Sv: Vad äter era 20+ hästar?
Oj, tror inte min börjat räknas som gammal än om man ska utgå från foderstaten!
(när jag jämför med dom andra i tråden)
Kallblodstravare 20 år, är precis i övergång mellan grovfoder så lite svårt att säga exakt foderstat, den kommer variera ett tag framöver. Tränas lätt men regelbundet.
Behöver gå ner i vikt vilket har varit toksvårt med hösilaget vi byter från, hoppas det blir lättare nu när det snart kommer gräs att pilla på ute och med torrhö (vilket den inte tycker är lika gott, vräker inte i sig lika mycket som hösilaget). Jag vill inte banta på magens och/eller skallens bekostnad, hellre minimera skadan isåfall.
Just nu:
8kg hösilage/dygn (blött, max 40% TS skulle jag tro) +4 kg torrhö.
Det blir TS på ca 7kg vilket ligger ungefär på vad min bör få räknat på 1,5kg TS/100kg häst, tror inte jag skulle klara av att ge den mindre heller just nu (har begränsad fri tillgång med dubbla-trippla slowfeedingnät utanpå varandra :S )
Ger också 50g soja + 50g Krafft Muskel + en pytteskvätt linfröolja och mineraler. Lite brödkryddor som sägs vara bra för luftvägarna (dammkänslig), salt, e-vitamin, morötter.
Om en-ett par veckor hoppas jag kunna släppa i en större hage med lite gräs, bara så det finns att pilla med men utan att det hinner växa upp direkt någon mat av det. Då är planen att ge 4-6kg hö som stödfoder, beroende på hur mycket gräs han verkar få i sig och om han börjar lämna, och ca 100g krafft muskel för säkerhets skull (ganska bra med protein i höet men gräset vet man ju aldrig) + mineraler och liten skvätt linfröolja.
Ska som sagt flytta till lite roligare hage snart hoppas jag!
Ser väl lite raggig ut nu också iom att det är i slutspurten av att fälla vinterpälsen.