Feltänk. Hästens mun utgör ju brytpunkten.Du kan inte få hävstång på ett bett utan tex en kinnkedja eller motsvarande. Går som emot fysikens lagar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Feltänk. Hästens mun utgör ju brytpunkten.Du kan inte få hävstång på ett bett utan tex en kinnkedja eller motsvarande. Går som emot fysikens lagar.
Det där håller jag inte med om.
Har du tex ett pessoa med tygeln i nedersta ring och sidstycket i lilla ringen så får du ju definitivt hävstångeffekt - drar du i tygeln trycker det som fasen i nacken . Den är dessutom helt utan "stopp" som kinnkedjan faktiskt bidrar till.
Nej. Dessutom är ett pessoabett ett hissbett, inte ett hävstångsbett.
https://www.researchgate.net/public...ure_induced_by_a_baucherhanging_cheek_snaffle
" It is commonly, albeit incorrectly thought that this arm serves as a lever and that therefore the Baucher produces some amount of poll-pressure"
Feltänk. Hästens mun utgör ju brytpunkten.
Mm, och ett baucherbett har ju ingen ögla längre ner än hästens mungipa som du kan fästa tygeln i = ingen hävstångseffekt alls. Baucherbett är inget hävstångsbett. Man hade möjligtvis kunnat få det till nåt sånt om man hade satt det upp och ner.
Kolla gärna källan jag länkade till tidigare.
Det där håller jag inte med om.
Har du tex ett pessoa med tygeln i nedersta ring och sidstycket i lilla ringen så får du ju definitivt hävstångeffekt - drar du i tygeln trycker det som fasen i nacken . Den är dessutom helt utan "stopp" som kinnkedjan faktiskt bidrar till.
Återigen : varken pessoa eller baucher är hävstångsbett.
Ang beskrivningarna som länkats till ang Baucher så ja - de är väl kända och jag har sett dem jag med sen från början när Baucher blev poppis
Summa summarum så ang bett allmänt finns det inga mirakelbett vilket inkluderar även Baucher
Jag är inte ett dugg sugen på att göra om denna tråd till en diskussion om hur just Baucher fungerar/inte fungerar i detalj .Jag är helt på det klara med det.
Du hävdade ju att baucher ger tryck i nacken tidigare i tråden?? Hur kan du ha haft den uppfattningen om du redan då visste att det inte var så?
Fast om jag nu har fått fel info om Baucherbett när jag läst på efter denna tråd, blir jag gärna motbevisad. Om du har en annan, bättre källa på att Baucher visst ger tryck i nacken så tar jag gärna del av den. Jag vill bara veta hur det faktiskt funkar! Hästkunskap är sällan tung att bära.Jag är inte ett dugg sugen på att göra om denna tråd till en diskussion om hur just Baucher fungerar/inte fungerar i detalj .
Det är gott om feltolkningar ang div. bett osv rent allmänt vilket även denna tråd påvisar i kommentarsfältet.
Tycker @svea s senaste kommentar är sund så instämmer med den i sammanhanget helhetsmässigt
Ja, jag hittar en del webbshoppar och bloggar som menar att Baucher ger nacktryck, men jag anser inte dem vara pålitliga källor. En metodisk undersökning som med mätinstrument som sidostycke visar att Baucher INTE ger nacktryck är enligt mig en trovärdigare källa än diverse bloggar. Jag undrade bara om du hade en bättre källa eftersom du menar att Baucher ger nacktryck. Jag har ju alltid också trott det men har nu insett mig överbevisad.@Stereo du kan säkert få svar/bekräftelser osv som du eftersöker ändå utan att fråga mig
Ja, jag hittar en del webbshoppar och bloggar som menar att Baucher ger nacktryck, men jag anser inte dem vara pålitliga källor. En metodisk undersökning som med mätinstrument som sidostycke visar att Baucher INTE ger nacktryck är enligt mig en trovärdigare källa än diverse bloggar. Jag undrade bara om du hade en bättre källa eftersom du menar att Baucher ger nacktryck. Jag har ju alltid också trott det men har nu insett mig överbevisad.
Tjena!
Ridskoleelev här, jag har funderat på detta ett tag nu...
Många av ridskolans hästar har träns med en liten rem som sitter bredvid nosgrimman typ, det spänner man runt hästens mun. Jag har för mig att det heter snokrem, heter den det? Varför använder man dem, min favorit ridskole polle gillar inte remen, hon är väldigt känslig runt mulen och hatar när man spänner remen, så tycker nästan synd om henne.
Är det någon fördel med att ha den? Hade en häst som bits väldigt ofta, då sa stallvärden att man kan spänna remen extra hårt så hon inte kan öppna munnen och bitas lika ofta, fast det kan ju inte vara anledningen till att man använder snokremmar eller? Det hjälpte ju inte ändå, bits fortsätter hon att göra.
Kramis