Vad är "naturlig" hästhållning?

Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?

De flesta hästar bryr sig inte det minsta om att stå ute i 25 minusgrader och blåst. Dessutom upplever jag som har hästar på lösdrift (4 ha vinterhagar, 6 ha sommarhagar och stor ligghall) att hallen aldrig används - oavsett väder. Där har hästarna möjlighet att söka lä och värme på vintern, då det är rikligt ströat och alltid finns mat och vatten där inne. På sommaren kan de söka skydd och svalka.

Ändå står de och trycker ute i snålblåst och solgass, de dricker hellre vatten från de utplacerade karen och bäckarna och vandrar mellan matplatserna - hellre än att gå in.

Varmblodet är den som verkar må allra bäst av att gå ute, står han på box så stressar han sig så dant att han inte får i sig mat och magen ballar ur.

Nu skulle jag aldrig låta hästarna gå utan vatten, för det är inte naturligt.

Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant

*OT*
Vad jag vet så ska hästar få dricka sig otörstiga 2 ggr om dagen enl. lag. Följs det är väl det inget att orda om

Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant

Ja, men i naturen har ju hästarna möjlighet att röra sig för att ta sig till vattenhålen.

Om hästarna inte kan söka upp vattenkällor så hindrar man deras natur.

Ja, men i naturen har ju hästarna möjlighet att röra sig för att ta sig till vattenhålen.

Om hästarna inte kan söka upp vattenkällor så hindrar man deras natur.

Nä...inte hindra...men som Fredrik skrev låta dom vara utan vatten i perioder, det är "naturligt"

(Jag förstår vad du menar, jag låter mina hästar ha fri tillgång)

Det finns hästar som inte dricker oftare än varannan dag och dom har överlevt.

Ny menar jag inte att vi ska ha det så, men det belyser hysterin med fri tillgång till vatten.
Själv har jag det. Och min häst.

Beror på vad/hur du menar. "Hästhållning" kan onekligen vara ett stort och vitt begrepp.

LIA

Fast om det är 25 grader kallt är väl vattenhålet fruset?? ;)

Hästar som inte har tillgång till rinnande vatten när det är minusgrader brukar välja att äta snö. Har sett skräckexempel där hästarna inte fått något rinnande vatten under vintern för att ägarna anser att de kan äta snö istället.

Hästar som inte har tillgång till rinnande vatten när det är minusgrader brukar välja att äta snö. Har sett skräckexempel där hästarna inte fått något rinnande vatten under vintern för att ägarna anser att de kan äta snö istället.

Men om de kan dricka när de kommer in, är inte det ok?

Nej. Eftersom djur som är flockdjur och flyktdjur som hästar inte ska stängas in i längre perioder alls.

Jag tycker fri tillgång på vatten är det enda vettiga alternativet.

Nej. Eftersom djur som är flockdjur och flyktdjur som hästar inte ska stängas in i längre perioder alls.

Jag tycker fri tillgång på vatten är det enda vettiga alternativet.

Ok, men de flyr väl bara om de har anledning till det? Eller spontanflyr de lite på må få. Varför främja en instinkt vi uppenbarligen försökt att avla bort i 10 000 år? Sen är ju hela "flocken" inne så där ska det väl inte vara något problem

Nu talade jag om hästar på lösdrift, alltså kommer de aldrig in om natten.

Personligen anser jag att hästar ska ha fri tillgång att dricka när de vill. Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att dricka från 4 olika "källor" i sina hagar. I perioder ser jag att de väljer att dricka mindre ur karlen som finns (kanske dricker de ur bäcken istället?) - men för den sakens skull tar jag inte bort vattnet, oavsett väder.

Nu talade jag om hästar på lösdrift, alltså kommer de aldrig in om natten.

Personligen anser jag att hästar ska ha fri tillgång att dricka när de vill. Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att dricka från 4 olika "källor" i sina hagar. I perioder ser jag att de väljer att dricka mindre ur karlen som finns (kanske dricker de ur bäcken istället?) - men för den sakens skull tar jag inte bort vattnet, oavsett väder.

Jag tycker ochså att hästar ska ha fri tillgång till vatten, mina har det både ute och inne, dock bara en "källa" i hagen.
Men jag får inte panikångest om jag kommer ut en kväll och "källan" är tom, de har i värst fall då varit utan vatten i 3-4 tim, det anser jag att de klarar.

jag skulle vilja tillägga att ett naturligt hästliv TILLSAMMANS med människor visst är möjligt! Relationen mellan häst o människa är ur hästens sunvinkel som mellan flyktdjur o rovdjur, o det är upp till oss att acceptera o tillämpa detta. Om vi "pratar" med hästarna på deras språk, och dessutom uppfyller de andra kraven som nämnts (ex. tillräckligt stort område att ströva på, bra flocksammansättning osv.) så skapas en naturlig hästhållning.
Ridning är ju allt annat än naturligt egentligen, men om vi förklarar för hästarna vad det går ut på och ser till så att de mår bra psykiskt och fysiskt så ser jag inga problem i det.
Däremot tror jag inte att en häst som alltid står på stall med täcken och lindor dygnet runt och som har järnskor och åtdragen nosgrimma kan känna sig naturlig och harmonisk. Speciellt inte när en frustrerad ryttare hanger i tyglarna och skriker. Det ser man tyvärr allt för ofta....

Vilka hästar står på stall med täcken och lindor dygnet runt kan man undra!? Och varför ges det en negativ klang åt täcken och lindor? Och varför blir inte hästen lycklig om den har skor? Så en ryttare som hänger i tyglarna på en barfotahäst som varken har täcken eller lindor, är automatiskt lyckligare!? Och vad är egentligen att prata med hästarna på hästarnas språk!? Ett uttryck som används lika flitigt som naturlig hästhållning!

Kicki :)

Vilka hästar står på stall med täcken och lindor dygnet runt kan man undra!? Och varför ges det en negativ klang åt täcken och lindor? Och varför blir inte hästen lycklig om den har skor? Så en ryttare som hänger i tyglarna på en barfotahäst som varken har täcken eller lindor, är automatiskt lyckligare!? Och vad är egentligen att prata med hästarna på hästarnas språk!? Ett uttryck som används lika flitigt som naturlig hästhållning!

Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Jag tror att ganska många låser fast en negativ bild om en viss typ av hästfolk. Många gör som de gjort i alla tider medans andra hysterisk letar nya metoder i sin hästhållning.

Det vi glömmer bort är hästen som individ. Och att alla typer av hästhållning har sina positiva och negativa sidor.

Jag lägger täcke på den häst som fryser, lindar benen om den är gallig, sätter skor på den som har behov och låter den som inte har det gå utan. Jag vill gärna ge mina hästar möjligheten att leva så naturligt som möjligt - men har både boxplatser och täcken och numret till hovslagaren om det behövs. Och min hästhållning är långt ifrån optimal för många hästar, grannens frusna arabsto skulle inte trivas det minsta i våran lösdriftshage, medans mitt varmblod skulle må jättedåligt av att stallas upp i grannens nybyggda stall.

Så ser jag på saken. :)

QUOTE=odugling;9121152]Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Jag tror att ganska många låser fast en negativ bild om en viss typ av hästfolk. Många gör som de gjort i alla tider medans andra hysterisk letar nya metoder i sin hästhållning.

Det vi glömmer bort är hästen som individ. Och att alla typer av hästhållning har sina positiva och negativa sidor.

Jag lägger täcke på den häst som fryser, lindar benen om den är gallig, sätter skor på den som har behov och låter den som inte har det gå utan. Jag vill gärna ge mina hästar möjligheten att leva så naturligt som möjligt - men har både boxplatser och täcken och numret till hovslagaren om det behövs. Och min hästhållning är långt ifrån optimal för många hästar, grannens frusna arabsto skulle inte trivas det minsta i våran lösdriftshage, medans mitt varmblod skulle må jättedåligt av att stallas upp i grannens nybyggda stall.

Så ser jag på saken. :)[/QUOTE]

Håller med!

Det finns avarter i båda "lägren"

Som jag skrev, det är mycket! För mycket för mig att skriva om här.

I början av tråden kan du läsa vad Sammet m fl skrivit ang några mål att sträva efter och som är NH-mässiga. Men det är ju bara en liten bit av "Hästhållning", oavsett inställning.

Undrar fortfarande över "Naturlig Hästhållning".

LIA

Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Så ser jag på saken. :)

Det var lite utav detta som jag var ute efter i min frågeställning! :) Det behöver inte vara "dit det bär dit bär det". Och just detta att för att hästen ska vara "lycklig" så krävs det ett totalt "naturlighetskit" och allt annat som ses som traditionellt är rena tortyren för hästen. Hästen MÅSTE ha en enorm hage så att den kan ströva i det oändliga, den måste gå barfota och ridas bettlöst o.s.v. Just det tugget gör mig trött! ;)

Kicki :)

Jag har min pålle på lösdrift sedan 1 år tillbaka! Så annorlunda hon har blivit hela hon,stormtrivs med det!Aldrig mer box! Nu står hon iofs i ett Active Stable,hö & kraft-stationer kan äta upp till 20 ggr/dag,värme-vattenkopp tål -30,kuperade hagar,väldigt stor ligghall!
Använder ej täcken har aldrig gjort,inte ens om det är -30! För mig är det ett perfekt liv för hästen,men bara så länge jag ser att hon trivs! Jag skulle inte ha henne så om hon inte trivs,det är det inte värt bara för att det är/ska vara så naturligt som möjligt!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka