Vad är "naturlig" hästhållning?

Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?

KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

Jag är också allergisk - mot ordet- för det rättfärdigar liksom allting.

Jag har bott granne med en naturlig hästhållare - och ja det är naturligt att stå ute i 25 minusgrader ute i snöstorm...

Det är naturligt att vara utan vatten i perioder....

Det är också natuligt att stå i gassande sol hela dagarna och vara smörgåsbord för broms....Och den enda sällskap och skugga en telefonstolpe...

Jag blri mörkrädd bara jag hör ordet...

För om man har naturligt som rättesnöre så inkluderar det mycket som förkortar livet på hästen...

Mer seriöst tycker jag är att diskutera i termer av att hästen bör ges möjlighet att leva efter sina instinkter.

Då är vi liksom på en annan bana....

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bott granne med en naturlig hästhållare - och ja det är naturligt att stå ute i 25 minusgrader ute i snöstorm...

Det är också natuligt att stå i gassande sol hela dagarna och vara smörgåsbord för broms....Och den enda sällskap och skugga en telefonstolpe...

För om man har naturligt som rättesnöre så inkluderar det mycket som förkortar livet på hästen...

Mer seriöst tycker jag är att diskutera i termer av att hästen bör ges möjlighet att leva efter sina instinkter.

Håller med du!

*OT*
Men lite av poängen med domesticering är ju att "ta bort" djurets instinkter, eller åtminstånde dämpa dom.

jag skulle vilja tillägga att ett naturligt hästliv TILLSAMMANS med människor visst är möjligt! Relationen mellan häst o människa är ur hästens sunvinkel som mellan flyktdjur o rovdjur, o det är upp till oss att acceptera o tillämpa detta. Om vi "pratar" med hästarna på deras språk, och dessutom uppfyller de andra kraven som nämnts (ex. tillräckligt stort område att ströva på, bra flocksammansättning osv.) så skapas en naturlig hästhållning.
Ridning är ju allt annat än naturligt egentligen, men om vi förklarar för hästarna vad det går ut på och ser till så att de mår bra psykiskt och fysiskt så ser jag inga problem i det.
Däremot tror jag inte att en häst som alltid står på stall med täcken och lindor dygnet runt och som har järnskor och åtdragen nosgrimma kan känna sig naturlig och harmonisk. Speciellt inte när en frustrerad ryttare hanger i tyglarna och skriker. Det ser man tyvärr allt för ofta....

Varför är det alltid antingen eller?

"naturlig hästhållning" innbär harmoni o lyckliga hästar.

Installade hästar har alltid frustrerade ägare som sliter dom i mun, dom får aldrig gå ut o blir piskade dag ut o dag in....

Avarter finns överallt

jag skulle vilja tillägga att ett naturligt hästliv TILLSAMMANS med människor visst är möjligt! Relationen mellan häst o människa är ur hästens sunvinkel som mellan flyktdjur o rovdjur, o det är upp till oss att acceptera o tillämpa detta. Om vi "pratar" med hästarna på deras språk, och dessutom uppfyller de andra kraven som nämnts (ex. tillräckligt stort område att ströva på, bra flocksammansättning osv.) så skapas en naturlig hästhållning.
Ridning är ju allt annat än naturligt egentligen, men om vi förklarar för hästarna vad det går ut på och ser till så att de mår bra psykiskt och fysiskt så ser jag inga problem i det.
Däremot tror jag inte att en häst som alltid står på stall med täcken och lindor dygnet runt och som har järnskor och åtdragen nosgrimma kan känna sig naturlig och harmonisk. Speciellt inte när en frustrerad ryttare hanger i tyglarna och skriker. Det ser man tyvärr allt för ofta....

Fast det är ju här det blir problem. Hur vet man när en häst "känner sig naturlig"? Det finns faktiskt också hästar som är uppstallade med täcken, lindor etc som är tillfreds med tillvaron. Är de uppfödda så är det "naturligt" för dem.

Är det inte mer konstruktivt att i så fall sätta upp kriterier för hästhållning som faktiskt kan följas och utvärderas !? Tex. hästar ska ha tillgång till rent vatten, hästen ska kunna röra sig fritt x antal timmar per dag (i normalfallet), skyddas från extremt väder eller vad de än månde vara. Att klumpa ihop en massa flummiga uppfattningar om vad som är naturligt för hästen och kalla det "naturlig hästhållning" blir lite new age...

Jag har länge undrat över begreppet "naturlig hästhållning". Vad är det, egentligen? Vad finns det för kriterier som skall uppfyllas då?
I vilket sammanhang har du hört/sett begreppet?

LIA

Fast det är ju här det blir problem. Hur vet man när en häst "känner sig naturlig"? Det finns faktiskt också hästar som är uppstallade med täcken, lindor etc som är tillfreds med tillvaron. Är de uppfödda så är det "naturligt" för dem.

Nja, jag vet inte om vi ska gå så långt. Det är samma sak som att säga att en katt uppvuxen i en flaska har ett naturligt liv bara för att den är uppfödd så:eek:

Nja, jag vet inte om vi ska gå så långt. Det är samma sak som att säga att en katt uppvuxen i en flaska har ett naturligt liv bara för att den är uppfödd så:eek:

Men snälla!

Eller samma sak som att säga att alla som förespråkar "naturlig hästhållning" (underligt begrepp men det är ju det vi diskuterar) bara har hästar så för dom är lata och snåla!

Senast ändrad:

Bra fråga. Jag är inte rätt person att fråga om detta efter som att det finns olika teorier om hur hästar gör, tänker och är. Jag har inte kunskapen att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Det är upp till var och en att försöka tänka logiskt och hela tiden ha ett öppet sinne hästen emot.

Lånar min knapp

"Naturlig hästhållning", är inte det en direktöversättning av engelskans "Natural Horsemanship" Bara spånar lite.

Flera tycks anse att logik och sunt förnuft ska var ledstjärnan, men vad dessa begrepp innebär skiftar ju från person till person.

KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

Jag är också allergisk mot det. Allt som finns är ju skapat från naturliga råvaror. Även om människan använt och kombinerat och kokat så är allt naturligt. Annars menar vi att människor på något sätt är övernaturliga så fort vi påverkar något, vilket är en skum filosofi....

Att vara utan vatten är inte naturligt - hästarna hade i vilt tillstånd möjlighet att röra sig över stora arealer för att söka vatten om det var torrperioder. Så fort vi hindrar deras frihet, måste vi se till att det inom denna yta finns tillgång på mat och vatten.

Att stå ute i 25 minusgrader och snöstorm är absolut inga problem för de allra flesta hästar. Att stå ute mitt i sommarvärmen med möjlighet till naturliga vind/solskydd är heller inga problem. Att stå ute dygnet runt i flock är absolut inga problem för de flesta friska hästar. Det är tvärtom direkt hälsofrämjande, om man jämför med alternativen.

Jag skulle vilja påstå att det eviga täckandet och uppstallandet i många timmar per dygn är något som verkligen påverkar hästarnas livslängd negativt. Med tanke på de ofta undermåliga stallar som begagnas för uppstallning.

Nu är det nog du som drar saken till sin spets. Men visst - rent filosofiskt håller jag med dig.

Frågan är väl snarare om man enbart kan utgå från ordet "naturlig" för att få till en så "god" hästhållning som möjligt. Som Fredrik påpekade så innefattar "naturlig" väldigt mycket men en del av det vi förknippar med hästhållning gör det ju inte: tex ridning, vaccinering och avmaskning. Ska man då låta bli dessa för att de inte är naturliga eller ska det finnas ett antal undantag från "naturregeln"?

Men "god" hästhållning menar jag här sådan som baserar sig på forskning om hästens beteenden, foder etc. Finns en hel del.

Jaha, det är detta per definition som är naturlig hästhållning.

Annars tycker jag att sammet och tintilar är inne på rätt spår.

Även jag har haft funderingar över just naturlig, då jag skrev i ett inlägg att jag strävar efter en naturlig hästhållning. Efteråt tyckte jag att naturligt lät så malplacerat, vad var eg naturligt. Men denna tråd fick mig på rätt spår igen, iaf tankemässigt. :D

"Naturlig hästhållning", är inte det en direktöversättning av engelskans "Natural Horsemanship" Bara spånar lite.
Nej, det är det inte, om än nära. En mer korrekt, men kanske ändå inte heltäckande, översättning är "Naturligt Hästmannaskap" (eller Hästmannaskap i Naturlig anda- Eh, krystat? :o ).

Flera tycks anse att logik och sunt förnuft ska var ledstjärnan, men vad dessa begrepp innebär skiftar ju från person till person.
Japp, samtidigt verkar det som om dessa begrepp förbehålls dom som är emot "Naturlig Hästhållning" etc. :confused:

LIA

Nej, det är det inte, om än nära. En mer korrekt, men kanske ändå inte heltäckande, översättning är "Naturligt Hästmannaskap" (eller Hästmannaskap i Naturlig anda- Eh, krystat? :o ).

Japp, samtidigt verkar det som om dessa begrepp förbehålls dom som är emot "Naturlig Hästhållning" etc. :confused:

LIA

Inbillar mig att "Naturligt hästmannaskap" och "naturlig hästållning" (om vi med det menar: lösdrift, barfotaverkning, otäckat, olindat, oklippt osv) ofta går hand i hand, men jag kan ha fel!!

Jag är osäker på vad man menar med "naturlig hästhållning", i vilka sammanhang det använts etc.
Det var därför jag tidigare frågade om uttrycket.

"Naturligt hästmannaskap" (Natural Horsemanship) omfattar ju ett större "område", fr a inom personen själv. Åtminstone enligt min uppfattning.

LIA

Jag är osäker på vad man menar med "naturlig hästhållning", i vilka sammanhang det använts etc.
Det var därför jag tidigare frågade om uttrycket.

"Naturligt hästmannaskap" (Natural Horsemanship) omfattar ju ett större "område", fr a inom personen själv. Åtminstone enligt min uppfattning.

LIA

Jag har egentligen ingen aning vart uttrycket kommer ifrån, trodde det var någon som skulle kännas vid det. Dvs anse sig ha en "naturlig hästhållning"

Hur resonerar man inóm NH (Natural Horsemanship) vad gäller hästhållning då?

De flesta hästar bryr sig inte det minsta om att stå ute i 25 minusgrader och blåst. Dessutom upplever jag som har hästar på lösdrift (4 ha vinterhagar, 6 ha sommarhagar och stor ligghall) att hallen aldrig används - oavsett väder. Där har hästarna möjlighet att söka lä och värme på vintern, då det är rikligt ströat och alltid finns mat och vatten där inne. På sommaren kan de söka skydd och svalka.

Ändå står de och trycker ute i snålblåst och solgass, de dricker hellre vatten från de utplacerade karen och bäckarna och vandrar mellan matplatserna - hellre än att gå in.

Varmblodet är den som verkar må allra bäst av att gå ute, står han på box så stressar han sig så dant att han inte får i sig mat och magen ballar ur.

Nu skulle jag aldrig låta hästarna gå utan vatten, för det är inte naturligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka