Vad är skillnaden?

Skogstroll

Trådstartare
http://www.blup.se/en-us/horses/122327-happy-guess

http://www.blup.se/en-us/horses/218555-hydriana

Hur kommer det sig att den ena får grönt pass och den andra sedan får grått pass pga hingsten inte är godkänd av ASVH? Hingsten är godkänd i branderburger förbundet i Tyskland. Hur kommer det sig att den ana kan få gröna papper men inte den andra? Jag hjälper dom som äger hingsten (som idag finns i sverige) då deras svenska är lite dålig och dom inte riktigt förstår reglerna. (Jag har två kompisar som köpt hästar av dom därav känner jag dom)

Tack på förhand!

Sv: Vad är skillnaden?

Vad jag kan se verkar det som att Hydrianas mor inte är upptagen i den högsta stamboken "Hauptstutbuch" utan bara i den näst högsta "Stutbuch".

Hydriana har "rött" pass i Tyska stamboken alltså sk "gröna papper" och enligt ASVH är det pga hingsten som Hydriana inte kan få gröna papper i Sverige.

Nu hänger jag inte med här, jag hade på rak arm gissat att inte Happy Guess fick gröna för att det fattas led i stammen.

När det ska avgöras vilken färg på papper hästen ska få är det inte bara pappan som spelar roll, utan mödernet spelar också roll. ASVH tolkar därför pappren på individnivå och avgör vilken stambok hästen hamnar i.

För att förenkla så kan du förklara för hingstägaren att det handlar om att vissa tyska förbund är godkända, inte andra (se asvh) plus att det därmed måste finnas x antal kände led i stammen. Brandenburg-hästar är per automatik inte godända av asvh men kan i vissa fall bli det beroende på vilka individer som finns i stammen och vilka andra förbund de är godkända i. Det finns flera trådar som handlar om det om du söker på Mecklenburg tex.

Ok, då är det för att hon är registrerad i ett förbund som inte godkänns av ASVH plus att fadern inte heller är det.

Det spelar ingen roll vilken färg det är på passet om det kommer från "fel" förbund.

Ja jag förstår dilemmat och har hela tiden misstänkt att Hydriots avkommor skulle få gråa papper i Sverige,men jag förstår fortfarande inte varför Happy Guess fått gröna papper? Tack för tipset om trådsök,ska kolla det:)Jag är själv inte så erfaren inom området och är tacksam för alla visa bukares svar:)

Nej, jag kan inte heller se någon anledning till att hon skulle ha det, snarare tvärtom. Har du frågat asvh hur det kommer sig?

Eller förresten, vilket förbund är hon registrerad i?

Hydriot själv är ju hannoveranare av gammal gedigen stam, och hade han varit godkänd där hade allt varit okej, men vad jag kan hitta är han bara godkänd i Brandeburg, han har gjort ett ganska uselt HLP och han har låga index på sina avkommor. Så där faller han på många punkter!

Brandenburgs stambok är erkänd av ASVH.
Kan det ha något att göra med hingsten nu finns i Sverige ??
Har han fortfarande löst licens i Brandenburg ?

Hoppsan, där ser man vilken koll jag hade. Då borde det hänga på mammornas förbund och härstamningar?

Ja det är rörigt detta:crazy:
Jag tror det nämndes något om att det var för att hingsten nu står i Sverige men inte gjorde det när Happy Guess tillverkades.men jag fattar ändå inte skillnaden,och Brandenburger förbundet är ju som sagt godkänt i ASVH.men enligt ASVH själva så hänger det inte på mödernet utan på hingsten.Varför är det skillnad när han står i Sverige?
Förövrigt så vet jag att han inte presterat så mycket eller liknande,vilket var vanligt förr på hingstarna där,dom var bara i avel och inget annat.Många av hans avkommor exporterades till USA och därför finns inte heller deras resultat med längre.Men han är en kanontrevlig hingst och han lämnar jättefina Tyska sporthästar av allroundmodell:) Dom blir dessutom bra i huvudet.

Så fadern finns i Sverige nu? Har alltid varit lite nyfiken på hingsten, har nämligen träffat Happy Guess, delade stall med henne en vinter. Väldigt trevlig häst!

De var som ganska lika varandra också *S*
HappyGuess.jpg

ja det gör han:) Han står för avel i Dalsland.Ägarna flyttade hela sin avelsverksamhet från Tyskland till Sverige.

Han var väl inte född tidigare än 1990, och då skulle jag säga att det snarare redan var mer regel än undantag att tyska hingstar tävlades...

han är född -90.Jag kan faktiskt inte svara på varför han inte tävlades så mycket.Han tränades mycket och reds på rätt hög nivå vad jag vet.

Min spontana gissning är att den yngre har fått gråa papper för att den inte är tillverkad på rätt sätt.

För att hamna i motsvarande register som ger gröna papper ska hästen antingen vara tillverkad i något av de landen där hingsten är godkänd och sedan livmoderimporterad för registrering här ALT. Tillverkad och född i något av de landen.

Hingsten i fråga står i Sverige alltså så betäckte han modern i Sverige och avkomman är född här = inte gröna papper
Hade han i stället betäckt stoet i Tyskland och hon varit född där här = gröna papper

Detta bevisar ju att ASVH faktiskt har koll på vilka hingstar som står i Sverige och att man då inte kan betäcka stona i Sverige och sedan regga utomlands för att sedan ta in avkommorna på gröna papper.

Där av att man numera måste bevisa att stona stått i ett annat land på betäckning för att kunna hävda livmoder import...

Så är det med alla tyska förbunden (och övriga länder) som är godkända av ASVH, även om hingsten är godkänd i ett av de godkända förbunden måste den vara tillverkad på rätt sätt också.
På så vis så stoppar ju ASVH igen kryphålen.

Nu hänger jag inte med här, jag hade på rak arm gissat att inte Happy Guess fick gröna för att det fattas led i stammen.

När det ska avgöras vilken färg på papper hästen ska få är det inte bara pappan som spelar roll, utan mödernet spelar också roll. ASVH tolkar därför pappren på individnivå och avgör vilken stambok hästen hamnar i.

För att förenkla så kan du förklara för hingstägaren att det handlar om att vissa tyska förbund är godkända, inte andra (se asvh) plus att det därmed måste finnas x antal kände led i stammen. Brandenburg-hästar är per automatik inte godända av asvh men kan i vissa fall bli det beroende på vilka individer som finns i stammen och vilka andra förbund de är godkända i. Det finns flera trådar som handlar om det om du söker på Mecklenburg tex.

Fast där har du fel. Brandenburger är ett godkänt avelsförbund enligt ASVH och har så varit i många år vilket per automatik ger gröna papper

Liknande trådar

B
Avel Finns det någon som är sugen på att ge mig lite tips på vilken hingst som skulle passa mitt sto? Jag är helt grön vad gäller...
2
Svar
39
· Visningar
4 417
Senast: cirkus
·
Avel Vad skulle ni lägga på detta sto? Stam: http://www.blup.se/sv-SE/horses/212232-alizee Mycket lätthanterlig och lugn i...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: Fiorano
·
Avel Jag låg o läste i boken "Den svenska varmblodshästens historia under 200år" av Kurt Graaf. Vilken fin bok... fick den precis. Blev...
2
Svar
36
· Visningar
2 877
Senast: Werze
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 147
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka