Vad är viktigt i val av hovslagare?

Sv: Vad är viktigt i val av hovslagare?

KL

Läste ni om att den prislista som hovslagarföreningen gett ut om rekommenderade priser är olaglig. Det är fri prissättning och överenskomna priser sinsemellan inte ska förekomma. Var och en har rätt att ta hur lite som helst. Utan att bli påhoppad av en "dyr" kollega. Diskussionen om vita och svarta pengar är en helt annan historia.
Sen undrar jag hur många som haft nytta av att hovisen haft ansvarsförsäkring, ansvar för vad?

Ja, jag läste det också. När det gäller ansvarsförsärkring antar jag att det gäller om något skulle hända vid skoning, eller nåt fel begås. Men hur lätt det är att fåt rätt mot en hovslagare och få ersättning har jag ingen aning om. Det här med hovslagare, vad gäller utbildning och ansvar är en djungel...

Han/hon ska vara utbildad, lugn ,erfaren.

Jag har en jätte bra hovslagare nu, min pålle gillade verklingen inte hovslgaren tills jag byta till den jag har nu. Han ställde sig på bakbenen och vissade verklingen att detta gillar jag inte. Då byte jag redan första gången var Underbar lugn. För hovslgaren var så lugn själv ingen stress. Så nu är min pålle jätte snäll att sko han står lugnt och sover ibland;)
:bow::bow:

Bra skrivet :bow: :bow:

Har själv erfarenhet av många olika hovslagare. En som aldrig kom. En som kunde komma en timme före utsatt tid och vara sur för att hästen inte stod ren o fin på gången. Okej, han var oftast bara en kvart för tidig men var helt värdelös på att sko. Hade man någon idé eller fråga blev man klappad på huvudet och "-lilla gummad".

En skodde jättebra men var så jävla dryg. Gapig, kaxig, yvig och en riktig översittare. Tragiskt tyckte jag. eftersom det brukar vara en attityd som folk som inte behärskar sitt yrke brukar ha. Verkligen synd, för han VAR/ÄR VERKLIGEN JÄTTEDUKTIG!!

Han jag har nu släpper jag aldrig!!!:love::love:
LUGN, STABIL, I TID, ALL UTBILDNING (han brukar vara med och bedömma vid gesällproven) Jag kommer aldrig någonsin få höra honom säga - Ååå, VEEEM var det som skodde den där hästen sist då??? (med en nedvärderande röst). Nej, han känner sig nog helt säker i sin yrkes-skicklighet.

Ja, jag läste det också. När det gäller ansvarsförsärkring antar jag att det gäller om något skulle hända vid skoning, eller nåt fel begås. Men hur lätt det är att fåt rätt mot en hovslagare och få ersättning har jag ingen aning om. Det här med hovslagare, vad gäller utbildning och ansvar är en djungel...

Jag har fattat så att ansvarsförskringen gäller om du drar dom till tinget, så dom har råd till advokat.
Rätta mig om jag har fel tack.

Viktigast för mig är att den som skor har ett bra sätt mot hästen och skor korrekt, helst ska h*n ju komma i tid eller höra av sig om det strular, mest irriterad blir jag på de som inte kommer alls! :mad: Min "gamla" hovis var toppen, man kunde ställa klockan efter honom och han lever efter devisen att hästägarna är kunder och de ska man vara rädda om. :love: Sen att mina hästar är inplockade från hagen, rena och väluppfostrade gör ju sitt till. :D

En tappsko efter 5 - 6 veckor tycker jag är sånt man får räkna med. Min gamling fick jag oftas sko om efter 6 veckor då skorna ofta var utslitna, men så rider jag väldigt mycket ute i varierad terräng och inte enbart på bana. Nuvarande hovis är trevlig, har bra sätt med pållarna och skor i mina ögon bra. Då pållan inte är så mkt riden ännu så räcker hennes skor längre, men hennes mor gick det aldrig att lägga om några dojor på. :cool:

Det är säkert som du säger. Har själv aldrig behövt fundera över det, inte än iallafall, tack och lov.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 365
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 294
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka