Vad är problemet!? Hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare 0liviana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 478
0

0liviana

Hej!
För ungefär två veckor sen så började min häst att hosta, framför allt när vi red, en riktig slemhosta! Jag blev lite orolig men eftersom vi skulle utomlands och jag hade massa att fixa så hann jag inte ta tag i det men bestämde mig för att avvakta tills jag kom hem. men nu, hemma igen, kvarstår slemhostan. (läste att det brukar gå över inom en vecka om det bara är typ förkylning) Min Ponny har dessutom varit slappare och hängigare, under några veckor men folk runt omkring antog att det bara var värmen, men nu tror jag inte det längre, inte alls!
Första tipset jag fick var bronkit, men eftersom hästarna står ute dygnet runt och bara får ett kilo hö per dag utöver betet (höet är torrt, såklart men inte alls direkt dammigt!) så då låter det som lite otroligt, det brukar ju inte vara ngt problem på sommaren?
SÅ VAD KAN DET VARA?

Sv: Vad är problemet!? Hjälp!

Ingeeeen som vet något alls? inte ens kan spekulera?
Är det dags att kontakta veterinär?

Ingeeeen som vet något alls? inte ens kan spekulera?
Är det dags att kontakta veterinär?

Ja, det är dags att kontakta vet. Jag brukar ge det en vecka att bli bättre, sedan kan det ta längre tid, men jag vill iaf se en förbättring. Kanske behöver hästen slemlösande eller annan behandling.

Sitter själv med en häst nyligen diagnostiserad bronkit. Min hostar inte speciellt eller är slemmig (vilket bronkit hästar oftast gör) men har fått kraftigt nedsatt prestationsförmåga och blir anfådd superlätt.

Min har medecinerats med kortison och ventipulmin men inte blivit bättre....trots fint grovfoder och utevistelse dygnet runt. Skriv gärna vad du får reda på hos veterinären, håller själv på att bli galen....

Det kan finnas många olika orsaker.
Min har felläge i mjuka gommen (nervfel) hostar pga av det vid intag av grovfoder.
Vart hos vet många gånger innan vi insåg detta. Först blev det en drös med bal prover och endoskopi innan ja sa nu åker ja till strömsholm ist dom hjälper mig alltid.
Gick snabbt och enkelt med rätt svar tyvärr är detta inget man kan göra något åt. Kan försvinna helt eller vara kvar resten av livet. Det är inte kul men bara acceptera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 029
Senast: Vovve
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 308
Senast: lizzie
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 402
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 139
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka