Vad är större än GB = gigabyte?

Sv: Vad är större än GB = gigabyte?

Terabyte

10^12 T Tera 1 000 000 000 000 (en biljon)
10^9 G Giga 1 000 000 000 (en miljard)
10^6 M Mega 1 000 000 (en miljon)

Terabyte
I ordning: kb, mb, gb, tb.

Fast man får se upp med versaler/gemener. Om man skriver 'mb' betyder det inte "megabyte", utan "millibit", som inte bara är något helt annat, det är också också rent praktiskt nonsens. :)

Mega, giga, tera, peta och så vidare förkortas med stora bokstälver, medan kilo förkortas med liten. Byte förkortas med stor bokstav, och bit med liten. En byte är 8 bit.

Ska man sen gå in på överkursen så är just kB, MB, GB, TB, PB och så vidare inte helt överensstämmande med SI-systemet som länkats till tidigare.... :angel:

Ska man vara ännu mer petig, är det enligt nuvarande SI-standard korrekt att skriva kB, om man menar 1000 byte. Vill man beteckna 1024 byte skriver man 1KiB.
Fast väldigt många skriver fortfarande kB etc, vilket leder till missförstånd ibland. Till exempel så anger hårddisktillverkarna storleken med "decimala" prefix, medan storleken som rapporteras i operativsystemet är de binära, vilket leder till att hårddiskarna rymmer "mindre" än vad det står på. (Finns ju visserligen lite annat som påverkar storleken på det lediga utrymmet med, men det är en annan sak)

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
813
Senast: Mirre
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 154
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
534
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 040
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka