Vad är "naturlig" hästhållning?

Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?

Jag har min pålle på lösdrift sedan 1 år tillbaka! Så annorlunda hon har blivit hela hon,stormtrivs med det!Aldrig mer box! Nu står hon iofs i ett Active Stable,hö & kraft-stationer kan äta upp till 20 ggr/dag,värme-vattenkopp tål -30,kuperade hagar,väldigt stor ligghall!
Använder ej täcken har aldrig gjort,inte ens om det är -30! För mig är det ett perfekt liv för hästen,men bara så länge jag ser att hon trivs! Jag skulle inte ha henne så om hon inte trivs,det är det inte värt bara för att det är/ska vara så naturligt som möjligt!

Det är väl det som är lite av pudelns kärna...omöjligt att säga att det ena alt. är bättre än det andra, tycker jag..

Jag kan säga samma sak om min häst, den trivs kanon. Den bor inne på nätterna, är lidnad om benen, har täcken vintertid osv....

Sv: Vad är "naturlig" hästhållning?

För mig är ganska naturligt, att hästen ska vara ute så mycket som bara är möjligt, i stora bra hagar tsm. med hästkompisar.
Fodret ska till största del bestå av bete och hö/silage. Så mycket som möjligt utan täcke.
Lösdrift hade jag gärna haft som alternativ :)

Sen att avmaskning, hovvård och skoning, vet. vård, stall, all utrustning.. Är "onaturligt", då får det väl vara onaturligt för det är sådant som ibland är ett måste för tamhästens väl.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka