mått glucosamin
ca 2 kg strålusern
ca 3 ggr/vecka får hon även ca 5-8 dl Pavo Slobber Mash
+ så mycket hö hon vill äta vintertid då hon får fri tillgång. Inne äter hon i princip inget hö men i hagen ser jag att hon gärna står och mumsar. Dock blir det en hel del "tuggbossor" så jag vet inte hur mycket hon får i sig egentligen.

Allra, allra finast håller hon sig på bete. Hon stödfodras då varje dag med ca 1 liter melassfri lusern, 5 dl betfor, 1 dl rapsolja och 1 mått glucosamin och kanske lite kornkross. Trappar upp fodret i god tid innan installning, vid installning och före jul.

Senast ändrad:

XX-valack, 23 år, motioneras mycket lätt några dagar/vecka, svår att hålla i hull sedan ett par år tillbaka:

Uppemot 15 kg hö
2,5 kg havre
1,5 kg lusern
mineraler

Nsv-sto, 20 år, motioneras inte alls pga skada, FET:

8-10 kg hö
mineral
"Litet krubbskrammel", t.ex. en frukt eller en liten näve havre.

Höet ligger på dryga 7 MJ och knappt 40 g smrp/kg foder.

Tillägg:
Valacken får även biotin för sina fullblodshovar som går i bitar annars.

Han har även varit väldigt lättfödd för att vara fullblod tidigare, därav att jag tycker att han äter så himla mycket mat nu. :p

Nu har vi plockat fram silaget, så det bleir lite ändringar:

NSV:
5 kg hö
7-8 kg hösilage (har inte siffrorna i huvudet, men det är något högre värden än höet.)
Samma krubbskrammel som tidigare.

XX:

8 kg hö
9-13 kg silage.
Samma kraftfodergiva som tidigare.

KL
Har ett fjording sto född 1992, hon får:

6-8kg hö/hösilage
4dl betfor
3dl krafft muskel
mineraler

På denna foderstart går hon äntligen ner i vikt, försöker även rida henne 5 dagar i veckan.

Honey Cage
1992
Travare

Fri tillgång på hö.
1 1/2 dl torr betfor
1/2 vit kraft mått Vetekli
1 dl mineraler blå grund
4 dl kornkross
1 dl B-vitamins pellets
2 msk Gurkmeja
2 msk salt ( plus saltstenar med och utan mineraler)
1 dl solrosolja
1 dl linfröolja
1 dl kokade linfrö

Liliis Fly
1991
Travare

Fri tillgång på hö.
3 dl torr betfor
1/2 vit kraft mått Vetekli
1 dl mineraler blå grund
1 vit kraft mått Groov 125
1/2 vit kraft mått kornkross
1 dl B-vitamins pellets
2 msk Gurkmeja
2 msk salt ( plus saltstenar med och utan mineraler)
1 dl solrosolja
1 dl linfröolja
1 dl kokade linfrö

Dom får motion 1-7 dagar i veckan i olika tempon och sysselsättningarar. Dom är som två åringar i huvud :)

Min dam är ett sv.hbl, 22 år, ca 165cm i mkh, 620kg.
Har bara skrittjobbats de senaste månaderna pga div problem
men ska få komma igång nu. Fann pålagring i kronled v.fram samt
stelhelt i leder runtom vid näst senaste klinikbesöket och funderar nu
på att utöka foderstaten med något ledpreparat.

Foderstat/dag:
12-15kg hösilage
1 näve havre (för att inte bli utan när de andra får..) :p
1/3 kg betfor (mätt uppblött)
Mineraler
Fri tillgång till halm i hagen

Såhär ser hon ut i kroppen nu:
gggg_517a6ce09606ee33629441cb.jpg

fin_5171b59bddf2b33d05b6b06c.jpg

Svenskt halvblodssto, född 1983 (30 år), ca 154 cm. Rids, tömkörs, promeneras mycket lätt arbete ca 3-5 dagar i veckan. Slitna tänder och även ett par tappade. Faller lätt ur numera men med nedanstående foderstat håller hon sig kanonfin!

Äter per dag:
4,5 liter melassfri lusern
1,5 liter betfor
5 dl kornkross
1 dl rapsolja
1 dl mineraler
1 mått glucosamin
ca 2 kg strålusern
ca 3 ggr/vecka får hon även ca 5-8 dl Pavo Slobber Mash
+ så mycket hö hon vill äta vintertid då hon får fri tillgång. Inne äter hon i princip inget hö men i hagen ser jag att hon gärna står och mumsar. Dock blir det en hel del "tuggbossor" så jag vet inte hur mycket hon får i sig egentligen.

Allra, allra finast håller hon sig på bete. Hon stödfodras då varje dag med ca 1 liter melassfri lusern, 5 dl betfor, 1 dl rapsolja och 1 mått glucosamin och kanske lite kornkross. Trappar upp fodret i god tid innan installning, vid installning och före jul.

:)

Härligt med någon mer med gammal halvblodstant.

Min dam 162 hög runt, född 1984. Vi har precis börjat komma igång med tömkörning, promenad och någon uppsittning 2-3 ggr/v.

Hon får numera

4.5 kg lucern
1.5 kg Hippo Pro action
3 dl olja
3 dl foderjäst
1 mått Equitop Gonex

Uppdelat på 3-4 fodringar.

Det går åt ca 10-12 kg hö per dygn och det har vi sett att hon får i sig. Ibland "kastar" hon i sig höet faktiskt. Stallkompisen trodde absolut inte att min häst åt så mkt hö utan att det var hennes häst som snodde höet. Men vi har stått och tittat när hon äter och hon äter - rejält. Hon har en del lösa och tappade tänder. Men klarar tuggandet bra.

Hinkfodret måste dock blötas, hon åkte på foderstrupsförstoppning i tidigare stall och på lösdriften hon stod på. Men sen hon stallades in där hon står nu, har hon mått toppen. :)

Här en film, från hennes 29-årsdag härom dagen 23 april.

http://youtu.be/SW6W-A7emRs

och så somliga som äter med hela ansiktet... ;)

934800_10151435434477620_293105284_n.jpg

:)Hinkfodret måste dock blötas, hon åkte på foderstrupsförstoppning i tidigare stall
Jag blöter också allt foder (utom stråfoder) noggrant. Gör jag inte det får min gammeltant också foderstrupsförstoppning väldigt lätt. Ca 3-7 liter per giva uppskattningsvis.

Min 31 åriga islandshäst får:
2 kg xtreme-müsli
2 dl riskli
3 dl speedi-beet
selenavite vitaminer

han är pigg som en mört, dock svårfödd under vintermånaderna.

22 åringen med cushing får:
1 kg re-leve (saracen)
selenavite vitaminer

med insatt medicin o spec. foder är han super pigg o glad!

Mitt sto, 21 om en vecka, äter gräs från mitten av maj till (minst) slutet av oktober :)
Övrig tid får hon analyserat hösilage (i princip fri tillgång), portionerat efter väder och vind. Mina hästar går ute 16 timmar vintertid och de får grovfoder 4 gånger/dygn. Är det riktigt kallt kan hon sätta i sig runt 20 kilo hösilage.
Kraftfoder ger vi aldrig, men hon får ca 2 kg morötter och 100 g betfor varje dag. Dessutom mineraler och en skvätt linfröolja. Saltsten i boxen.
Stoet är en kallblodstravare, modell större. Rids ca 4 gånger per vecka, året runt.'

Den nordsvenske valacken ska bli 20 i sommar, och han har samma foderstat. Emellanåt drar vi in lite på hösilaget för honom eftersom han har en tendens till att lätt lägga på sig.

kl

Min 20åriga halvblodsvalack som är lika pigg & glad som alltid äter just nu:
1,5 kg müsli (build up)
2 kg lusern
1 l betfor (uppblött då)
1 dl olja
2 dl foderjäst
salt
linfröpellets
VSL-vitamin
mineraler
fri tillgång på hö i slow feed-nät

funkar bra, han verkar bara bli piggare med åldern. :love:

Senast ändrad:

KL

Thunderboldt (SWB), född 90, 161cm.
Rids fullt ut (hoppning, dressyr och uteritter), minst 5 dagar i veckan.
Han är oförskämt pigg och den roligaste sysselsättningen är att försöka bocka av matte... :cautious: :)

Står på fri tillgång av hö
0,75 liter Krafft Grund
0,5 liter betfor (uppblött)
B-vitamin (för tillfället)

dsc01565.JPG

Bild från i somras.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama