vad är fel?

Mli

Trådstartare
Min lilla shettis har betett sig konstigare och konstigare på sista tiden. Veterinär kommer och kollar honom i veckan, jag undrar nog nu om någon känner igen dessa udda saker?

Ponnyn i fråga är en shettis på minst 20 år (enligt tandkoll inför pass), han är tyvärr kraftigt överviktig och har nu satt full vinterpäls, går på lösdrift sedan flera år tillbaka. Han har senaste två veckorna stått mycket i ligghallen, och vill gärna komma in i box i stallet och ogärna gå ut igen. Jag fick en enorm tillväxt av vitklöver i min hage i somras (numer åtgärdat) vilket gjorde honom ordentligt fet och fångspänd/fångnacke. Han har dock ingen värme i hovarna och är ohalt. Gav honom jäst som gjorde det lite bättre. Han har fått problem med andningen nu, andas riktigt hårt och tungt när han har busat i hagen - något som jag antar hänger ihop med övervikten.

Min dotter rider honom lite sporadiskt, men nu vägrar han att bli riden annat än att bli ledd runt utan krav. Det räcker med att ett barn lägger till skänkeln så blir det rodeo tills barnet åker av. Eftersom han har så dålig kondis så skrittas det mest ut på promenader. Idag när vi var ute på promenad så gick han med sänkt huvud och drog mulen i marken. Sen sniffade han upp lite gammalt hästbajs (från någon annan häst) och åt upp det! Flera gånger gjorde han detta. Han var också ovanligt snubblig i bak och ville inte gå i vattenpölsgropar (torra alltså).

Jag kan inte känna att han har ont någonstans, han har ingen feber och han äter och dricker bra. Han får mineraler, han är avmaskad. Han är verkligen en toppentrevlig ponny, men jag ser ju på honom att han inte mår så bra som jag vill att han ska göra.. Känns som om min annars busiga ponny har tappat gnistan, det skär i mitt hjärta och jag hoppas att veterinären kanske kan finna något som går att åtgärda. Det kanske ska tilläggas att han har förlorat två gamla ponnykompisar i år, ibland undrar jag om han sörjer sitt invanda sällskap.

Senast ändrad:
Sv: vad är fel?

Går han ute ensam? Det kan var ett av problemen. Att han äter bajs tyder på vitaminbrist. Om han är snubblig kan det vara så att han har fått en låsning någonstans, sånt kan inte veterinärer se och hästen kan ha ont när den rör på sig. Hade det varit min häst, så hade jag tagit dit en kiropraktor.
Övervikten gör ju självklart att han inte orkar så mycket och när man inte orkar något blir man lat. Blir lat börjar man också tycka att saker och ting är tråkigt.

Börja med en 20 min promenad varje dag, sen ökar du successivt och börjar lägga in små travsträckor. Klättra mycket i branta backar och gå över bommar, för att bygga lite muskler.
Alla hästar som bara står blir stela och får ont lite här och där. Alla hästar mår bra av att röra på sig (i mer eller mindre utsträckning beroende på skador och liknande).
Testa med att köra lite trickträning, NH, WE eller något annat som han tycker verkar roligt nu under tiden. Då får han lite mental träning också.

Försök hitta något som din häst tycker är roligt så att han får gnistan tillbaka och beröm mycket, när han gör något bra självklart. Pyssla om honom mycket. Få honom att känna sig unik och behövd.

Självklart har han sällskap i hagen, en häst som jag har haft i ett par år så de känner varandra ( ingen förändring alltså).
Det är svårt att veta vad som beror på övervikten och vad som skulle vara problem även annars. Är han snubblig för att han är gammal och fet, eller är det för något annat? Jag är själv Equiatriker men har inte varit verksam på måånga år, och det är svårt att veta vad som beror på vad. Och det gör ju inte saken lättare att man blir lite hemmablind. Får se vad veterinären säger. Han får lite promenader och lite pyssel, han tycker verkligen om när min dotter borstar och fixar med honom. Det är också lite konstigt, förut har han varit för otålig för det. Tycker han om att hon pysslar med honom, eller tycker han bara att det är skönt att stå stilla? Svårt det där. Men något är fel när man får dra ut honom med grimma och grimskaft ur boxen till hagen - innan sommaren var det snarare så att man fick hålla full koll så att han inte skulle rymma och hitta på bus.
Jag har hört tidigare att bajsätande betyder vitaminbrist - men om han redan nu får fullgott med vitaminer och mineraler så är det ju konstigt? Veterinären ska kolla tänderna också så att det inte är där det felar.

Att han äter bajs tyder på vitaminbrist.

Nej, det är bara en vanlig missuppfattning. Det är normalt för grovtarmsjäsare ex hästar att äta avföring för att återvinna bakterier och få i sig svårsmälta näringsämnen. Så så länge det inte är jättemängder så tyder det snarare på uttråkning om hästen gör det när den rids.

Här var nog lite för mycket fel för att stå helt oemotsagt.

Att han äter bajs tyder på vitaminbrist.

Nej, det handlar inte om vitaminbrist, det handlar om obalans i tarmfloran som hästen försöker rätta till genom att äta bajs från en frisk häst.

Om han är snubblig kan det vara så att han har fått en låsning någonstans, sånt kan inte veterinärer se och hästen kan ha ont när den rör på sig. Hade det varit min häst, så hade jag tagit dit en kiropraktor.

Har hästen problem ska i första hand en veterinär undersöka hästen. En seriös kiropraktor/ET behandlar inte hästen om inte först veterinären tittat på den och uteslutit andra tillstånd (som kanske kan förvärras av t ex en kiropraktorbehandling).

Alla hästar som bara står blir stela och får ont lite här och där.

Absolut helt fel! En häst får inte ont och blir stel av att inte jobba. Det är något annat som är fel i så fall.

Jag håller med dig. Men det är klart, om hästen står på stall och är ute mellan 8-13 varje dag men inget mer tror jag lättare får problem med stelhet, typ längre uppvärmningstid. Men att gå på lösdrift gör nog ingen häst stel.

Det som är konstigt är att ponnyn väljer ut bajset den hittar på vägen före gräset i vägkanten. Det är ett nytt beteende som jag finner konstigt. Han äter ju inte bajs i hagen, iallafall inte vad jag har sett.

Min fång häst, snubblade innan jag märkte att han hade fång . Tog ett tag innan jag märkte nåt på hovarna ( Puls, värme)

Har han problem med magen ?

Hej från Hambo

Fång kan yttra sig endast genom ovillighet att röra sig. Jag vet ett russ som var sådan och undersöktes av veterinär flera gånger för "stelhet". Inte förrän dieten blev strängare så blev hästen piggare och mer villig att röra sig. Inga tydliga symtom i hovarna eller "fångställning"

En del av problemet kan vara att hästen är för varm i sin vinterpäls nu när vi har en sån varm sensommar, och därför hellre vill vara inne i skuggan än ute samt blir flåsig. Det kanske är läge att fundera på att klippa? Det hinner förmodligen växa ut en hel del päls innan det blir kallt igen.

ja, de absolut första jag också tänkte på var att hästen var för varm! Det räcker ju att dom har börjat sätta päls nu så kommer de va väldigt varmt för dom på dagarna...
Blir man överhettad så blir man mer anfådd, trött, de är skönare att va inne där det är svalt, det är skönt att bli borstad, man kan bli snubblig av trötthet och allmänpåverkad "deppig" när allt är mycke tyngre...

annars har jag tyvärr ingen gissning på vad de kan vara.

svarar flera

tack för svar! Jo, visst är det så att han är varm i sin päls nu, även fast vi inte har någon direkt sensommarvärme att prata om här i Skåne.. Att klippa en 20-årig ponny med problem som dessutom går på lösdrift känns inte som någon bra idé för mig tyvärr. Och hans problem började innan pälsen kom, visst kan det vara pälssättningen som bråkade då, svårt att veta.

Jag har också funderat lite på fång eftersom jag nästan bara har gått och väntat på värme och puls pga hans övervikt och reaktionen på vitklövern. Det kan ju vara så att han har fång på alla hovarna, då blir det ju inte så lätt att gå. Men då borde han inte vilja gå ut på promenad heller.

Jag funderar på om det kan vara så att han tycker att det är jobbigt att bara vara två i flocken? Att han kanske inte kan koppla av som tidigare, att han inte "kommer undan" när kompisen vill leka? Inte för att det händer så ofta, och kompisen är ju inte heller så "på" så att han inte slutar när han ser att det blir jobbigt för ponnyn.

Blir man överhettad så blir man mer anfådd, trött, de är skönare att va inne där det är svalt, det är skönt att bli borstad, man kan bli snubblig av trötthet och allmänpåverkad "deppig" när allt är mycke tyngre...

Tycker jag låter väl långsökt.

Till ts
Jag har kommit fram till att man ska lita på sin magkänsla. Trodde att min häst i somras var trött av värmen. Han var lite snubblig, knackig ibland. Vi gjorde en vet. undersökning men kom inte fram till ngt, hon tyckte jag skulle motionera mer så att han var tvungen att lyfta fötterna.. Blev bara ovilligare och SÅG lessnare ut. Nu står vi med diagnosen hovledsinflammtion. Var dubbelsidigt halt på båda fram. En bekant till mej sa förrän vi visste att:"nääe han e nog bara stel och omusklad, därför är han ovillig. Skulle det varit min häst skulle jag rida honom varje dag". :crazy:

Jag tycker du ska åka in till en klinik och få hästen undersökt, det kan vara en rad olika problem - eller kanske en kombination av flera. Om det är ett fånganfall behövs ju röntgen för att se vad som hänt i hoven. Att slösa pengar på en veterinär som kommer ut och ändå få åka in känns lite onödigt.

Tyvärr tycker jag att det med andningen låter som den tråkiga diagnosen Tranchel kollaps. Be veterinären kolla luftstrupen på hästen.

Edit: Jag håller med ovanstående om att undersökning bör bli på klinik. Dels då du misstänker att det kan vara fång, dels då det kan krävas kamera för att kolla om luftstrupen börjat vika sig.

Jag tycker definitvt att ni ska kolla upp honom för cushing. En bekant fick precis ta bort sin ponny i ungefär samma ålder med nästan identiska symptom. Den hade dock problem med pälsen redan i våras men resten stämmer.

Här finns lite mer att läsa om det, även om just denna länken är för människor så stämmer ju bl a det med fettman:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom
För häst:
http://www.hippson.se/fraga-experte...rquist/vad-ar-egentligen-cushings-sjukdom.htm

Jag och min veterinär har diskuterat cushings tidigare pga vinterpälsen och kommit fram till att det är både möjligt och troligt. Eftersom ponnyn mest går som sällskap och ponny till mina barn så har vi sagt att det inte är mycket att göra åt, inte lönt att medicinera. Och helt ärligt så kommer jag inte att undersöka honom på klinik, det blir för dyrt. Om veterinären hittar något som går att behandla för en vettig summa så är det ju helt OK, hittar han inget så ger jag det en period till och avvaktar för att se om han piggnar till eller inte.
Jag sålde ponnyn för ett par år sedan men köpte tillbaka honom då han under ett halvår vart vidaresåld två gånger:mad:. Sedan dess har han stora problem med ganska mycket (bakskygg, rädd för vuxna, kraftig övervikt osv..) och tyvärr så blev han också utförsäkrad. Jag kunde inte försäkra om honom igen eftersom han blev för gammal. Därför blir det ingen dyr behandling på en sån gammal ponny.
Jag undrar dock om hans nya symptom kan vara en vidareutveckling av cushings? Jag ska ta upp det med veterinären.

Har bara läst första inlägget, det jag tycker du borde göra är att åka till kliniken i stället för att ta ut vetrinären. Jag har själv just fått reda på att min shetlandsponny har trenchel kollaps, han har också problem med andningen. Det kunde såklart inte vetrinären på plats se, du tjänar på att åka till kliniken direkt i stället för att ta ut vetrinären så din ponny blir undersökt ordentligt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 516
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar