Vad är "naturlig" hästhållning?

T

tello

Jag har länge undrat över begreppet "naturlig hästhållning". Vad är det, egentligen? Vad finns det för kriterier som skall uppfyllas då?

Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?

Helt naturlig hästhållning är väl russen på Lojsta - då i betraktande av deras miljö.
För att kunna använda en häst så är väl fri tillgång på hö, lösdrift i kuperade hagar i en flock det närmaste vi kan komma.

Ja, att de får leva som vildhästar i princip. Men om vi vill rida på dem hur naturligt är det då och var går gränsen när det blir traditionell hästhållning?

Kortfattat imo.:

Att på ett så bra sätt som möjligt återskapa de naturliga förhållanden som en häst har i vilt tillstånd, utan att den lider.
Här skall tas hänsyn till vilket användningsområde hästen skall ha (ridnnig, avel, körning, övrigt)...
Och aldrig kompromissa med hästens välbefinnande, samt ta hänsyn till hästen som individ (det som är bra för en är en mardröm för en annan).

Alla hästar kan leva ett naturligt liv, frågan är bara om vi människor är beredd att betala priset?

Fri tillgång till hö, ute dygnet runt, utan täcke, utan skor... osv osv.

Alla hästar är individer och man får därför utgå från just den hästen.

Skulle inte tro att djurskyddsmyndigheten har satt upp några kriterier för just naturlig hästhållning...

Men så som jag i stort sett ser det:
  • Möjlighet att ströva att förflytta sig upp till 2 mil om dagen i eget tempo.
  • Lösdrift med vindskydd eller någon form av ligghall.
  • Fri tillgång på näringsrikt stråfoder om det inte är betessäsong.
  • Barfotagång och korrigering av hovar vid behov
  • Färskt vatten
  • Möjlighet för hästarna att bygga upp lagom stora flockar med liknande individer. Gäller även hingstar (kanske borde vara fotnot på sista meningen).
  • Växelbete med andra djur, typ klövdjur.

Fyll gärna på, eller kommentera. Jag är inte expert...

KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

Jag hålle faktiskt med; att vara hoss människor är egentligen inget naturligt för hästen... Men eftersom vi människor, uppenbarligen, "behöver" hästar så är det inte helt orimligt, precis som du skrev, att vi gör en ansträngning för att varje individ ska få det så bra som möjligt.

Tråkigt att du är allergisk mot ordet "naturlig". Hoppas du blir bättre...;)

KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

Samma här! :D Instämmer även i övrigt! :bow::bow:

Kicki :)

*kl*

Funderar lite...

Exempel:

Häst 1 som står i box på natten ca 19-08, rids ca 1 h om dagen, går i stor hage (ca 2,5 ha) med 5 andra hästar, skos, har täcke vintertid, foderstat utifrån foderanalys.

Häst 2 går på lösdrift med vindskydd, med 5 andra hästar, barfotaverkad, aldrig täckt, rids ca 1 h om dagen, fri tillgång till grovfoder.

Båda hästarna är tillsynes mycket tillfreds med sitt liv, friska och utan problem både mentalt o fysiskt.

Kan man då säga vilken häst som har det bäst?

*kl*

Funderar lite...

Exempel:

Häst 1 som står i box på natten ca 19-08, rids ca 1 h om dagen, går i stor hage (ca 2,5 ha) med 5 andra hästar, skos, har täcke vintertid, foderstat utifrån foderanalys.

Häst 2 går på lösdrift med vindskydd, med 5 andra hästar, barfotaverkad, aldrig täckt, rids ca 1 h om dagen, fri tillgång till grovfoder.

Båda hästarna är tillsynes mycket tillfreds med sitt liv, friska och utan problem både mentalt o fysiskt.

Kan man då säga vilken häst som har det bäst?

Nej, det tycker inte jag. Å andra sidan är det väl inget likhetstecken mellan s.k. naturlig hästhållning och att hästarna har det ultimat. Dvs. det finns inget som säger att en häst automatiskt mår bättre bara för att den går ute dygnet runt, om annat är bristfälligt.

För egen del skulle jag gärna ha min häst på lösdrift, men de alternativ som finns inom rimligt avstånd är inte tillräckligt bra för våra behov (för små, tråkiga ytor, dåliga utrymmen för utrustning, ingen tillgång till egen box, etc..). Då har jag hellre hästen på box nattetid och har den ute i stora hagar på dagen, bra hästfolk i stallet, osv.

Skulle inte tro att djurskyddsmyndigheten har satt upp några kriterier för just naturlig hästhållning...

Men så som jag i stort sett ser det:
  • Möjlighet att ströva att förflytta sig upp till 2 mil om dagen i eget tempo.
  • Lösdrift med vindskydd eller någon form av ligghall.
  • Fri tillgång på näringsrikt stråfoder om det inte är betessäsong.
  • Barfotagång och korrigering av hovar vid behov
  • Färskt vatten
  • Möjlighet för hästarna att bygga upp lagom stora flockar med liknande individer. Gäller även hingstar (kanske borde vara fotnot på sista meningen).
  • Växelbete med andra djur, typ klövdjur.

Fyll gärna på, eller kommentera. Jag är inte expert...

OCh ingen ridning eller annat arbete så klart, det är ju inte "naturligt" alls.
Och inte staket heller:confused: Ta bort dom. Onödigt att begränsa friheten tycker jag.

Verka hovarna gör man ju inte på vilda djur som lever "naturligt" så bort med det.

Lite slagsmål mellan de olika flockarna som kommer mötas med hingstar o allt får man ta, det händer ju även mellan råbockar och andra så.

Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.

Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.

Man kan ju också fråga sig om en häst som stått på box nattetid hela sitt liv ser det som något "onaturligt" att vara inne. Tror inte det..

Däremot tycker jag det är bedrövligt när hästar hålls i minimala ensamhagar (förutom vid vet. ordination..) ett par timmar om dagen och resten av tiden står på box och mestadels rids i ridhus. Sådan hästhållning är inte särskilt hästvänlig i mina ögon.

OCh ingen ridning eller annat arbete så klart, det är ju inte "naturligt" alls.
Och inte staket heller:confused: Ta bort dom. Onödigt att begränsa friheten tycker jag.

Verka hovarna gör man ju inte på vilda djur som lever "naturligt" så bort med det.

Lite slagsmål mellan de olika flockarna som kommer mötas med hingstar o allt får man ta, det händer ju även mellan råbockar och andra så.

Och avmasknig går också bort, liksom att ge hästen den vård den behöver vid skada/sjukdom.

En granne till mig hade två hästar på just den typen av naturlig hästhållning som vi skämtar om här. Han hade staket, men mer var det inte. Så det finns faktiskt folk som inte inser gränsen mellan naturligt och vanvård. Nu har han inga hästar längre. Någon:angel: anmälde honom.

Man kan ju också fråga sig om en häst som stått på box nattetid hela sitt liv ser det som något "onaturligt" att vara inne. Tror inte det..

Däremot tycker jag det är bedrövligt när hästar hålls i minimala ensamhagar (förutom vid vet. ordination..) ett par timmar om dagen och resten av tiden står på box och mestadels rids i ridhus. Sådan hästhållning är inte särskilt hästvänlig i mina ögon.

Nej det är det inte, men det finns ju oftast en anledning till det. Tex ridskolor, ska de ligga något sånär centralt, så människor har lätt att ta sig dit kommer ju problemet med platsbrist.
Utbildningar av ridlärare etc. kräver många hästar, där av platsbrist. Alla "ridcenter" och ridskolor kan ju inte omlokaliseras till västernorrland.
Jag skulle inte vilja ha min häst på en sådan anläggning, skulle inte vilja ha den hos "ullhästen" (eller vad dom kallar sig) heller! Men så länge lagarna för hästhållning följs så...

Jag anser att det är en hästhållning som är logisk, självklar och naturlig ur hästens synvinkel.

Du har så rätt!

:bow::bow: Så sant!

Kicki :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka