Vad är ridning för just dig?Vad ser du på ridning?

P

ponny_

För mig är ridning avslappning. Inget man skall sitta och kämpa med utan bara skön ridtur i skog och mark.

En del säger att om man är för lång för sin ponny/ häst får man inte ut något av ridningen.

Men det tycker jag inte stämmer. Jag har ca 40 cm för lång för min ponny, men då är han så pass kraftig och grov att jag kommer åt rätt med skänklarna och sitter bra på honom för att han skall balansera upp mig. Han tycker det är roligt att få komma ut lite.

Jag rider för att jag tycker om hästarna och den miljön.
Inte för att jag skall sitta som en primadonna och slita i hästens mun och jobba allt för att kunna visa upp mig inför en domare på tävling.

Näe. Jag tycker att allt fler borde ha en häst för hästens skull dvs ej bara för tävling. Vill man ha en skogsmulle är det helt ok.:)

Alla behöver inte ha en jätte häst bara för att det står i TR att det skall se fint och harmoniskt ut på banan.:confused:

Som sagt för mig är ridning att bara få vara med hästen och umgås på ett mysigt och natrurligt vis ute i skogen.:banana:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7486072

På denna länk nedan visas en tjej som rider sin ponny.
Det ser nästan lika ut för oss bara att min är större och kraftigare.
Litet kallblod/ ser ut som en islandshäst.
Han är bponny. rids då och då.jag är runt 163 cm.ca.
:banana:

Vad tycker du?
Vill inte ha kritik.
Jag är väl medveten om att man kan rida stora.
Men jag sitter lika bra på en stor som min ponny då jag har korta ben och skänkeln hamnar rätt endå. ser bättre ut än på bilden ovan:bump: :D

Sv: Vad är ridning för just dig?Vad ser du på ridning?

För mig är ridning avslappning. Inget man skall sitta och kämpa med utan bara skön ridtur i skog och mark.

En del säger att om man är för lång för sin ponny/ häst får man inte ut något av ridningen.

Men det tycker jag inte stämmer. Jag har ca 40 cm för lång för min ponny, men då är han så pass kraftig och grov att jag kommer åt rätt med skänklarna och sitter bra på honom för att han skall balansera upp mig. Han tycker det är roligt att få komma ut lite.

Jag rider för att jag tycker om hästarna och den miljön.
Inte för att jag skall sitta som en primadonna och slita i hästens mun och jobba allt för att kunna visa upp mig inför en domare på tävling.

Näe. Jag tycker att allt fler borde ha en häst för hästens skull dvs ej bara för tävling. Vill man ha en skogsmulle är det helt ok.:)

Alla behöver inte ha en jätte häst bara för att det står i TR att det skall se fint och harmoniskt ut på banan.:confused:

Som sagt för mig är ridning att bara få vara med hästen och umgås på ett mysigt och natrurligt vis ute i skogen.:banana:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7486072

På denna länk nedan visas en tjej som rider sin ponny.
Det ser nästan lika ut för oss bara att min är större och kraftigare.
Litet kallblod/ ser ut som en islandshäst.
Han är bponny. rids då och då.jag är runt 163 cm.ca.
:banana:

Vad tycker du?
Vill inte ha kritik.
Jag är väl medveten om att man kan rida stora.
Men jag sitter lika bra på en stor som min ponny då jag har korta ben och skänkeln hamnar rätt endå. ser bättre ut än på bilden ovan:bump: :D

All Kritik är inte negativ.

Ridning för mig är att utvecklas och förbättras.
Att sitta på hästen och vara i skogan är för mig inte ridning, det är att "åka" häst. Men bara för att jag tycker det så betyder inte det att jag tycker det är fel att ha sin häst på det sättet.
Det passar många, men inte mig.
Jag har min häst för att vi ska ha roligt och förbättras tillsammans.
Den häst jag har skulle inte trivas med att lulla i skogen enbart - hon skulle bli uttråkad och en tickande bomb.
Men visst är vi ute å lullar ibland, vissa dagar behöver man ta det lugnt.

Ang storleken.. för att få ut så mycket som möjligt av sin ridning krävs att man passar sin häst ganska bra. För att komma åt som man ska räcker det inte bara med att vika ihop benen så mycket som möjligt..
Men om man bara lullar runt så är väl det enda kravet att hästen orkar bära upp sin ryttare, inte får ont i ryggen om man är för lång.

Ridningen ger mig en härlig mix av styrketräning, ledarskap, avslappning och skräckblandad förtjusning - jag är helt enkelt beroende av det.

(ridit i 7-8år på ridskola)

Ridning för mig är att träna och att utvecklas, att tävla och att etablera sig. Tyvärr så har jag varken tid eller pengar till att göra det, så har börjat tappa intresset.

För mig betyder och ridningen och att vara med hästarna mycket. Dels är det en bra avkoppling när jag kommer hem från jobbet. Jag är ute mycket och får ganska mycket motion. Dels är det kul de dagar jag rider på lektion och träffar andra som också rider. Min ambitionsnivå har ändrat sig med åren. När mina barn var små var jag nöjd med att rida i hemma i skogen. Nu när jag har mer tid vill jag träna mer målmedvetet. Jag tycker inte längre att det bara räcker att lufsa runt i skogen. Men jag kan mycket väl förstå om man nöjer sig med det. Jag vet att det finns de som nästan ser ner på skogsmulleridning men det kan vara nog så krävande som att rida sin häst i bra form eller ex hoppning fast på ett annat sätt. Hela vintern rider jag ensam ut i skogen. Där finns alla möjliga "hinder" att ta sig förbi. Jag rider också nästan varje dag även om det blåser, regnar, snöar, hästen har stått inne pga storm osv. Det ställer helt andra krav på mig som ryttare än när jag rider på lektion i ett ridhus. Jag tycker att båda dessa delar av ridning är lika viktiga.

Ridning är en massa saker... jag rider för att det är roligt, jag vill utvecklas med min häst (tränar ibland, rider ut och bara lattjar ibland), det är skönt att vara nära naturen och hästarna, det är en social grej då man har vänner i stallet, osv osv osv! Framför allt för att jag älskar min lilla pålle, min bästa vän. Det är både avslappning, motion, hobby och umgänge. Själva ridningen ser jag på som så att det är härligt att rida ut i skogen, men jag vill inte göra det jämt. Inte heller vill jag träna varje dag. Men jag vill fortfarande utvecklas och bli bättre och inte enbart lufsa runt i skogen.

Jag tävlar inte, jag anser inte heller att jag/många andra sitter och sliter i hästarnas munnar för att de ska gå i form (hur bra blir det?!). Det finns ju andra skäl till att vilja ha hästen i form än att man ska tävla dressyr.

Finns inte ord för hur mycket min häst betyder för mig!:love:
Hon ger mig lycka bara genom att jag vet att hon finns.
Kan börja le precis när som helst vid tanken på henne:D
När hon visar att hon känner igen mig eller när hon blåser luft i ansiktet på mig, blir jag adlelse varm av kärlek!:love:

Att rida är en skräckblandad lycka, för tänk om hon snubblar och jag far på huvet över henne…:eek: (måste få tag på en bättre sadel)
Men åh så otroliga underbara äventyr vi har haft hon och jag!
Har svårt för att gå längre sträcker så kom nästan aldrig ut i skogen innan.
Nu bär hon mig bokstavligen över stock och sten, vi har sett rådjur, räv och en gång även en jättelik älg!
Hur mycket blommor, fjärilar och fåglar som helst, helt underbart!

Hon har ett hjärta av guld och är genomsnäll, men ändå pigg och ivrig på att få springa om matte vill!
En gång lånade en tjej henne och deltog på en tävling och matte håll på att sprängas av stolthet över sin duktiga lilla häst! (hon blev 7:a av 27 st!!!!)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar