Sv: Hartung

Vill bara visa svaret jag fick från ASVH på min fråga om Hartung o vilken bokstav han hade.
Hej, nu blev det en djupdykning. Det finns inte med i några stamböcker, men efter mycket utredning så fick han A 1988 (postumt) och 1993 fick han Elit. Det är antagligen så att A tillkom redan när staten lämnade ifrån sig allt ansvar för hästarna till näringen. På 1990-talet kom man troligen fram till att även ELIT behövdes, på samma vis som vissa föreningar som nu börjat med SUPERELIT.
Tack för att du hjälper oss rätta i BLUP.
Uppdatering sker varje torsdagnatt.

Med vänlig hälsning

Kajsa Martinsson/ASVH

Görel:
Har förövrigt bestämt mig för lambo i år till Chami. Tack för tipset!

Vad gällde Drabant fick jag detta svaret.
Hej Kristina, ja det stämmer att det på den tiden inte fanns ELIT och det man då kan fråga sig är varför han inte har fått A, men jag kan inte hitta det i någon stambok i alla fall. Däremot har han tilldelats Statens förärvningspremie, vilket borde motsvara minst A, eventuellt Elit. Det har i alla fall känts som riktigt att lägga in det som hingstarna verkligen fått. Som alla som håller på med avel så förringar det inte hingsten det minsta.

Med vänlig hälsning
Kajsa Martinsson

Jag tyckte det var fel att skriva B på dem bara för att det systemet inte fanns på den tiden. Då är det ju bättre att inte skiva något.

Vad roligt att få veta! Då var det rätt i boken;)Då får Lambo åtminstone rvå ston i år:laugh:

Men vad kul. Är du så nöjd med din avkomma Görel?
Ska se om jag kan få vägarna förbi o titta på din. Vore ju jättekul.

Jag är väldigt nöjd med honom! Han har fått mammas spänst men ovanligt luftiga gångarter. Har använt honom som jämförelse med andra hästar för att visa vad begreppet markbunden betyder eftersom det är det sista han är! Dessutom är han mycket korrekt och hans mamma är en typisk Ceylon som är lite hjulig och tät i bak och lätt utställd i fram, fast hon sätter ner hovarna jämnt när hon rör sig. De få gånger han har hoppat har han också haft trevlig teknik och hoppat med mer rygg och påskjut än sin mor.

Vad gällde Drabant fick jag detta svaret.
Hej Kristina, ja det stämmer att det på den tiden inte fanns ELIT och det man då kan fråga sig är varför han inte har fått A, men jag kan inte hitta det i någon stambok i alla fall. Däremot har han tilldelats Statens förärvningspremie, vilket borde motsvara minst A, eventuellt Elit. Det har i alla fall känts som riktigt att lägga in det som hingstarna verkligen fått. Som alla som håller på med avel så förringar det inte hingsten det minsta.

Med vänlig hälsning
Kajsa Martinsson

Jag tyckte det var fel att skriva B på dem bara för att det systemet inte fanns på den tiden. Då är det ju bättre att inte skiva något.

Tack för att du delade med dig av denna information, det var nog min tanke att ingen annan än ASVH har tillgång till det.
Håller helt med om dina två sista meningar, vore bäst att alla B försvann helt. Jag hoppas att det blir rättat på BLUP sidan, men än så länge står den missvisande informationen kvar.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden, och som Kajsa också framhåller här, så var det de hingstar som fick SFP, som tillhörde dåtidens hingst topp.
Drabant fick det när han var 10 år, alltså 1956, ungefär det tidigaste det brukade delas ut.
Den allra tidigaste jag hittat var faktiskt Piaff, som fick det redan som 7-åring 1965, kanske man ville kompensera hans uppfödare lite grann i samband med att han såldes, för vad jag förmodar var en god slant på den tiden.
En av de sista länkarna till Drabant är Galapard 9038 som är SWANA licensed,
otroligt lik farfarsfar fast i större ram, f. 88, så denna linje kan dö ut vilket år som helst. Mycket snygg hingst tycker jag med mina gammeldags värderingar.
http://www.swanaoffice.org/Stallions/stallion_Galapard.aspx

Tyckte också om honom.
Sådär pass "svenska" hingstar ser man knappt i Sverige längre.
Vore ju trist om linjen dog ut...

Waoow:love:!

Snygg! Intressant tråd f ö. Kan man använda en sån här hingst i Sverige och i så fall, hur? (Som sagt, det måste ju vara gyllene blod nu när det verkar som att alla har samma linjer just nu.)

SWANA är en underförening till ASVH så han är redan godkänd. Gäller bara att någon tar in honom, men den möjligheten är väl minimal eftersom han inte är flashig tysk...

Hur många ston måste en hingst få för att det ska vara lönt för en importör?
Först kostar licensen 5000:- för importören...sen då?

Kanske flera som kunde gå ihop ett år...

Snygg! Synd att mitt "svenska" sto inte vill bli dräktigt, annars kanske det där med att gå ihop vore något...

Jag fick den av en kompis. Men ASVH brukar sälja den nere på bruksprovet bla. Ring dem o hör. Är visst extrapris nu...
Men den väger 2.3 kg så det blir lite porto på den.

Redan på den tiden Prego och Juvel levde drömde jag om att importera sperma från USA från hingstar med stammar som inte finns kvar idag men det verkar som om intresset är minimalt.

Hur är det om man köper fryst. 2 doser fick man... om man betäcker 2 ston med det...måste man betala mer då om det blir 2 föl?

Hmm, kan man alltså använda honom här bara man har tillräckligt med "resurser"? Finns det fler som är intresserade borde man ju kunna gå ihop om en hingst i alla fall?

Kostar själva licensen för hingsten 5000 kr, sen tillkommer....? Priset för själva sperman (:o) och transport och...:confused: ? Vad mer, utöver det vanliga som tillkommer på stationen?

*drömma*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka