Vad äter era 20+ hästar?

Sv: Vad äter era 20+ hästar?

Fatima
840423
halvblod
e Flyinge Phaeton x (angloarab)
u Astru (Astronaut)

Fri tillgång på hösilage, står på lösdrift
Betar det som finns - konstant... :p
5-6 kg lucern
5 dl olja
150 g betfor

Går, står o betar i hagen för närvarande, pga nergången i hull vid pälsväxling. Ska snart dra igång promenader vid hand. Målet ÄR att jag ska ta mig upp på hästryggen, för att vi tillsammans ska kunna njuta av att komma ut i naturen på långa promenader tillsammans igen.

Pigg, glad och full med hyss. :p

http://youtu.be/8sn8NRm_d6k

Senast ändrad:

akvileja, swb 20år
ca168 i mkh
sällskaps häst som promenadrids och dressyrar på banan ibland.

hon får:
hö, 11-12 kg, äter inte mer då båda hästarna blivit kräsna av att äta hösilage hela vintern och lämnar om de får mer (>_<)
2dl torr betfor(blötläggs såklart)
0,5dl linfrö pellets
mineraler
4hg salsa bas mix, bara för att få lite extra protein och energi, hade inte behövt detta egentligen.
bjuder på en bild från i vintras (^_^)
33031772.jpg

Min gammelman Lyrik
Kblstravare, 158 hög, väger 620 kg
810618
Hagpensionär med lite promenader i snöre då och då. Har PPID. Svårfödd och kinkig gubbe

Fri tillgång på hö inne, 2+2 kg hö ute (egen hage)
Fri tillgång på lusern inne (äter nu mest pellets
10 dl havre
10 dl korn som ska bytas till groov sensitive
5 dl vetekli
7 dl betfor, torrvikt
1 dl foderjäst
150 g mineraler
1 dl nypon, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ mått e-vitamin, 2 mått flexijoint
Morötter

Hade en gammal häst här som hade dåliga tänder. Han fick fri tillgång på hösilage. 2 liter lusern, linfrö, ½ liter torr betfor, allt kraftfoder var uppblött o uppdelat i två givor. På det gick han upp i vikt, o från att ha varit mager som en sticka var han smått klotformad när han togs bort :) Han var ett fullblod

Oj, tror inte min börjat räknas som gammal än om man ska utgå från foderstaten! :o (när jag jämför med dom andra i tråden)
Kallblodstravare 20 år, är precis i övergång mellan grovfoder så lite svårt att säga exakt foderstat, den kommer variera ett tag framöver. Tränas lätt men regelbundet.

Behöver gå ner i vikt vilket har varit toksvårt med hösilaget vi byter från, hoppas det blir lättare nu när det snart kommer gräs att pilla på ute och med torrhö (vilket den inte tycker är lika gott, vräker inte i sig lika mycket som hösilaget). Jag vill inte banta på magens och/eller skallens bekostnad, hellre minimera skadan isåfall.

Just nu:
8kg hösilage/dygn (blött, max 40% TS skulle jag tro) +4 kg torrhö.

Det blir TS på ca 7kg vilket ligger ungefär på vad min bör få räknat på 1,5kg TS/100kg häst, tror inte jag skulle klara av att ge den mindre heller just nu (har begränsad fri tillgång med dubbla-trippla slowfeedingnät utanpå varandra :S )

Ger också 50g soja + 50g Krafft Muskel + en pytteskvätt linfröolja och mineraler. Lite brödkryddor som sägs vara bra för luftvägarna (dammkänslig), salt, e-vitamin, morötter.

Om en-ett par veckor hoppas jag kunna släppa i en större hage med lite gräs, bara så det finns att pilla med men utan att det hinner växa upp direkt någon mat av det. Då är planen att ge 4-6kg hö som stödfoder, beroende på hur mycket gräs han verkar få i sig och om han börjar lämna, och ca 100g krafft muskel för säkerhets skull (ganska bra med protein i höet men gräset vet man ju aldrig) + mineraler och liten skvätt linfröolja.

tabben_200742302.jpg

Ska som sagt flytta till lite roligare hage snart hoppas jag! :) Ser väl lite raggig ut nu också iom att det är i slutspurten av att fälla vinterpälsen.

Aristokrat (SWB) -88
Valack
e:Krevad 579 - Pontus 497
Ca 160cm mkh

Fri tillgång på hösilage med mkt bra värden
ca 1kg H&D Sixteen Plus Mix
0,5kg Krafft Muskel
Provital E-15 (E-vitamin med selen från Kvarnbyfoder)
Morötter

Han tränas fortfarande som vanligt, självklart med hänsyn till åldern. ;)
Kollad på klinik i julas UA. Ingen som tror att han är en dag över 16, själv är han övertygad om att han bara är 4.

DSC00022.jpg

Med lite trivselmage. :angel:

Senast ändrad:

Fjordsto född -90
Rids någon gång ibland
Äter just nu bara gräset som finns i hagen.

Islandshäst, 29 år (född 1983), ca 140 cm.
ca 8-9 kg hö
1 liter lucernpellets
3 dl Speedi beet
3 dl Raceways Mineral
Nyponpulver

Han motioneras ca 6 dagar/veckan. Lugna promenader i skogen varvat med dressyrridning på ridbana.
32147032.jpg

Senast ändrad:

Blixten, f.1985 fjordhäst , 145 cm. Känslig mage och väldigt dålig på att dricka.

13 kg enslige (ca 55 % ts)
0,1 kg vetekli
0,1 kg betfor
2 nävar havre
½ dl mineraler
3 matskedar salt

Motioneras beroende på dagsform, mest dressyrinriktat ute eller inne. Brukar motioneras 3-4 dagar i veckan.

Ariette (SWB) -92
Sto e:Magritte - Strauss
157 cm i mkh

Rids 3-4 dagar/vecka, blandat skogsturer och dressyrpass. Har varit lite dåligt igång under vintern men håller på att komma igång på riktigt nu igen.

Får 7-8 kg hö per dag + ca 1/2 kg Hippo Basic + mineraler.
Blir galet tjock bara hon tittar på gräs...

dsc00755_200827099.jpg

Senast ändrad:

Min gamla tant på 21 år, Svensk Ridponny, 147 cm i mkh äter:

ca 5 kg hösilage
10 dl uppblött betfor
2 dl havre
1 dl mineraler
20 ml hyaluronsyra
Per dag

Hon får inte mer silage nu för hon har börjat rata det nu när gräset har kommit.
Hon promenadrids endast pga av skada.

Nu vet jag ju inte hur han ser ut och upplevs IRL, men håller med om att han ser fräsch och fin ut! :) Kul när dom får hålla sig fräscha så länge!

23-årigt paintsto, 152 cm, ca 550 kg normalvikt. Nu högdräktig.
I normalfallet rids hon i skritt och trav i skogen (har ingen ridbana)

1/2 kg hel havre
1/2 kg Krafft Muskel
3 dl betfor (torr mängd)
Hallonblad
+ Mineraler, selen och salt.

20-årigt quartersto, ca 143 cm, normalvikt ca 375 kg. Nu högdräktig.
Rids inte pga skada utan är sällskap- och avelssto. Följer dock med som handhäst ibland.
0,1 kg hel havre
1/2 kg Krafft Muskel
2 dl betfor (torr mängd)
Hallonblad
MSM
+ Mineraler, selen och salt.

Fri tilgång på hö i finmaskiga nät. (8 MJ, 35 g smprp)

Båda två i somras:
juli.jpg

22 år, russ/hbl

Fri tillgång på silage av bra värden. Hon börjar bli krallig nu så hon får nog börja gå lite mer nu. Jag jobbar ~ 3 dagar i veckan och hon går övriga dagar.

Nu vet jag ju inte hur han ser ut och upplevs IRL, men håller med om att han ser fräsch och fin ut! :) Kul när dom får hålla sig fräscha så länge!

Tack! :laugh: Det är verkligen jätteroligt! Och denna som veterinären tyckte vi skulle dömma ut som 8-åring...

Han, är riktigt mjuk och fin att rida, han ser lite blahablaha ut i hagen ibland, men kommer han bara igång med arbete så blir det en helt annan häst. :D Något framtung, så man får jobba som attan för att få ihop honom och bära mer bak. Han är en riktig matteplågare ibland. :devil:

Nybliven 21-åring

Är på g igen efter lång vintervila. Har under viloperioden ätit

10 kg hö
1.5 kg kraft

och börjar nu gå över på

9kg hö
2l havre
1kg D&H Sixteen Plus
1 dl olja

Utöver detta äter hon alltid
Salt
Cortaflex
Biotin
Gurkmeja

302522_245478785504549_100001272887298_757624_2132299943_n.jpg

Eng fullblod -87 ca 160

En mager typ och kräsen:(
Lyckas få i honom 7-15kg hö olika från dag till dag.( börjar komma grönt i hagen)
2-3 kg hackad lucern
1liter betfor torr
1 kg lucern
1,5 kg musli
1kg krafft 90

Rör sig endast i hagen.

Allting läggs i blöt nån timme innan för att bli en ända härlig soppa, man får hålla sig på avstånd om man inte vill se ut som en skitgris själv;)

Skulle vilja ge honom mer lucern men han vägrar äta då:(!
Tips mottages tacksamt:)!

Senast ändrad:

Islandshäst 21 år, motionsrids 3-5 gånger i veckan. Svårfödd ir-känslig.
7 kg torrt hösilage
1 kg lusern
0,5kg linfrökaka
Extraflex HA till gamla ledskadan

Pigg som tusan! men behöver mer hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
452
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama