vad är NH

Sv: vad är NH

Hahaha...

Jag snackar så mycket med min kropp som den klarar av, och på sätt som hästarna kan förstå (eller lära sig att förstå). Vilket ger en hel del till det talade ordet.
Samtidigt läser jag av hästarnas kroppsspråk och det ena hjälper det andra.

"varför inte sätta sig in i det hela??"

LIA, med sitt nya valspråk? :)
 
Sv: vad är NH

Du som är så NH-kunnig har inte bidragit med ngt, mer än kontrafrågor o att folk inte är insatta i ämnet.

Undrar om det inte är mkt snack o liten verkstad .
 
Sv: vad är NH

Vi diskuterar, motiverar och analyserar hej vilt här vilket knappast kan ha undgått dig, men att gång efter annan svara på samma fråga ("Vad är NH?"), hur kul är det?

LIA


Jag är jätteglad, för att ni orkar svara på alla nybörjare, som ändå är nyfikna. Men om ni tröttnar... Då finns...

report.gif


Vet du vad den knappen används till? ;) Den öppnar ett litet dokument, som gör att man kan skicka ett mejl till moderator för forumet, om att moderatorn bör ta sig en titt på tråden.

Jag är moderator och kan radera, sammanfoga, eller hänvisa folk till att använda sökfunktionen... OM någon talar om för mig, att någon har lagt in en 459'e tråd som heter "Vad är NH?"
 
Sv: vad är NH

Kan se framför mig när du tuggar, lägger bak ngt öra, piskar med svansen, bits, sparkar eller hotar, o galopperar efter hästen o skriker. neanderthalare:D

:rofl: :rofl: :rofl:

Ja hästspråk.

Jag lär dem ord. Hästar kan lära sej förstå ord och de gillar att förstå och göra rätt.

Och sen kommincerar jag bara, utan en massa tankar om flytta hit och dit. Inte svårare än så.

Mest blir jag orolig över alla ungar och ovana som flyttar och grejar och håller på. Stackars hästar.

Duktiga hästmänniskor är det oavsett vad man kallar sig, är min uppfattning, sk hästkarlar fast det lika väl är kvinnor.
NH är ett nytt påfund förr kallades det bara horsemanship.
 
Sv: vad är NH

Hahaha...

Jag snackar så mycket med min kropp som den klarar av, och på sätt som hästarna kan förstå (eller lära sig att förstå).

En gång när ajg skulle sadla och hade famnen full av alla grejer och en häst hotade med tänderna högg jag den i halsen för jag hade ingen hand ledig:angel: Den gjorde i alla fall aldrig så mer. :angel:
 
Sv: vad är NH

Jag vill bara säga tack, till LIA och CaliforniaSwed för stödet. Vi är på samma spår tror jag!

Och ja, min häst kommer glad i hågen lunkande raka vägen fram till mig i hagen! Men han testar gärna varje gång om det är okej att klampa in på mitt territorium. Han är bara 5 år än så länge och har jag visat att -nej du, inte den här gången heller, så gäller det för den "sällskapsstunden". Men han är otroligt intelligent! Tar över på en gång om det kommer nån som han inte anser vara sig vara en naturlig ledare. Over and out!
 
Sv: vad är NH

Jg fattar nog inte:confused:
Går den över dig eller kommer den fram till dig.

Var tog den där "slogan" vägen- Ge din häst en kram ibland.
En häst som man känner väl o som normalt sett uppför sig- får komma fram.

Två hästar som är vänner behöver heller inte ha en hälsningsritual.
 
Sv: vad är NH

Jag har aldrig upplevt att frågor i trådar behövt föranleda rapport till Moderatorn. Dom är bara så tröttsamma när dom upprepas och upprepas. Att söka och leta innan man startar en "frågetråd" borde vara en självklarhet, men, men.

Jag trodde att rapportknappen var till för betydligt grövre saker?

LIA
 
Sv: vad är NH

Jg fattar nog inte
Går den över dig eller kommer den fram till dig.
Glasklart för mig! "varför inte sätta sig in i det hela??"


Du som är så NH-kunnig har inte bidragit med ngt, mer än kontrafrågor o att folk inte är insatta i ämnet.
När det kommer upp intressanta ämnen är även jag med och bidrar. Dvs, om jag hinner innan "anti-NH-experterna" :smirk: hinner förstöra tråden i vanlig ordning.
Tyvärr är dom flesta trådarna av kalibern "vilken NH-metod ska jag använda...", "kan jag träna join-up med ..." osv.
Har man inte bakgrundskunskaper, så har man inte. Det är därför jag tjatar om att lära sig vad NH innebär först, innan man börjar veva rep.
Du är själv ett exempel på detta. Häller ut en massa åsikter och ifrågasättande här och i andra trådar, samtidigt som du erkänner: "jag fattar nog inte".


Läs f ö den här tråden "Om nh i radio" och slå på radion i morgon. Jag vet inget mer om programmet, men det borde kunna vara intressant med en "gammal" NH-are i farten.

"varför inte sätta sig in i det hela??"
LIA
 
Sv: vad är NH

Orkar inte med dig!
Det var inte en fråga till dig.
Om du ska leka moderator istället för att komma med ngt konstruktivt- så svara inte.
Du som vill vara NH-människa till 100%- hjälp folk istället.
 
Sv: vad är NH

BOY, vad det hänt mycket.:d

Ser om jag kan lägga nåt till. Jag har inte så mycket tid på mig (renovera huset) så jag vet inte hur stavningen ska ser ut när jag är klart. Förlåt i förhand;) :o

Först och främst till tråd skaparen som undra om NH. Vad jag tycker NH är är ett sätt att lära sig att får kontakt med en häst med ett språk som de förstår och acceptera frivillig. Om du har läst om de 7 lekarna, de är bara ett liten början till vad man kan göra i på en resa som du bestämmer vart ni ska till (ditt mål t ex tävlingar, skogs ridning, utbildare). Det är långt störa en dessa forum. Och det kommer du lära det mer tråder du läser. Jag själv följer Parelli men det finns massor andra att titta på och alla har olika tolkning på den här ämne.

Detta som följer är en liten bit av min.

Axel och:
Då kan man inte formulera sig som han gör!-
"Som ledare blir det naturligt att flytta på hästens fötter i stället för att du flyttar dig . För varje gång det är du som flyttar hästens fötter, befäster du din ledarställning, och övertygar hästen om att du fortfarande ställer upp som ledare."

Till mig låter det klokt och "natural" Tyvär med de flesta NH träning sätt är det bara göra si eller så men man får inte alla detaljer man äntligen behöver och mycket kan göra i ett klassrum utan häst innan man äns börja NH. Och som LIA sa det är kanska oss som har haft mer tid eller träning att detta låter inta alls konstig.

Om du titta i en hage med fler hästar och studera allt du ser, så ser du kanska snabbt rang ordning i ett flock. Om vi säger det är 5 hästar i en hage (1:an är högst i rang) Du ser att ingen annan häst får #1 att flyttar hans fötter, medan han flyttar resten av flocken. #2 kan flyttar runt 3,4, och 5 men inte 1 osv. Och detta är viktig: Det är alltid en "exception to the rule". Jag aldrig säger aldrig, men alltid säger ofta:D

Att jag flyytar en hästs fötter så göra jag det med att har övningar. Ibland har jag hästar som vill absolut flyttar mina och ibland lyckas de göra det. Jag lära de att respektera min området. Jag jaga inte de, jag använder ingen våld men jag kan använder lika mycket energi de använder att vägra göra nåt. Jag försöker använder kroppspråk lika mycket som de gör på samma sätt. Om jag hade långa öron, lita på mig de skulle ligger bakåt ibland. Jag kan använder mina ansikts uttryck lika mycket som de gör. Mina kan jag om de kommer för nära titta över axeln och ser lika arg som en sto och ibland lyfta ett ben så backa de. Du kanske tänker att det låter konstig och det säkert ser konstig ut. Men på dessa sättet det är sällen att mina hästar buffla mig och om det är bara titta över axeln jag inte bry vad andra tycker. För jag tycker jag har lyckas bra. Vi är väldig medveten om vår kroppspåk genom träningen.

"Den som flyttar den andre definierar sig själv och igenkänns av hästen som ledare. Och för varje gång det är du som flyttar undan för hästen har du förlorat några poäng i ledarskap. Det är ingen fara, du får många flera chanser.

igen om du släpper två främande hästar ihop och vet vad du ska titta efter så ser du att en av hästarna flytta sina fotter först iväg/urväg av den andra hästen. Om en häst kom och bufflade dig och du snubbla iväg/bakåt i stort sätt har den lyckas komma up i rangen du kan blir arg och säger ifrån efter åt och hästen har backat undan då har du vunnit men det var inte för den första buffligheten om du hänger med. Respekten är borta, hästen vet inte varför du bliv arg, han koppla inte att du bliv arg med att han försökt att trampa på dig. Förstår du tänken bakom det?

Men om du stog still och var bered och t ex bara skakade grimmskaftet och fick den att backa undan så har du sagt "hurrudu, jag är chef och du ska respektera mitt området och var jag står" De kan fösöker igen och om du skaka grimskaftet och följer en häst är det nästan samma sak. Han fick dig att flytta. Och vet inte var ditt området (eller bättre sagt gräns på ditt området) slutar, för det följer honom hela tiden. I dessa sorts träning är det ingen mobning eller elakhet allt författare skriver är hur en häst ta in info blanda det runt i sin huvud med vad han har lärt och hans instinkter och hur vi kan lyckas att har en säkert och lycklig förhållande med en häst. En häst som buffla bort och trappa på sin ägare är en farlig häst (även om du är snäll när de gör det:D )

Den som flyttar sig minst är dominant- ledare.
Hur ska ungar/ osäkra vuxna kunna bedöma när det är befogat att flytta på hästen?
Yes. På ett sätt som hästen förstår. Jag brukar säger du behöver inte förstår så länge hästen gör:D
Jag fast tror att folk ska tar terori lektioner först innan de börjar med hästen då skulle ungar och vuxna förstår varför/hur/när vissa saker ska sker.

Det ska bara vara i korrektionssyfte- om hästen har för vana att gå för nära eller på dig- vilket de flesta inte gör om man inte har gjort fel i hanteringen.
Exakt! men...tyvär är det så många som har gjort fel i hanteringen (betyder inte att hästen är agressiv) eller de tilllåter att hästen gör nåt tillexample komma in till matte hela tiden sen förstår inte varför hästen är alltid där när de vill göra nåt, de blir arg hästen förstår inget. Vi lära hästen att komma när det är inbjuden stanna så länge jag vill sen backa ut igen och acceptera det. Så det mer hästen flytta sig undan och du står still så efter en stund( så länge man är konsekvent) häst lära att du går int att flyttar, precis som en annan ranghöghäst.

Varför har så många problem att ens få tag på sina hästar i hagen?Om man inte överdominerar sina hästar så kommer de eller åtminstone står still. Man behöver då heller inte tänka på sitt kroppspråk.
För att mest tiden är det jobb, tråkhet eller de helt enkelt tycker inte om matte/husse som gäller.
Jag dominera (om vi ska säger så) alla mina hästar och flytta de runt hur jag vill när jag vill. När jag visslar, de kommer fullfart galloperade till mig. De som jag har tränat mest stanna längre med mig lös. Men jag ser till allt allt mina tränings pass slutar med ett positiv slut och när de kommer i hagen det är inte bara för att jobba eller rider. Ibland är det bara för ett äpple och ett "skratch" på magen.

Om den har trevliga upplevelser av sin ägare så behöver den inte tvivla på dens sociala kompetens.
Men om den vet att den brukar bli bortjagad, så varför komma?
Igen allt ligger på hur man tränna. Författare aldrig sa jaga bort hästen med ett träklubba. Du kan flytta en häst på massa olika sätt. Och att du har varit i NH tråden förut så antar jag att du tränna NH och säkert gör övningar som lära din häst att flytta undan för trycket bl a. Du på detta sätt förstärka din förhållande med din häst att det är du som bestämmer inte tvärt om.

oj vad långt det bliv.:o men detta ämne är en viktig (och väldigt intressant:d :d ) ämne tycker jag. Att vi måste lära mer om hästens psyke innan vi går ut och tränna. Jag tycker att vi de flesta hänger up på att blir "ledare" Och ranghögst om vi vet mer om hur de tänkar förvandlar info och hur denna info kommer ut i deras beteende är mer viktig och sen ledarskapet kommer auotmatiskt.


Hade lite mer tid än jag trode...förlåt:D
 
Sv: vad är NH

Kul att du orkade förklara seriöst:)
Har lite problem med att läsa din text.

Att hela tiden flytta hästens fötter- flytta hästen.
Att hästar som introduceras i en ny flock gör upp om rangen är en sak- samma sak med ny ägare.

Vissa dominanta hästar håller på att styra o ställa i början, men som regel behöver den (när rangen är etablerad) bara påminna de andra om vem som bestämmer.

En lågrangad häst kan oxå inbjudas till lek,- där kiv o nafs ingår. utan att ledaren blir sur.

En bra ledare kännetecknas av en som är stark o trygg o kan hitta mat o vtn åt flocken.
INTE av den hela tiden springer runt o säger åt alla andra att de ska flytta sig.

Oftast är det en i lägre rang: läs osäker- som försöker att klättra i rang. Den som mobbar de som är både lägre o högre, men inte utmanar ledaren.

Därför ska man inte missbruka sin ställning o vara på hästen hela tiden, utan se tiden an o ta upp det igen om hästen återigen börjat att sticka upp.

Lite tolerans o egen självkänsla kommer man långt med.
Man visar att man är en trygg ledare o inger förtroende.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är NH

Ja, till i stortsätt allt du skriv. Men när det gäller författare och ämne vi började på så är det inte skriva att vi ska vara på hästen hela tiden. mer så att vara säkert att det är vi som flytta de och inte de som flytta oss.

Ja min text kan vara stirig ibland utan min lexicon:o
 
Sv: vad är NH

Tyvärr är dom flesta trådarna av kalibern "vilken NH-metod ska jag använda...", "kan jag träna join-up med ..." osv.
Har man inte bakgrundskunskaper, så har man inte. Det är därför jag tjatar om att lära sig vad NH innebär först, innan man börjar veva rep.


Fast jag tror faktiskt att ni argumenterar mot samma sak.
Axel är ju också emot alla trådar med ungar som tror att join up ska lösa hela livet, och att det innebär att veva rep och sjasa runt hästen varv på varv i padocken.

ang. hemsidan om att flytta hästen - det är bra information för en kunnig person som förstår att det inte betyder att springa runt dagarna i ända och forcera det hela.
det kan missuppfattas av någon som inte är så insatt.

Men så är det väl med det mesta? det kan vara vilken hästhantering/ridning som helst. feltolkat så gör det mer skada än nytta. Punkt.
 
Sv: vad är NH

*KL*
Har just låtit min häst putta in mig till bringan(som ston gör med sina föl).
hon vill att vi kliar varandra en stund- som hästar gör. Oxå naturligt:p
hon accepterar oxå om jag säger nej.

Men om val. säger åt stoet att-Nu ska vi klia. Då är det bara för stoet att ställa upp. Om hon kliar fel- ett nyp i pälsen:crazy:

Undrar om folk som vill vara så :devil: dominanta o vill att en vuxen häst ska visa sådan underdånighet att den ska tugga.

.
 
Sv: vad är NH

*** raderat ***
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är NH

Vi diskuterar, motiverar och analyserar hej vilt här vilket knappast kan ha undgått dig, men att gång efter annan svara på samma fråga ("Vad är NH?"), hur kul är det?



vet att det inte var riktat till mig men vill be om ursäkt om ni fått denna fråga tidigare! har aldrig varit inne på sidan om NH..
sorry.. meen aja
 
Sv: vad är NH

Inte behöver du be om ursäkt för att du vill veta och lära. Tvärtom!
Att du blev "indragen" i lite tjafs med moderatorn ska du inte hänga upp dig på.

Men det är ett problem!
Det enda vettiga vore väl en nålad tråd med tillräckligt mycket basinformation men ändå inte så mycket att det blir svårläst och ingen orkar ta del av innehållet.
Tills den tråden dyker upp så anser jag att det vettigaste sättet att lösa problemet är att hänvisa till "du vet vad". :)

LIA
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp