Vad är skillnaden?

doglover

Trådstartare
Mellan att åka med bebis/barn med buss och med bil?

Min sons förskolelärare undrade varför vi inte kunde vända Loke´s bilstol fram nu när vi ändå åker buss? Han sitter ju inte i någon bilstol på bussen menade hon.

Jag vill att Loke ska åka bakåt så länge som det är möjligt absolut, men jag börjar ändå fundera på vad som är skillnaden? Farligare eller säkrare att åka buss?

Sv: Vad är skillnaden?

Mellan att åka med bebis/barn med buss och med bil?

Min sons förskolelärare undrade varför vi inte kunde vända Loke´s bilstol fram nu när vi ändå åker buss? Han sitter ju inte i någon bilstol på bussen menade hon.

Jag vill att Loke ska åka bakåt så länge som det är möjligt absolut, men jag börjar ändå fundera på vad som är skillnaden? Farligare eller säkrare att åka buss?

Jag vet ingenting om barnstolar, men jag har suttit i en buss som krockade med en bil. Vi i bussen for fram. Ingen förutom bussföraren skadade sig mer än möjligen något blåmärke eller så.
De fick klippa ut en person ur bilen...

Jagtror att det är säkrare att åka buss helt obältad, än vad det är att åka bil med bilbarnstol. Allvarliga bussolyckor med svåra personskador som följd är ovanliga.

Det kanske var så hon menade?:)

När jag och Loke åker buss, så sitter Loke i sin vagn. Vagnen spänns fast, jag sitter brevid och Loke har 5-punktsbälte på sig.

Men i bil sitter han ju in en säker bilstol...

Bakåtvänd i bil är 5 ggr säkrare och minskar skaderisken med ca 95%, jämfört med framåtvänt. Känns ganska dumt att vända framåt då..
Åker man buss får man försöka sätta de så att de sitter så säkert som möjligt, antingen bakåt i vagnen eller på bakåtvänt säte.
När vi krockade och åkte ambulans till sjukhuset berättade ambulanspersonalen att de varit vid bilolyckor där bilarna varit totalt skrot, men barn som suttit bakåtvänt varit i stort sett oskadda.

Så länge man kan ha dem bakåtvända är det allra bäst!

Det var så jag resonerade, men hon undrade ändå varför?

Jag sa det att Loke är ju väldigt lång och det börjar bli trångt för honom att sitta bak, det var därför hon undrade varför vi inte kunde vända den fram? Jag sa att det var för att dom inte blir stadiga nog i nacken förrän 3 årsåldern. men ni åker ju buss? Sa hon då.:p

Bakåtvänd i bil är 5 ggr säkrare och minskar skaderisken med ca 95%, jämfört med framåtvänt. Känns ganska dumt att vända framåt då..
Åker man buss får man försöka sätta de så att de sitter så säkert som möjligt, antingen bakåt i vagnen eller på bakåtvänt säte.
När vi krockade och åkte ambulans till sjukhuset berättade ambulanspersonalen att de varit vid bilolyckor där bilarna varit totalt skrot, men barn som suttit bakåtvänt varit i stort sett oskadda.

Japp, det har jag med hört. Bara lite blåmärken hade vissa barn fått! Det är ju största anledningen till att jag fortsätter "envisas" med att han ska sitta bak!

Men, med bussen då? Om det nu händer en lite allvarlig olycka, hur farligt är det då?
Jag spänner ju fast vagnen och han har vagnens bälte på sig. Men ändå? Det var kanske så hon menade?

Stadsbussar håller ju inte samma hastighet som en bil på en större väg, så om barnet sitter i vagn med ryggen mot färdriktningen och både barnet och vagnen sitter fast så är barnet ganska bra skyddad. I större bussar som har bälten kan man sätta in en bakåtvänd stol.

Hur stor är han? Min äldsta är 4 år och 3 månader, väger 17,5 och är 106 cm. Han sitter bakåt utan problem i en britax two-way. Nu på vintern knäpper jag upp jackan eller overallen och drar bältet under, blir inte lika knöligt + att bältet hamnar närmare kroppen.

Hn sitter oxå i en sådan stol. Nästan 16 kg tung och 97 cm lång. Kn det bero på bilen? Har ingen egen, utan han åker mest i sin morfars bil och han har en Peugeot 307 Kombi. En 07a eller nåt. Han får bara plats baklänges i mittensätet i bilen.

Men vilket konstigt resonemang? Vad spelar det för roll att ni åker buss? Oavsett så är det ju säkrare att vara bakvänd i bilen. Som sagt, bussen är oftast mycket större och tyngre och därför är sannolikheten liten att man får en allvarlig skada vid krock i en buss, men oavsett det så har det ingen relevans hur man gör i bilen :confused:
Det är ju lite som att tycka att det är farligare att åka bil än
att flyga, alltså kan man skippa bältet på flyget? Dålig jämförelse, men någon kanske förstår vad jag menar :D

Jåpp, ja fattar!:D

Försöker väl bara förstå hur hon resonerade... Hon jobbar ju med små barn och allt..

Hur sätter ni stolen? Sonens sitter bakom passagerarsätet, en bit ut på sätet. Han sitter inte trångt med benen alls, fast även om de sitter trångt med benen så är det absolut ingen fara. Har haft stolen i flera olika bilar, han har suttit bra i alla.

I våran 740
phpm1j2ls.jpg

I mormors å morfars ford
phpxq4lye.jpg

Testa att sätta stolen någon annanstans i bilen, eller flytta den lite på sätet.

Är min pappa som monterar den. Han monterar den i mittenbaksätet. Där går den att placera lite längre ut på sätet, det funkade tydligen allra bäst där. I framsätet(passagerarsätet) vill han inte montera den.

Vi har inte kunnat ha våran i mitten i bak eftersom maken är lång, då hade han inte fått plats att köra.. Jag satte våran i fram för att testa, men fick en inte att sitta bra där alls. Annars säger de att det blir bättre plats för benen om stolen sitter i fram.

Synd att folk tar så lätt på hur de sätter sina barn i bilen, de flesta verkar vända barnen innan de ens fyllt tre trots att de kunnat sitta bakåt länge till. Förskolepersonal borde ju hellre rekommendera bakåtvänt än framåtvänt kan man tycka...

Öh ja, tyckte jag med.. Då hon mycket väl vet hur gammal han är.

Fast även om hon är en bra pedagog behöver det ju inte betyda att hon är uppdaterad på säkerhet vad gäller barn i bil. Det kanske var några år sedan hon själv hade småbarn (eller hon kanske inte har några egna barn alls) och då fanns inte samma regler och rekomendationer som nu.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 326
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden