Den dagen pappa inte längre finns, eller kan hantera en motorsåg, får jag förstås göra det själv.Den dag pappa inte finns längre då? Motorsåg är inte särskilt farligt om man tänker till, jag lärde mig köra motorsåg som 16 åring, jag lärde maken hur motorsågen fungerar och får rycka in ibland när han undrar över något. Men han är road av att såga, jag gör det vid behov, han blir lycklig av att fälla träd, kvista och skära upp i lagom bitar. Jag gör det för att jag måste för att få ved.
För det andra så skulle jag inte rekommendera att ta över en trasig såg, jag gissar dessutom att han har en relativt tung variant. Det finns betydligt lättare, nej de klarar inte monsterträd, men de bör experter ta hand om, men till vardags fungerar en lätt och smidig motorsåg.
Motorsåg är nog ytterligare en sån där "manlig" grej, det är svårt, farligt och tungt när det i verkligheten är ofarligt så länge man tänker på säkerheten, väldigt enkelt och det finns relativt lätta maskiner. Min motorsågslärare tog ofta fram oss tjejer som exempel på hur man ska uppföra sig i skogen, tänka till före och förstå sin begränsningar och hitta lösningar. Killarna körde gärna rakt på utan att tänka sig för och försatte sig ofta i svåra situationer.
Men det är som sagt trevligt med hjälp. Så länge.
Det är inte ett problem: det är klart jag kan lära mig, och är dessutom tillräckligt rädd för potentiellt farliga maskiner, och de håller kurser för "motorsågskörkort" i samhället några kilometer bort. Så det är inte ett problem; som det är nu, är jag tacksam över att få hjälp.
Jag är säker på att min pappa är fullt kompetent att avgöra hur hans gamla sågar fungerar: han använder dem på sommaren när inte han heller behöver värme i handtaget. Och nu trillar du dit själv: du utgår från att jag som kvinna antagligen inte kan hantera en "ordentlig" motorsåg utan jag behöver ha en lättare variant.