Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?
Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant
*OT*
Vad jag vet så ska hästar få dricka sig otörstiga 2 ggr om dagen enl. lag. Följs det är väl det inget att orda om
De flesta hästar bryr sig inte det minsta om att stå ute i 25 minusgrader och blåst. Dessutom upplever jag som har hästar på lösdrift (4 ha vinterhagar, 6 ha sommarhagar och stor ligghall) att hallen aldrig används - oavsett väder. Där har hästarna möjlighet att söka lä och värme på vintern, då det är rikligt ströat och alltid finns mat och vatten där inne. På sommaren kan de söka skydd och svalka.
Ändå står de och trycker ute i snålblåst och solgass, de dricker hellre vatten från de utplacerade karen och bäckarna och vandrar mellan matplatserna - hellre än att gå in.
Varmblodet är den som verkar må allra bäst av att gå ute, står han på box så stressar han sig så dant att han inte får i sig mat och magen ballar ur.
Nu skulle jag aldrig låta hästarna gå utan vatten, för det är inte naturligt.
Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant
*OT*
Vad jag vet så ska hästar få dricka sig otörstiga 2 ggr om dagen enl. lag. Följs det är väl det inget att orda om