Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ikaros227

Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska ha för hingst till mitt Rp sto nästa år.
Mitt sto är 50 % engelsk fullblod & 50% New Forest.

Det är inte lätt då om jag tar godkänd Rp hingstar blir för stor avkomma.
Alltså har jag tidigare valt welsh och fått underbara individer. Tyvärr blir dom då registrerade som korsnings ponny eller welsh part breed.

För mig är självklart huvudet det viktigaste med det menar jag insidan. Men sedan ska ju den vara hållbar och extiriört korrekt.
Jag vill också ha en idivid som funkar på tävlingsbanan eller som "vanlig" ponny till någon tjej eller kille någonstans.

Jag tror oavsett man håller på med Rp avel eller korsningsavel så måste man tänka längre än näsan räcker.

Sv: Vad är tanken bakom DIN RP avel eller korsnings avel?

Spontant tänker jag på Verona's Bo-Gi RP 134 som ju är 140 cm hög. Han har ju åtminstone 25 % welshblod i sig. :banana: Men sedan är ju frågan om han exteriört passar ditt sto. :angel:

Spontant tänker jag på Verona's Bo-Gi RP 134 som ju är 140 cm hög. Han har ju åtminstone 25 % welshblod i sig. :banana: Men sedan är ju frågan om han exteriört passar ditt sto. :angel:

Fcik det rådet av avelsdomare också. Welshblodet har slagit väldigt bra på mitt sto både exteriört samt storleksmässigt. Maxade d ponny än så länge verkar det bli.
Första avkomman var som 2 1/2 åring 165 cm e: hingst som var 160 & stoet är 148 cm. :angel:

Jag kollade på ASRP´s sida för ett tag sedan och det fanns faktiskt en del som var 140 och under. Om jag hade varit du så hade jag försökt att kolla på storleken på deras föräldrar och hoppas på tur..
Fast 165 är ingen dålig storlek ;).. Fast det är ju knappast ponny. Vad är det för halvblod som ligger i hennes stam?
Ulrika

Ehh skrev jag halvblod?? Menar givetvis fullblod..
Ulrika

Det är inte lätt då om jag tar godkänd Rp hingstar blir för stor avkomma. Alltså har jag tidigare valt welsh och fått underbara individer. Tyvärr blir dom då registrerade som korsnings ponny eller welsh part breed.
.

Varför "tyvärr" welsh partbred? En welsh partbred är minst lika mycket värd som en ridponny/korsningsponny i mina ögon. Många RP har welsh partbredstämpel i sina pass för att kunna delta som WPB på av t ex Svenska Welshponny och Cobföreningen arrangerade aktiviteter.
Skulle du dessutom "råka" få en som du skriver för stor avkomma efter RP-hingst går det ju bra att registrera den som welsh partbred eftersom den rasen innehåller två avdelningar, en small för ponnyer med en maxhöjd på 148 cm och en large för de över 148,1 cm. Alltså kan din welsh partbred bli hur stor som helst.

Jag kollade på ASRP´s sida för ett tag sedan och det fanns faktiskt en del som var 140 och under. Om jag hade varit du så hade jag försökt att kolla på storleken på deras föräldrar och hoppas på tur..
Fast 165 är ingen dålig storlek ;).. Fast det är ju knappast ponny. Vad är det för halvblod som ligger i hennes stam?
Ulrika

Hon är e: Prince River RP107. Alltså 50 % & 50 % New Forest. På sto sidan är ingen äver 142 cm.
Hingsten som var 165 cm som 2 1/2 åring has pappa var ca 160 max. Tjuvbetäckning och föddes i början på februari 2003. He he liten blev stor...

Varför "tyvärr" welsh partbred? En welsh partbred är minst lika mycket värd som en ridponny/korsningsponny i mina ögon. Många RP har welsh partbredstämpel i sina pass för att kunna delta som WPB på av t ex Svenska Welshponny och Cobföreningen arrangerade aktiviteter.
Skulle du dessutom "råka" få en som du skriver för stor avkomma efter RP-hingst går det ju bra att registrera den som welsh partbred eftersom den rasen innehåller två avdelningar, en small för ponnyer med en maxhöjd på 148 cm och en large för de över 148,1 cm. Alltså kan din welsh partbred bli hur stor som helst.

Jag uttryckte mig dumt. För den som föddes i år blir "bara" welsh part breed pga att Asrp har svårt att godkänna dom då jag inte har av Asrp godkänd hingst som pappa till gossarna här hemma.
Så det blev även welsh hingst nästa år.
Jag är intresserad av att kunna få dom godkända då jag fick mycket bra kritik på min 1 åring i somras och dom vill se honom som hingst igen.
Och visst är är en welsh part breed minst lika bra som en Rp.

Du har inte funderat något på Micis Napoleon RP 139? Jag har visserligen inte sett några avkommor till honom men tycker han ser härlig ut och jag är mkt svag för hans blod. Dessutom gjorde han ju ett mk bra bruksprov med 999 i ridbarhet. Han är ju själv 139,5 cm och pappa Glansevin Gadabout RW 80 var 130 cm medan mamma Koppartorps Mici RP 1067 var stor D med sina 148 cm. Gadabout tävlade ju själv mkt framgångsrikt i kat B med SM guld i både dressyr och fälttävlan och hans avkommor går också väldigt bra, han ligger högt i tävlingsstatistiken. Såg honom på den tiden han var ute och tävlade och att det dessutom var en vacker ponny med härlig utstråling gör ju inte saken sämre. Sham Z ox som ligger som morfar har också en hel del trevliga tävlingsponnyer efter sig och hans far Kariba förekom ofta i stammarna på ponnyerna när jag var liten och jag kommer ihåg dem som mkt trevliga.
Dessutom pga att Napoleon är 50% welsh så blir ju avkomman 25 % och du klarar welsh part-bred kravet också.

Ridponnyhingsten Casio RP 141 är väl inte så stor.??136 cm tror jag
Dessutom är han snygg och tävlar mkt bra...

Ridponnyhingsten Casio RP 141 är väl inte så stor.??136 cm tror jag
Dessutom är han snygg och tävlar mkt bra...

Du har inte funderat något på Micis Napoleon RP 139? Jag har visserligen inte sett några avkommor till honom men tycker han ser härlig ut och jag är mkt svag för hans blod. Dessutom gjorde han ju ett mk bra bruksprov med 999 i ridbarhet. Han är ju själv 139,5 cm och pappa Glansevin Gadabout RW 80 var 130 cm medan mamma Koppartorps Mici RP 1067 var stor D med sina 148 cm. Gadabout tävlade ju själv mkt framgångsrikt i kat B med SM guld i både dressyr och fälttävlan och hans avkommor går också väldigt bra, han ligger högt i tävlingsstatistiken. Såg honom på den tiden han var ute och tävlade och att det dessutom var en vacker ponny med härlig utstråling gör ju inte saken sämre. Sham Z ox som ligger som morfar har också en hel del trevliga tävlingsponnyer efter sig och hans far Kariba förekom ofta i stammarna på ponnyerna när jag var liten och jag kommer ihåg dem som mkt trevliga.
Dessutom pga att Napoleon är 50% welsh så blir ju avkomman 25 % och du klarar welsh part-bred kravet också.

tacksam för dina rekomendationer. Jag ska "spana" in honom.:idea:

Jag uttryckte mig dumt. För den som föddes i år blir "bara" welsh part breed pga att Asrp har svårt att godkänna dom då jag inte har av Asrp godkänd hingst som pappa till gossarna här hemma.
Så det blev även welsh hingst nästa år.
Jag är intresserad av att kunna få dom godkända då jag fick mycket bra kritik på min 1 åring i somras och dom vill se honom som hingst igen.
Och visst är är en welsh part breed minst lika bra som en Rp.

"Bara welsh P/B", vad är egentligen skillnaden welsh P/B-ridponny.

Ridponny har ett avelsmål en rasstandard och en STAMBOK, avel mellan stambokförda avelsdjur ger nya avelsdjur.

Ridponnystamboken har olika avdelningar, i huvudstamboken registreras avkommor efter både lic.ridponnyhingstar och lic. hingstar från erkända raser. (raslod 43/93)

Ridponnystamboken har ett register som ligger utanför stamboken , där registreras alla övriga ponnyer som är korsningar eller okända och som är fallna efter "andra" än ovanstående hingstar. (raskod 99)
-----------------------------------------------------------------

Welsh har ett avelsmål en rasstandard och en STAMBOK, avel mellan stambokförda avelsdjur ger nya avelsdjur.

Welsh stamboken har olika fyra sektioner, sektion A/B/C/D

Welshstamböckerna har ett gemensamt register (welsh P/B) som ligger utanför stamboken , där registreras alla individer som för minst 12,5% blod från någon individ införd i ovanstående stamböcker. (raskod 87)

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men det blir ju inte alltid som man planerat här i livet. Du hade ju trots allt tur att det blev en stor häst och inte en mittemellanhäst.. Tycker jag.. Prince River är väl inte känd för att lämna stort, men antagligen låg det stort bakom den fräcke hingsten som tog sig friheten att uppvakta ditt sto.. Hoppas du blev nöjd med avkomman trots att det var hästarnas eget intiativ till att det var en glimrande idé..:rofl:
Ulrika

Ja, men det blir ju inte alltid som man planerat här i livet. Du hade ju trots allt tur att det blev en stor häst och inte en mittemellanhäst.. Tycker jag.. Prince River är väl inte känd för att lämna stort, men antagligen låg det stort bakom den fräcke hingsten som tog sig friheten att uppvakta ditt sto.. Hoppas du blev nöjd med avkomman trots att det var hästarnas eget intiativ till att det var en glimrande idé..:rofl:
Ulrika

Hingsten som tjuv betäckte mitt sto skars i mars - april för att det inte skulle bli föl. Han var brun skäck och majoritet vit. En natt var han lös dom stod båda i spilta men inga spår på stoet hittade jag. Inte ett enda hårstrå.
Sedan i juni efter en stakningsskada så bad jag veterinären kolla henne då jag inte sett brunst.
God dag sa veterinären. Det blir föl i början på februari...:rofl:
Fadern till denna hingst är paint och ca 155 cm hög och moder är fullblod och ca 160 cm hög.
Men visst var det spännande. Hoppades på skäck sto....:angel:
Men en brun hingst kom ut med 7 vita hår i pannan ;) .
Sålde honom billigt då jag tänkte han blir väl ca 155 cm hög.... Och inga direkta omkostnader hade jag haft "bara" kastration, maskning, botulism & stelkramps vaccination mm...
Han har blivit en KANON kille.
Sedan dom avkommorna jag har nu e: welsh hingst ser ut att bli maxade d ponnyer....
Så stort verkar stoet ge även utan stor hingst...

"Bara welsh P/B", vad är egentligen skillnaden welsh P/B-ridponny.

Ridponny har ett avelsmål en rasstandard och en STAMBOK, avel mellan stambokförda avelsdjur ger nya avelsdjur.

Ridponnystamboken har olika avdelningar, i huvudstamboken registreras avkommor efter både lic.ridponnyhingstar och lic. hingstar från erkända raser. (raslod 43/93)

Ridponnystamboken har ett register som ligger utanför stamboken , där registreras alla övriga ponnyer som är korsningar eller okända och som är fallna efter "andra" än ovanstående hingstar. (raskod 99)
-----------------------------------------------------------------

Welsh har ett avelsmål en rasstandard och en STAMBOK, avel mellan stambokförda avelsdjur ger nya avelsdjur.

Welsh stamboken har olika fyra sektioner, sektion A/B/C/D

Welshstamböckerna har ett gemensamt register (welsh P/B) som ligger utanför stamboken , där registreras alla individer som för minst 12,5% blod från någon individ införd i ovanstående stamböcker. (raskod 87)

peråke

Vad jag har förstått så är inte dom rasvisa kraven på Welsh Part Breed helt klara...
Men jag kan ha fel.
Jag tror att målen hos dom olika föreningarna liknar varandra... Eller??

Vad är tanken bakom Din RP-avel? En fråga som ännu inte besvarats?

Min tanke är att producera en bra "tonåringsponny" som kan passa som en övergångsponny mellan barn-ponnytiden och hästtiden. Jag vill att den ska ha mer gång o mer hoppkapacitet än en ponny och passa för tävling i alla discipliner men den ska fortfarande vara lätt att hantera. Jag vill att hela familjen ska kunna hantera den, även en hästrädd mamma eller pappa. Den ska inte besitta ponnytjurighet men ska inte vara så tuff eller känslig som ett halvblod, vara lite eftertänksam innan den tar till flykten för en plastpåse el dyl. En ungdom ska kunna sitta på den - inte alltför stora gångarter alltså men den ska ha takt o kunna vila på steget. Den ska inte ha ponnyhals som gör det svårt för den att gå i form, jag strävar efter lite längre OCH VÄL ANSATTA halsar. MEN den ska fortfarande exteriört ha ponnykaraktär, sött huvud o små öron men resten får gärna vara en kopia av liten STOR häst med bogfrihet o väl undersatta bakben.

Jag försöker undvika att få övervuxna ponnyer (som ju tyvärr är svårsålda även om dessa blir utmärkta damhästar o ridskolehästar) genom att noggrant kontrollera föräldrarnas stam och undviker gärna halvblod i stammen, jag har ganska mycket welsh o konsoliderad ridponny i min avel o får ibland en mindre variant men det är inga problem om man får en maxad C-ponny.

Jag försöker så gott min plånbok tillåter mig att ha goda ston (som inte nödvändigtvis har egna meriter inom sporten men där stammen har det) med dokumenterad stam i avel för jag vill gärna veta lite vad jag kan förvänta mig när jag betäcker.

Utställningsponnyer har jag inte så stort intresse av även om jag alltid visar mina mina föl för att få en vink om vad domaren tycker.

Mitt främsta avelsmål är

1. hanterbara trevliga ponnyer med god hälsa med
2. kapacitet för uppgiften för att få ett trevligt liv
3. snygga

- och naturligtvis helst internationellt gångbara

Vad jag har förstått så är inte dom rasvisa kraven på Welsh Part Breed helt klara...
Men jag kan ha fel.
Jag tror att målen hos dom olika föreningarna liknar varandra... Eller??

En stambok är alltid någon form av styrning i grunden härstamnning och som sedan i vissa stamböcker med mankhöjd utseene bruksegenskaper osv.

I Sverige förväxlas ofta welshridponnyavel med welsh P/B.

Welshridponnyavel är avel inom en stambok och nya avelsdjur är avkommor mellan individer införda i stamboken.

Welsh P/B är avkommor mellan alla världens hästdjur stambokförda eller inte, enda kravet för att införas i welsh P/B register är att det går att påvisa 12,5% dokumenterat renrasigt welshblod från någon av welsh stamböcker.

Att det är ett register och också betraktas som det av welsh föreningen märks bl.a att dessa registerförda ponnyer registrerade i welsh INTE får deltaga i BIS ringen på welsh utställningar.

jag skriver inte det här för att vara dum eller ringakta welsh P/B, men det känns ofta i diskussioner runtikring begreppet P/B att man inte förstår vad det handlar om.

Jag återkommer till grundfrågan "Vad är tanken bakom din RP avel".

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte också detta, varför "tyvärr". Får man fina hästar spelar det ju ingen roll vilken ras de är registrerade som så länge det inte rör sig om "buskavel".
Vi har också en New Forest-Engelskt fullblod och kan tänka mej Welsh till henne.

En fundering jag har som jag även frågat här på forumet men ej fått något svar, gäller gångarterna.Visst ska en ponny röra sig bra, men trodde liksom att hela iden var att avla bra tävlingsponnyer till barn o ungdomar o jag måste säga att jag fick en chock;) när jag såg filmen på FS Dont Worry. Den traven har ju många stora dressyrhästar svårt att nå upp till o hur hela friden ska ett barn kunna sitta på den?

säger som sagt INTE att vi ska välja bort bra gångarter men personligen tycker jag det blivit bara för mycket..
Hur resonerar ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 347
Senast: Linnda
·
C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 714
Senast: cissiny
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka