Vad är gulkroppen egentligen?

Mabuse

Trådstartare
I början av graviditeten, innan moderkakan vuxit till sig, så lever ju embryot på gulkroppen - men vad är det för någonting egentligen? Vart kommer den ifrån?

Sv: Vad är gulkroppen egentligen?

Nej, fostret lever inte på gulekroppen (som ex.vis kycklingar gör)

Gulkropp - gulkropp, co´rpus lu´teum, vävnad som bildas av vissa celler i väggen till äggblåsan i äggstocken efter ägglossningen hos däggdjur. Detta sker under inverkan av ett hormon, luteiniseringshormon (LH), från hypofysen. Gulkroppen producerar gulkroppshormon, som skyddar det befruktade ägget och upprätthåller graviditeten.

Hos människan upphör gulkroppens funktion efter ca 14 dagar om inte befruktning skett; härvid inträder menstruation.
<- källa NE

Läs mer här --> http://vard.vgregion.se/sv/Teman1/Barn-och-Foraldrar/Sjukvardsradgivningen/?CatId=22570&ChapId=22572

Men det är ju det som är så konstigt - vart kommer den ifrån? I mitt fall vet jag att äggblåsan aldrig lämnade äggstocken, så hur kan det komma sig att man på ultraljud sedan tydligt kunde se en gulkropp bredvid fostret i livmodern? Vart kom den ifrån, liksom?

nu när du säger det så visade faktiskt min veterinär mig en sådan gulgrejj när vi ULAde stoet. nyfiken som jag är, var jag ju tvungen att fråga vad den gjorde!
den hindrar att nya ägg mognar om någon av de sista äggen är befruktade. alltså borde gulegrejjen sitta tills ägget växt, fostret utvecklats och avkomman fötts. först då säger den att det är ok att släppa på med nya ägg.

men vart den kommer ifrån....... :confused:

Det är inte gulsäcken ni menar då :idea:

Gulesäcken är en av de tre fostersäckarna, de andra två är amnion och allantois. Gulesäcken är störst och viktigast i början av graviditeten, bland annat börjar blodbildningen i gulesäcken. (Sen vandrar blodcellerna in i embryot från gulesäcken.) Gulesäcken kan ses som en tidig "moderkaka" förlorar endel av sin betydelse när den riktiga moderkakan är färdigbildad.

Gulkroppen eller Corpus luteum bildas på äggstocken, på den plats där äggblåsan - follikeln - fanns innan det blev ägglossning. Där växer alltså en gulkropp ut efter en ägglossning, det sker efter VARJE ägglossning oavsett om man blivit befruktad eller inte. Gulkroppens uppgift är att tidigt i graviditeten utsöndra graviditetsbevarande hormoner. Är man inte gravid bryts gulkroppen ner och en ny ägglossning kan ske (somliga kan ha kvarståede gulkroppar så de blir "skendräktiga", får inte mens och kan inte bli gravida förrän gulkroppen är borta mha medicin). Gulkroppen är alltså en slags temporär endokrin (hormon) körtel som sitter på äggstocken.

nu är jag lite förvirrad....
ska den inte sitta uppe vid äggstocken? eller blandar ja ihop allting nu?

insåg precis att jag vet mer om djungeln i borneo än jag vet om min egen kropp. :grin:

Nej, gulkroppen sitter på äggstocken, gulsäcken ligger i livmodern. Klurigt det där! Och det var alltså gulsäcken som jag menade egentligen, inte gulkroppen.

Kan man nog kalla det.

Grodd-homo.jpg

Vad förestäler den bilden? Det befruktade ägget? Livmodern?

Graviditetsvecka 5 och ett 3 veckor gammalt embryo.

Det ser ut såhär några dagar efter att ägget fäst sig i livmodern
Groddplatta.jpg

Groddplattan är det som blir fostretsceller.

Ok, så det enkla svaret på frågan är att gulsäcken bildas ur det befruktade ägget.

Ja, tyvärr finns de inga bilder på vad som händer mellan dom där bilderna. Det står bara att gulsäcken och den där biten med fostervatten växer fram, men hur hamnar ambryot där i då? Eller växer den och gulsäcken krymper. Och visst ligger fostret i 2 fosterhinnor? För den ena kan ju spricka så kan man läcka lite fostervatten men den inre är hel.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Kropp & Själ Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall? Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
5 764
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA