Vad är GULDSKOR??

milly

Trådstartare
Har hört det nämnas här på Buke men fattar inte vad ni menar... En sko i guld?? Någon specialsko?? När brukar de användas? vad är de bra för?
BILDER??

Sv: Vad är GULDSKOR??

milly skrev:
Har hört det nämnas här på Buke men fattar inte vad ni menar... En sko i guld?? Någon specialsko?? När brukar de användas? vad är de bra för?
BILDER??

Det är en falsad sko i hårdmetall, nu på vinten finns dom med fasta brodd....dom är väldigt hållbara både sommar o vinter...

hardmetall_r8lbak.jpg

Senast ändrad:

Och mycket impopulära bland hovslagarna då de är svåra att rikta...

Nej det är inte av guld, det är en järnsko med 6 brodd i. Det som gör den guldfärgad är kopparringarna man sätter runt varje brodd som sedan smälts ut över skon ;) Jag jobbar faktiskt nu på ett företag och sitter och gör guldskor dagarna i ända :p :D

Åh, tack för svaren!! :bow:

Hur många använder sånna då?? är det bara för de är så TÅLIGA alltså?

Vad kostar dom styck?

Senast ändrad:

Ja det är väldigt tåliga skor och har blivit populära även hos ridfolket. Har inte riktigt koll på vad det säljs för då vi bara tillverkar dom. Men det kan säkert din hovslagare svara på!

Älskar guldskorna! :love:
Finns i en tjockare ridhästmodell och en tunnare travhästmodell och med 4 eller 6 broddar. Mina kostade 130 kr paret i travshopen, tror dom är billigare genom hovslagaren.

Suveräna vinterskor utan jättebroddar så att man inte behöver vara lika skraj för broddskador i hagen på egen eller andra hästar. Inte heller balltramp kan bli lika illa som med vanlig brodd.
Håller en hel vintersäsong (2-3 skoningar), om bara tåkappan sitter kvar (svaga länken). Väl värda sitt pris!

Har hört att guldskorna i och med att de är så hårda, tvingar hovslagaren att forma hoven efter skon, och inte skon efter hoven.
Alla hovar ser ju olika ut, och i vanliga fall anpassar man (vanliga) skor till hur varje individ ser ut, och det går så vitt jag förstått inte göra med en guldsko (rätta mig gärna om jag har fel). Det är därför MIN hovslagare förkastat användningen av guldskor.

/Jossan

Då måste du ha en svag hovlagare :angel:

klart den går att rikta...men den är ganska svårriktad pga materialet...det är nog därför dom har "fram o bakskor" .. bilden jag visar högre upp är en baksko..

Mkt hållbara är dom iaf=) Men jag tycker brodden är lite liten, oxh kan ge dåligt fäste nu när det är så mkt snö.....

Jag har köpt mina i panik på Granngården här, KOSTADE DÅ 120 KR STYCK!!!!!!!!!!!!!!! Hoppas bannemig att han gör sig värd dom hihih :angel:

Det blir faktiskt inte så mycket dyrare med guldskor än vanliga skor med fyra broddar. Broddarna kostar också pengar väljer man en billig brodd så slits den ut och man måste köpa nya. Köper man typ elitbrodden så håller den oftast hela säsongen men är dyrare i inköp. Så slå ihopp vad vanliga skor + brodd för hela vintern kostar så är det ingen större skillnad.

Jag satte på min pålle sina första nu i veckan som var........kanon nöjd.Men min hovis fick baar tag på trav modellen....vart finns ridhäst modellen.jag fick ge 170 kr paret.Tyckte att travmodellan var lite tunn så jag skulle vilja ha ridhästmodellen.

Våra säljs hos bla Bidermans.. Där kan du nog få tag på ridskomodellen av guldskon med.

Håller med dig... Min hovslagare rekomenderade själv den här skon till mig då jag vill ha minst 4 brodd/sko i vanliga fall vilket innebär att han måste borra hål och gänga.

Han tyckte att visst är de lite svårare att rikta ffa de med brodd, men så farligt är det inte. Den här hovisen formar dessutom inte om hoven utan det är skon som ändras :D

Det finns olika "höjd" på brodden tror den gögra kallas isbrodd eller nåt om man vill ha mer brodd.
Håller med övriga att guldskon är helt underbar :love:

OCH man kan sätta på vanlig brodd OXÅ?! :bow: :bow: Shit å jag som trott att jag haft det bra med 4 per fot och helt missat denna fantastiska uppfinning :crazy:
det måste ju vara idiotsäkert nu på vinterhalvåret!! men håller skorna alltså över fler skoningar?? typiskt att hovis kommer ut redan imån bitti så man inte hinner ringa honom och fråga :cry:
Är det nån skillnad på vikten??

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Fille
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024