Jag tror så här:
Många (obs många, inte alla!) familjer med mer eller mindre dysfunktionella föräldrar får också dysfunktionella barn, kanske för att barnen inte har tillräckligt många, tillräckligt bra förebilder.
Och tvärt om, de flesta barn som växer upp i trygga hem blir också trygga själva.
Sen finns det alltid undantag! Det finns maskrosbarn, som överlever vanvård, misshandel och övergrepp och ändå blir fullt funktionella vuxna. Och det finns barn från de allra tryggaste hem som ändå blir huliganer och dysfunktionella på olika sätt.
Men i min värld så försöker jag ge barnen en trygg grund med sunda värderingar, genom att själv i ord och handling vara en förebild för dem. Genom att på alla sätt visa dem hur jag/vi tycker att man ska bete sig. Ge dem en grundtrygghet. Låta dem pröva sina vingar och finnas där för dem om de faller. Vara tydlig när vi kommunicerar. Kunna be om ursäkt om man "gör fel".
För mig är det viktigt med "gränser" för barnen. Vissa saker får man absolut inte göra, vissa saker är okej ibland, somligt går att förhandla sig till och en hel del saker är alltid okej. Lära barnen att kunna acceptera ett nej, men samtidigt att ett nej i vissa fall är förhandlingsbart. Göra vad jag kan för att lära barnen att ta ett nederlag på ett bra sätt, för även om det är okej att vilja vinna så är det ganska otrevligt med dåliga förlorare (tycker jag).
Och så det där med beteende mot andra människor, att vara en bra kompis, att acceptera alla som de är (oavsett begåvning, handikapp, språk, hudfärg, födelseland, sexuell läggning eller vad det nu kan vara), kunna respektera mitt och ditt, vara omtänksam mot sina medmänniskor, osv.
Och, för att svara på ursprungsfrågan - jag ser mina barn bete sig så som jag önskat att de ska bete sig. Sen om det beror på att jag varit en bra förebild eller om det har andra orsaker, det är ju omöjligt att veta.