Vad är en lös mankam?

Sv: Vad är en lös mankam?

Ok, fick beröm av kiropraktor att han var fin i hull och välmusklad så det är väl till att fortsätta med det. Sedan han fått mer muskler har även "vinglet" stramat upp sig...

Hur går det till att göra ett ir test? Blodprov säkert, men tar det tid att få svar? Kostar ca?
Vad tycker ni om cool performer- foder till häst med fettnacke?

Vad skulle det vara, lusern? Melassfri betfiber? Det är ju inte kraftfoder, det är grovfoder.

Även de foder som marknadsförs som low starch, low sugar etc brukar tyvärr ändå ha en hel del korn, majs, havre och/eller melass. Den totala mängden socker+stärkelse bör ligga under 10%.

Heter det så eller?

Begreppet kraftfoder verkar vara ett svensk påhitt som egentligen tycks betyda vad som helst.

Jag tycker koncentrat är ett bättre ord och då menar man foder med låg fiberhalt dvs låg halt av strukturella kolhydrater.
Det kan vara både energi koncentrat som havre, korn mm men även proteinkoncentrat som tex potatisprotein och soja.

Ok då är jag med:) har läst om lite olika alternativ

Förutom de miljömässiga problemen med soja så påverkar det hormonbalansen och det är direkt olämpligt om hästen redan har problem med hormonsystemet, vilket IR eller PPID hästar redan har.

Så om man måste lägga till mer protein är det potatisprotein man bör ge! Vassle skall också vara bra, dock är det väldigt dyrt. Men sojan är det bäst att skippa.

Jag har nog förstått det som att du i så fall måste ge stora mängder soja om det ska kunna rubba hormonbalansen. Var har du läst det någonstans?

*kl*

Tycker folk att detta är snyggt?? Alltså jag kräks nästan av att veta att folk VILL att deras hästar ska se ut såhär i tron att det är muskler och att hästen ser så flashig och välmusklad ut?? :confused::confused: Har jag missat nåt? Jag tycker de ser ut som missfoster med dessa äckelnackar!!

281548.jpg

Aha, detta är alltså en späcknacke? Det finns del äldre halvblodshingstar som har sådana nackar, jag tycker inte det är vidare snyggt, och tyckt det är lite synd om de nedärver den halsformen, det ser ju lite konstigt ut. Men i själva verket är det alltså inget medfött, avkommorna behöver inte alls få samma hals? Är benägenheten ärftlig, då? Eller kan dt drabba viljen häst som helst om den får fel foder eller utvecklar IR eller cushings? Eller är det rent av så att det alltid ligger sjukdom bakom när en häst får en sån hals?

Det är en riktigt ful späcknacke!! Du ser ju hur bullig och tjock den är på den övre delen. Muskler ser inte ut sådär i halsen. En frisk välmusklad hals smalnar av upp till mankammen. Dessa späcknackar blir bredare upptill som på bilden.
Det är rent och skärt fett. Det behöver inte ligga sjukdom bakom, absolut inte, men de som har IR eller Cushings har väldigt lätt för att spara fett i depåer utan att för den delen se tjocka ut runt magen. De sparar i hals, bog, länd osv istället för buken.
Det finns många friska hästar som också gör det. Speciellt om det får foder med för mycket socker och har lättare för att spara i depåer.
Är det en frisk häst ska det inte nedärvas, då det handlar om okunskap om foder och anatomi hos ägaren. IR och Cushings kan jag inte svara på hur det nedärvs - finns garanterat andra som är bättre än mig på den biten här som kan svara på det.

Ofta ser man ju mycket dressyrhästar med dessa nackar och med stora bulliga bogar och länd/svanssättning. Ägarna är så nöjda för de musklat på sig så fint fast den är lite rund om magen. Fast i själva verket är det bara fett dan lagt på sig.

Senast ändrad:

Sorry, my bad! Tänkte på ex. vis Speedi-Beet och såg det framför mig som kraftfoder. Kanske skulle benämnt det som tillskott eller något annat..

Lite KL, men när jag red i Spanien för något år sedan, så hade hästen en defekt mitt på mankamman, som de kallade vilande katten eller något liknande (något med 'gato' iaf), så mitt på mankammen så föll en del åt sidan, i storlek med en mindre katt, men övriga halsen såg helt ok ut. Jätteskumt, vet ju inte om detta var en sidoeffekt av späcknacke eller inte, hästen var, som de sa, minst 18 år, såg väldigt fin och välmusklad ut i övrigt.

Btw, kände på en späcknacke för första gången häromdagen, hur läskigt som helst, ponnyn är nedbantad så den är supersmal nu (alldeles för smal, revben sticker ut, höftknotor etc) men en lös nacke är kvar.

Liknande trådar

Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 652
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 426
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 241
Senast: Icfafn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka