Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 087
C

Contender

Cuper är en godkänd hingst som ägs av Hästak. Han har Cor de la Bryeré tre gånger i sig, Rantzau xx tre gånger och Ladykiller xx två gånger i sig.

Jag tycker det är galenskap att avla på det viset. Det finns så många hingstar att man nog kan få fram en minst lika bra häst utan linjeavel (eller inavel som det låter som i mina öron) så jag förstår inte varför vissa s.k avelsmänniskor envisas med att hålla på med sådant?

Sv: Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

Ingenting egentligen. Linjeavel är väl en planerad form av inavel, dvs man väljer ut att ha just en häst med flera gånger för att få så mycket bra av den som möjligt.

Det brukar väl bli så att när det blir bra så är det linjeavel, när det blir dåligt så är det inavel :angel:

Cuper är en godkänd hingst som ägs av Hästak. Han har Cor de la Bryeré tre gånger i sig, Rantzau xx tre gånger och Ladykiller xx två gånger i sig.

Jag tycker det är galenskap att avla på det viset. Det finns så många hingstar att man nog kan få fram en minst lika bra häst utan linjeavel (eller inavel som det låter som i mina öron) så jag förstår inte varför vissa s.k avelsmänniskor envisas med att hålla på med sådant?

Jaa.... framförallt i Holstein är linjeavel ett mycket välkänt och vedertaget begrepp. De har alltid producerat otroligt framgångsrika hopphästar av yttersta världsklass.

Om man tar Cuper (som du nämnde som ex) så är hans pappa Chambertin en otroligt fin hingst som nedärvt sig så väl att han fått titeln Premiehingst. Han är in/linjeavlad på Cor de la Bryere 3 + 2 (dvs i tredje och andra generationen).

Generellt brukar man "tycka" att en sammanlagd summa på 5 och under är inavel och en summa på 6 och uppåt är linjeavel. Dvs i Chambertins fall - 3 + 2 - blir 5 dvs inavel.

MEN, denna inavel beror lite på vilken individ du avlar på. Tex Cor de la Beyere är känd för att tåla hård linjeavel/inavel utan att några av hans negativa egenskaper kommer fram, tvärtom.
Allt står i relation till individen.

Jag själv skulle inte ha något emot att betäcka ett sto som har Corde lite längre bak med Chambertin!

M

Intressant :).
När räknas det inte som linjeavel längre? När blir det så långt bak så det knappast kan räknas?
Om vi tar mitt sto så har hon tex Polarstern i 4 + 5 + 5 generationen, alltså 3 gånger Polarstern fast ganska långt bak. Räknas det som linjeavel?

U

Då måste jag fråga är det linjavel på min fölis?

Alme Z *2 i fjärde led, + en gång till i femte led.
Har dessutom Ibrahim i femte led också där han inte är far till Alme.

Knapplån!
Man brukar säga att inavel är när syskon betäcker varandra eller mor+ son eller far+dotter gör det.
Annars är det linjeavel.

När går gränsen för att det inte är linjeavel? (alltså när är det så lite att det inte räknas som linjeavel)

Senast ändrad av en moderator:

Man brukar säga att det är linjeavel när samma häst förekommer flera gånger i de tre första leden, vilket många brukar försöka undvika.

Jaa.... framförallt i Holstein är linjeavel ett mycket välkänt och vedertaget begrepp. De har alltid producerat otroligt framgångsrika hopphästar av yttersta världsklass.

Om man tar Cuper (som du nämnde som ex) så är hans pappa Chambertin en otroligt fin hingst som nedärvt sig så väl att han fått titeln Premiehingst. Han är in/linjeavlad på Cor de la Bryere 3 + 2 (dvs i tredje och andra generationen).

Generellt brukar man "tycka" att en sammanlagd summa på 5 och under är inavel och en summa på 6 och uppåt är linjeavel. Dvs i Chambertins fall - 3 + 2 - blir 5 dvs inavel.

MEN, denna inavel beror lite på vilken individ du avlar på. Tex Cor de la Beyere är känd för att tåla hård linjeavel/inavel utan att några av hans negativa egenskaper kommer fram, tvärtom.
Allt står i relation till individen.

Jag själv skulle inte ha något emot att betäcka ett sto som har Corde lite längre bak med Chambertin!

M

Nja där är du nog fel ute. De vanligaste linjeavel är 2+3 och 3+3 och det är också dessa två kombinationer som enligt de visa på området är mest genomslagskraftiga, alltså de där du ser de tydligaste resultaten. 2+4 kan också ge resultat men redan på 3+4 eller 4+4 så är det mkt ofta det inte ger resultat alls generna är för utspädda då.
Så att kalla 2+3 inavel är nog att ta i, i så fall är inavel väldigt vanligt i tex holstein och det med mkt lyckat resultat.

Som inavel brukar räknas endast kombinationerna i de allra närmsta ledet. Som lite jämförelse över till människor så är det helt ok för kusiner att gifta sig och skaffa barn. Vilket anses vara tillräckligt långt ifrån för att barnet inte skall drabbas av inavelsproblem denna kombination ger 3+3 + 3+3 alltså dubbel linjeavel i tredje led.

För flera år sedan var det en artikel i Ridsport om detta med linjeavel och jag undrar om det inte var inom travet man hade kommit fram till att det verkar som att man får bäst effekt om summan blir 6... Dvs 2+4 eller 3+3.
Hur det nu kan vara så....

Fast har du en population med idel kusiner, sysslingar, brylingar, tremänningar etc som skaffar sig barn ihop, får du problemen (familjen Habsburg).

Det handlar om hur mycket genetiskt material hästarna delar och inte vilka släktrelationer de har till varandra. Därför tycker jag att det är lite läskigt när människor kommer med tumregler och okritisk säger att bara du inte använder dotter/far, mor/son eller syskon så är det OK.

Nja där är du nog fel ute. De vanligaste linjeavel är 2+3 och 3+3 och det är också dessa två kombinationer som enligt de visa på området är mest genomslagskraftiga, alltså de där du ser de tydligaste resultaten. 2+4 kan också ge resultat men redan på 3+4 eller 4+4 så är det mkt ofta det inte ger resultat alls generna är för utspädda då.
Så att kalla 2+3 inavel är nog att ta i, i så fall är inavel väldigt vanligt i tex holstein och det med mkt lyckat resultat.

Som inavel brukar räknas endast kombinationerna i de allra närmsta ledet. Som lite jämförelse över till människor så är det helt ok för kusiner att gifta sig och skaffa barn. Vilket anses vara tillräckligt långt ifrån för att barnet inte skall drabbas av inavelsproblem denna kombination ger 3+3 + 3+3 alltså dubbel linjeavel i tredje led.

Tycker du det. Nja, de jag pratat med om det är faktiskt uppfödare från just Holstein :) . Men allting beror nog mer på vilken inställning man själv har då det inte finns några exakta regler kring detta med inavel kontra linjeavel. De uppfödarna jag pratat med säger utan omsvep att de gärna avlar nära för att få fram topphästar.

Alla har sina personliga preferenser. Jag linjeavlar gärna på Cor de la Bryere tex. På travsidan finns det ett dataprogram man kan köpa, Pedigree Matching. Det räknar ut (via linjeavel samt andra faktorer tex var linjeaveln ligger i stammen) en sk X-faktor på vissa individer. Jag har det programmet och har sett likheter i denna x-faktor på tex Varenne och Moni Maker (samt många fler otroliga travhästar).
De har denna x-faktor på (min favorit hingst) Mr McElwyn. På båda ligger denna faktor i 6 generationen. Ni kan läsa mer om den teorin på :

http://www.pedigreematching.com/breeding_theory_page_1.htm

PERSONLIGEN tycker jag att inte att 2 + 3 behöver vara fel, det är många hästar som är korsade så (framförallt i Holstein).

En vän till en vän betäckte sitt halvblodsto med en hingst som har lett till många diskussioner ;) . Stoet kommer ur ett av Sveriges bästa möderne med 5 Elit premierade ston i rakt nedstigande led. De betäckte stoet med (halv)systerns godkände son. Resultatet blev linjeavel på stoet mamma 3 + 2. Många tycker att det är för nära, men avkomman blev kanonfin! Ska visas på rådgivande nästa år om allt går som det ska!

I Sverige är vi ofta rädda för linjeavel, varför vet jag inte? Holstein har gjort det - men mycket bra resultat - i många år. Nu har de avlat in sig lite i ett hörn och de har under åren tagit in lite nytt blod för att "spä" på blodet.

Frågan är om vi i Sverige har fel individer att linjeavla på eller om det beror på något annat? Eller är det kanske så att de i tex Holstein har en äldre uppfödningstradition med mer gedigen kunskap om stostammar och hingstars förärvning?

Såg en annan diskussion om linjeavel och såg då denna länk:

http://www.dailypost.com/~santee/linebreeding.htm

Jag har själv inte läst den helt och hållet men den ska bla refera Genetic Principles of Horse Breeding by John Lasley.

M

Provar du att söka lite så visar det sig att det finns en hel del linjeavlat, men jag tror bara att det inte kallas linjeavel för att det låter illa..
Poul Erik Lang har ju med framgång korsat in Master med sin egen stolinje, och detta resulterade bla. i Tip Top, inte helt tråkigt..
Kilhult har bla i Hermes och Gicea låtit sin egen stolinje korsa sig, och det blev inte tråkigt det heller.

Den gamle gode Utrillo har varit med ett par gånger i ganska många stammar, och det verkar fungera ganska bra. Briar är väl den som syns oftast av dem?

Så att de svenska linjerna inte skulle gå att linjeavla på tror jag inte alls stämmer..

MEN jag saknar dokumentation på vad man kan förvänta sig av att linjeavla på olika linjer, stolinjer som hingstlinger. Jag hade med mitt sto tex tyckt det hade varit jättsepännande att använda en hingst från samma stolinje som hon kommer ifrån, men det verkar ju dömt att misslyckas. Det blir väl FAI från USA, eller TAI från England om inte den ofertile blir fertil snart.. Men som sagt, här vet jag att det producetats en hel del lyckade hästar.
U

Det gick ju inte så bra för faraonerna heller. Jag tror absolut det spelar roll om man linjeavlar för att helt konsolidera en stam eller om det handlar om att låta en framgångsrik linje korsa varandra i hopp om att de positiva egenskaperna ska förstäkras.
U

2+3 motsvarar det att jag betäcker mitt Maratonsto med Briar? OM jag nu haft ett sådant?
U

Provar du att söka lite så visar det sig att det finns en hel del linjeavlat, men jag tror bara att det inte kallas linjeavel för att det låter illa..
Poul Erik Lang har ju med framgång korsat in Master med sin egen stolinje, och detta resulterade bla. i Tip Top, inte helt tråkigt..
Kilhult har bla i Hermes och Gicea låtit sin egen stolinje korsa sig, och det blev inte tråkigt det heller.

Den gamle gode Utrillo har varit med ett par gånger i ganska många stammar, och det verkar fungera ganska bra. Briar är väl den som syns oftast av dem?

Så att de svenska linjerna inte skulle gå att linjeavla på tror jag inte alls stämmer..

MEN jag saknar dokumentation på vad man kan förvänta sig av att linjeavla på olika linjer, stolinjer som hingstlinger. Jag hade med mitt sto tex tyckt det hade varit jättsepännande att använda en hingst från samma stolinje som hon kommer ifrån, men det verkar ju dömt att misslyckas. Det blir väl FAI från USA, eller TAI från England om inte den ofertile blir fertil snart.. Men som sagt, här vet jag att det producetats en hel del lyckade hästar.
U

Absolut så finns de de i Sverige som linjeavlar med framgång men det är i de "erfarna" leden. Hos de nyare uppfödarna (i brist på bättre ord) så verkar de mest förskrämda av tanken trots att det pågått länge.

Självklart så går det att linjeavla på våra svenska stammar (även om de flesta har utländsk bakgrund)! Jag tror som du att det inte går att utskilja positiva och negativa egenskaper på linjeavel på enskilda individer då det inte linjeavlats så mycket/länge ännu.
Jag är inte lika insatt i den svenska aveln men tex Jovial vill man väl inte ha för ofta, eller?

Sedan kan det även ligga fördommar i botten. Illum tex är en hingst jag hört mycket om. Jag har hört att han lämnar hästar som ofta är istadiga och dumma. Stämmer det, vet ej?

Jag tycker att det är intressant att linjeavla på bra prestationssäkra mödernen.

M

kl

Nästa år kommer kompisen om allt går vägen att få en avkomma med 2+2 med avseende på en svensk hingst. I den stostammen finns det även linjeavel eller inavel längre bak då den svenska hingsten stammar ur samma stostam som stoet. Vi får väl se hur den avkomman blir.

Jag tycker hur som helst att linjeavel och inavel är fruktansvärt äckligt och helt tokigt.

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 783
Senast: Miaa
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 218
Senast: Mayaanna
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka