Hehe, det var jag! Jag bytte däckverkstad/hotell efter det. Till ett som till och med tvättar bilen när de byter däck.![]()
Jag hade för mig att det var du men tänkte att jag kanske mindes fel
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hehe, det var jag! Jag bytte däckverkstad/hotell efter det. Till ett som till och med tvättar bilen när de byter däck.![]()
Exakt.Jag tänker att byta däck = manlig grej = värderas högt = får högt symbolvärde för kvinnor.
Vilken mer mark än de vägar som transporter och kollektivtrafik behöver menar du?
Jag tror att elbilar som laddas med solceller blir lösningen.
Då så kommer klimatet inte att påverkas alls.
Fast att byta lampor ar inte alltid helt enkelt pa moderna bilar. VIssa maste man plocka i sar hela fronten pa for att komma at ... ELLER ha specialverktyg.![]()
Javisst. Körkortets funktion, sas, är uppenbar. Det jag klurar på är symbolvärdet. Jfr dina exempel med hushållssysslor.Körkort är definitivt en självständighetsfråga för mig. Jag har två kvinnliga vänner som inte har körkort. När de inte kan cykla kör deras män dem.
Sannolikt är det mycket vanligare att kvinnan i ett par saknar körkort än att mannen gör det.
Och rent krasst behöver man körkort för en hel del jobb.
Symbolvärde för att det traditionellt varit mannen som kör och kvinnan som åker. En helt nödvändig frigörelsegrej att köra själv, tycker jag.Javisst. Körkortets funktion, sas, är uppenbar. Det jag klurar på är symbolvärdet. Jfr dina exempel med hushållssysslor.
Min partner har inte körkort, men jag skjutsar honom i princip aldrig. Hans liv är inte inordnat efter bilen, helt enkelt. Jag är lite avundsjuk på det, men jag får inte till hästeriet utan bil.
Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.Symbolvärde för att det traditionellt varit mannen som kör och kvinnan som åker. En helt nödvändig frigörelsegrej att köra själv, tycker jag.
Betala en däckverkstad motsvarar inte att betala taxi så fort man ska någon längre stans eller har mycket att göra. Jag brukar köra till återvinningen på Tagene, t ex. Tror inte att taxi hade uppskattat att få bilen full med skräp.
Jag har provat en gång, det kostade multum och tog evigheterDet finns bra gör det själv ställen som både renar vattnet och återanvänder avfettningen.
Jo motorsåg tror jag mig nog kunna fixa med om jag behövde. Men jag är tyvärr just där säkert könskodat nervös så jag tar till handsåg och yxa och lie mycket hellre än röjsåg och motorsåg. (men jag ska väl kanske ta tag i det där med röjsågen, kanske). Slipa av ett bord har jag nog gjort.Mm, borde vara mer motorsåg vs dammsugare, rondell vs strykjärn, mig-svets vs fönsterputs än däckbyte vs alla de tre.
Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.
FRI är inte ordet för dessa utflykter!
Det där tycker jag kan tala för avsaknad av körkort som statussymbol. Att somliga (färre och färre unga ffa i städer tar körkort) ser det som en framgångsfaktor att vara priviligierade nog att kunna välja att leva så att bilen inte behövs. Och samtidigt som det förstås finns oemotsägbara fördelar, på flera plan, med att människor bygger bort bilen ur sin tillvaro så behöver man nog också se det i perspektivet urbanisering/ruralisering. Vårt samhälle är ju inte anpassat för att alla skall bo centralt i tätort, eller ens i närheten av rimligt frekvent kollektivtrafik.Min partner har inte körkort, men jag skjutsar honom i princip aldrig. Hans liv är inte inordnat efter bilen, helt enkelt. Jag är lite avundsjuk på det, men jag får inte till hästeriet utan bil.
Nej, i det specifika fallet är körkort och bil ett måste!Nej, återvinningen kräver körkort och bil in absurdum. Helt klart en inbyggd målkonflikt där. Nuvarande infrastruktur löser inte den konflikten, som så ofta i miljösammanhang sviker både de politiska och de kommersiella systemen och ansvaret distribueras till enskilda medborgare.
FRI är inte ordet för dessa utflykter!
Spot on. Jag visste att det skulle ses som fint att inte ha körkort/bil.Det där tycker jag kan tala för avsaknad av körkort som statussymbol. Att somliga (färre och färre unga ffa i städer tar körkort) ser det som en framgångsfaktor att vara priviligierade nog att kunna välja att leva så att bilen inte behövs. Och samtidigt som det förstås finns oemotsägbara fördelar, på flera plan, med att människor bygger bort bilen ur sin tillvaro så behöver man nog också se det i perspektivet urbanisering/ruralisering. Vårt samhälle är ju inte anpassat för att alla skall bo centralt i tätort, eller ens i närheten av rimligt frekvent kollektivtrafik.
Den dag pappa inte finns längre då? Motorsåg är inte särskilt farligt om man tänker till, jag lärde mig köra motorsåg som 16 åring, jag lärde maken hur motorsågen fungerar och får rycka in ibland när han undrar över något. Men han är road av att såga, jag gör det vid behov, han blir lycklig av att fälla träd, kvista och skära upp i lagom bitar. Jag gör det för att jag måste för att få ved.Äsch.
Han säger det i omtanke om att jag inte ska skada mig på motorsågen. Och så kommer han gärna och hjälper till och jag är tillräckligt intelligent för att uppskatta hjälpen.
Det är bekvämare för mig att pappa kommer och sågar, än att jag gör det själv.
Del två i det hela, som jag inte skrev, var att om jag ska få ha en motorsåg så ska jag inte köpa en utan får en av hans gamla där enda felet är att värmen i handtaget gått sönder (han hugger ved, ca 60 kubik, på vintrarna och med hela dagar i skogen är det bra med värme; om jag sågar upp ett nedfallet träd så klarar jag mig utan).
De måste ju naturligtvis återvinnas på rätt sätt och tillverkningen borde ju gå att miljöanpassa.Nja. Batterier och solceller är inte bra för klimatet när de tillverkas/slutar användas.
Jag har tagit mig förbi den där spärren och har nu sågar av allehanda slag - och det är så roligt. Zzzzzommm så är det klart. Så skön känsla. Sitter det en spik i vägen, ett träd på fel ställe, en planka som ska kapas... zzzzommm. Rekommenderas.Jo motorsåg tror jag mig nog kunna fixa med om jag behövde. Men jag är tyvärr just där säkert könskodat nervös så jag tar till handsåg och yxa och lie mycket hellre än röjsåg och motorsåg. (men jag ska väl kanske ta tag i det där med röjsågen, kanske).
Jag vill ta mig tiden att lära mig snickra, finsnickeri alltså, inte slå fast en bräda vid behov. Men jag blir snål, det kostar mycket med bra virke för att kanske göra misstag med.Jag har tagit mig förbi den där spärren och har nu sågar av allehanda slag - och det är så roligt. Zzzzzommm så är det klart. Så skön känsla. Sitter det en spik i vägen, ett träd på fel ställe, en planka som ska kapas... zzzzommm. Rekommenderas.
Bara att se till att ha rätt skyddsutrustning och läsa på först.![]()
Jag vill ta mig tiden att lära mig snickra, finsnickeri alltså, inte slå fast en bräda vid behov. Men jag blir snål, det kostar mycket med bra virke för att kanske göra misstag med.
Men skruvdragaren, sågar och annat gör mig glad. Jag är väl en av få som tycker att det är ganska rofyllt att bygga ihop Ikea saker.Det påminner mig om lego och det är roligt!
Men när vi har kommit åt att röja upp pappas förråd så vet jag att det finns bra trä där och då ska jag prova mig fram.![]()
Åh skruvdragareJag älskar dem
![]()