Vad är en valp värd?

C

CaliforniaSwed

Vi fundera på att para våra lab tik och vill höra vad ni som har Hannerna bruka ta i betalt. Har för mig att det är olika sätt att göra det.

Vad/hur gör ni?

Sv: Vad är en valp värd?

På den tiden min familj hade uppfödning, på 90-talet, brukade hanhundsägaren få en parningsvalp som betalning. Men som du säger är det lite olika hur man gör det där. Vissa har väl en slags språngavgift och tar sedan en viss summa för varje valp.

De som har hanne är ingen uppfördare och vet inte heller hur de vill/ska göra så jag vill har lite kött på benet så säga att komma med.

Tack för svaret. I usa så var det "the pick of the litter" som gällde. De säkert har andra sätt att göra det med. Men vi har våra egna han hundar och tikar så har aldrig behövde "dabbla" med detta förut en att de tog den finaste i kullen.

Du får se till att betala ungefär samma pris som för en valp om du inte kör med språng och levande valppris. Dvs du tar en summa/levande valp. Det kan vara justare och göra så om man förväntar sig att det kanske blir en liten kull.

Jag har precis parat och betalade 1700 NOK i språng och sedan 1700NOK per valp. Ungefär där priserna ligger på min ras.

när vi hade avelshanar tog vi antingen en valp eller summan av en valp...och då kom vi förstås överens om vad valparna skulle kosta,va tikägaren sedan tvungen att sänka priser av valparna pga att dom va svårsålda fick han nundaägaren ändå det pris som va satt från början

Jag har hört om sådana som använder sig av %-baserade summor också. Ex. 1000:- för språnget och ex. 10% per levande valp.

På båda mina nyparede tikar har vi haft följande avtal: 500 kr i språngavgift och 15% av försäljningspriset på de valpar som uppnår 8 veckors ålder.

Varför inte fråga din uppfödare eller hanens uppfödare?
För det är lite olika i olka raser hur mycket man tar.

Allt beror på hur meriterad hunden är.
En hund som är svensk champion eller högre brukar man ta språng avgift på annars ligger priset på 10% per levande valp(som ovan skrev)Priset där kan oxå bli högre destu bättre hane ju högre blir priset.

Allt beror på hur meriterad hunden är.
En hund som är svensk champion eller högre brukar man ta språng avgift på annars ligger priset på 10% per levande valp(som ovan skrev)Priset där kan oxå bli högre destu bättre hane ju högre blir priset.

Meriteringen spelar inte någon större roll inom många raser.

Valparna kostar oftast lika mycket oavsett hur meriterade föräldrarna är.

Vanligt är 10% av valppriset i språng och 10% av valppriset för varje levande född valp/ en valp/ priset av en valp som klumpsumma.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hejsan! Jag söker ev en amma till våra rottweiler valpar. Tiken fick akut kejsarsnitt den 27/6 och efter det har inte tiken mått bra...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: ingela119
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31