Sv: Vad är normen för god ridning?
Ahaa...
Diskussionen utvecklade sig åt ett intressant håll!
Normen för god ridning är alltså individuell och byggd på personliga preferenser (sammanfattat).
Då är det rätt vanskligt att överhuvudtaget uttala sig om vad och vem som är dåliga/bra. Inte så vanskligt om man utgår ifrån att det är ens egna åsikter. Men ibland låter det som om det fanns personer på forumet som har hemligt samröre med Polisstyrkan För Korrekt Ridning. (Typ Ku Klux Klan)
Personligen tycker jag det är bra mycket mer intressant att läsa konstruktiva diskussioner om verklighetsförankrade funderingar kring individcentrerade filosofier än att man dänger varandra i huvudet med påhittade allmängiltiga illusionsnormer.
Mera diskussion kring ämnet "vad är god ridning" önskas!!!
Min egen åsikt om detta (eller en del av min åsikt...) är att god ridning är en ridning där man stör hästen så lite som möjligt och samtidigt kan överföra sina önskemål så klart och logiskt (för hästen) som möjligt.
Sen är ju det en fråga om grader. Om man har hållit i tygeln med 7 kg och går ner till bara 3 är det ju onekligen bättre. Om man har hängt halvvägs nerför sidan på hästen och bara lutar en aning är det också avgjort mycket bättre.
När man ser andra rida är det lätt att hitta fel. För det finns ju en miljon detaljer man kan fästa uppmärksamhet vid. (Typ simhopp i OS, jag tittade på finalen där en hoppare åstadkom ett mirakelhopp. Kommentatorn sa nåt i stil med: ja detdär var ju ett alldeles utmärkt hopp. Så räknade han upp allt som var bra. Och så sa han: ...men var det inte lite nära trampolinen, det kunde ha varit lite trivselavstånd emellan...)
Så om eleverna går med på detaljpeteri är framtiden tryggad för vem som helst som vill pröva instruktörsbusinessen... Det går i oändlighet att hitta något man inte tycker om i andras ridning. Kanske roligare att söka det som man gillar (om inte annat "Vacker svans" som jag fick som uppiggande kommentar när hela programmet sket sig på en tävling...domarna hade gått charmkurs).