T
tello
Jag har länge undrat över begreppet "naturlig hästhållning". Vad är det, egentligen? Vad finns det för kriterier som skall uppfyllas då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.
Tråkigt att du är allergisk mot ordet "naturlig". Hoppas du blir bättre...
*kl*
Funderar lite...
Exempel:
Häst 1 som står i box på natten ca 19-08, rids ca 1 h om dagen, går i stor hage (ca 2,5 ha) med 5 andra hästar, skos, har täcke vintertid, foderstat utifrån foderanalys.
Häst 2 går på lösdrift med vindskydd, med 5 andra hästar, barfotaverkad, aldrig täckt, rids ca 1 h om dagen, fri tillgång till grovfoder.
Båda hästarna är tillsynes mycket tillfreds med sitt liv, friska och utan problem både mentalt o fysiskt.
Kan man då säga vilken häst som har det bäst?
Skulle inte tro att djurskyddsmyndigheten har satt upp några kriterier för just naturlig hästhållning...
Men så som jag i stort sett ser det:
- Möjlighet att ströva att förflytta sig upp till 2 mil om dagen i eget tempo.
- Lösdrift med vindskydd eller någon form av ligghall.
- Fri tillgång på näringsrikt stråfoder om det inte är betessäsong.
- Barfotagång och korrigering av hovar vid behov
- Färskt vatten
- Möjlighet för hästarna att bygga upp lagom stora flockar med liknande individer. Gäller även hingstar (kanske borde vara fotnot på sista meningen).
- Växelbete med andra djur, typ klövdjur.
Fyll gärna på, eller kommentera. Jag är inte expert...
Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.
OCh ingen ridning eller annat arbete så klart, det är ju inte "naturligt" alls.
Och inte staket heller Ta bort dom. Onödigt att begränsa friheten tycker jag.
Verka hovarna gör man ju inte på vilda djur som lever "naturligt" så bort med det.
Lite slagsmål mellan de olika flockarna som kommer mötas med hingstar o allt får man ta, det händer ju även mellan råbockar och andra så.
Man kan ju också fråga sig om en häst som stått på box nattetid hela sitt liv ser det som något "onaturligt" att vara inne. Tror inte det..
Däremot tycker jag det är bedrövligt när hästar hålls i minimala ensamhagar (förutom vid vet. ordination..) ett par timmar om dagen och resten av tiden står på box och mestadels rids i ridhus. Sådan hästhållning är inte särskilt hästvänlig i mina ögon.
Jag anser att det är en hästhållning som är logisk, självklar och naturlig ur hästens synvinkel.
Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.