Vad är en lös mankam?

Sv: Vad är en lös mankam?

Nu var det vääääldigt längesedan jag var i Spanien men då jobbade jag med PRE-hästar, framförallt föl och hästar upp till 4-5 år ålder. Detta med lös mankam kom upp även där men det föddes aldrig någon med lös mankam utan det som händer (hände där nere iaf) var när de fick fel foderstat och blev lite runda, så istället för att de blev väldigt feta så fick de denna mankam. Fettet la sig där istället och eftersom fett alltid ligger utanpå muskler kunde musklerna inte hålla uppe mankammen.
Vi hade diskussioner om detta med gårdsveterinären som kom då och då.
Vi hade problem med fodret (detta var runt 10 år sen) och det gjorde att många av hästarna gick upp i vikt.

I ärlighetens namn försökte vi sälja dessa "feta" hästar, vissa var värda att få ner i vikt, resten slaktade vi. Det var en defekt (är fortfarande?) som absolut inte var ok, framförallt ville ingen uppfödare ha det ryktet att de hade lösa mankammar, det värsta som kunde hända där då var att få ett sånt rykte inom utställningsvärlden.

Jag rider inte PRE längre, har ingen kontakt heller med PRE-folk, men jag tittar mycket på youtube och där förekommer lösa mankammar väldigt sällan.

Så sammanfattningsvis, min uppfattning: Det föds inga med lösa mankammar, det är fett som läggs där, ibland i tidig ålder. Vi hade ibland 1åringar med det. Men allt berodde på människan. Skulle jag vara du skulle jag ta ut veterinär och ta lite tester, o kolla om det är ex IR (våra hade väldigt ofta IR eller låg på gränsen enl deras mått mätt på den tiden).

Jag har bara träffat mer än 1000 st... Dock inte så många föl, det kan jag inte påstå. Fast jag har sett en hel del ändå.
Vidhåller fortfarande att det är som jag säger, och inte bara jag - utan du har fått samma svar ifrån flera personer.
Så kallade späcknackar beror på överutfodring och OFTA på insulinresistens! Det här är inget som är naturligt för en häst bara för att den är en spanjor. Många tror att de "skall" se ut så här, men det gör de inte om de inte är för tjocka och/eller har IR. Att hålla nere sockerintaget på en iberisk häst är viktigt.
Du fick ett bra svar av Cozmoz också.
Förstår att det kan vara svårt att ta till sig detta eftersom det inte pratas så mycket om det, men varje gång jag ser en PRE som har en fettkaka under mankammen så undrar jag alltid HUR lång tid det kommer att ta innan den får fång och inte OM den kommer att åka på det. Fång finns i många skepnader och folk förstår ofta inte att hästarna faktiskt har fång om det inte är väldigt illa och de står i fångställning.
Vill inte bråka med dig, det har jag noll intresse av, men du ställde en fråga och du fick ett svar, även om det var fel svar. För mig var det rätt svar i a f. Om du har fler frågor som gäller din häst så fråga på. Jag kan se vissa andra likheter med min IR häst när jag ser kortet på din.

Jag har definitivt träffat föl med lös mankam som aldrig varit i närheten av att vara feta.
Jag har också träffat unghästar som har lös mankam, som aldrig varit feta vad jag vet.
Så jo det existerar, sen kanske det inte är jätte vanligt, men jag är ändå nyfiken på det.
Sen är det ju som du säger att det ofta kommer av fett, men det är inte den varianten jag är intresserad av.

Kryddan:
Jag har inga problem att ta till mig det (eller ja jag tyckte det lät så extremt osannolikt först därav reaktionen), men det är inte det jag är intresserad av att diskutera i denna tråd. Jag kan leta info på annat sätt gällande IR. Detta med ärftliga lösa mankammar däremot finns det inget skrivet om som jag kan hitta.
MEN jag vet att det finns hästar som föds med det (lös mankam)...därav är jag intresserad av att diskutera det, men det kanske inte går att få fram vettig information på ett forum om det.

Senast ändrad:

Tillägg:
Man har ju även dragit en hårdare linje på om (om man nu ska prata specifikt PRE) de blir godkända eller inte om de har en lös mankam och eftersom de flesta visas som unga (och förhoppningsvis inte hunnit blir feta någon gång) så måste det finnas ärftligt och att det kommer fram även utan fett på vissa hästar. Tidigare kunde de ju godkännas även om de hade lös mankam och jag utgår från att de även då visades som rätt unga och inte hunnit bli feta.

Men jag tycker att det är konstigt att det bara är DU som vet att det föds hästar med späcknacke (vilket i mitt fall känns oerhört omöjligt). Hästarna behöver inte vara FETA för att få denna nacken. Det är en depå där fettet lägger sig istället för i resten av kroppen i samma utsträckning pga för mycket socker och/eller IR. Hästen behöver absolut inte ha tjock mage för det om det är det som är viktigt för dig. Det är vi människor som orsakar denne defekt och inte nåt hästarna föds med. Det är omöjligt för ett föl att ha en enorm fettdepå i nacken vid födsel. Den kommer senare pga fel utfodring eller sjukdom.

Jag har aldrig någonsin träffat på ett föl med späcknacke av någon ras. PRE:s kan jag inte mkt om men jag kan tänka mig att det kanske är en ras med predisponering för fettlagring i nacken (de flesta jag sett med späcknacke/"lös mankam" har varit kallblod/ponnier.
Därför desto viktigare att inte felutfodra, oavsett var fettet lagras har det ju inte kommit dit av en slump.

KL
Men varför frågar du då om du vet allt själv? Jag var i Spaninen under 2 säsonger (fölningssäsonger), jag såg nog ett 100tal föl runt om i regionen och eftersom den där lösa mankammen reda var på tal då (för en 10 år sen) och de jag mötte enbart diskuterade felaktiga fodringar, även vår gårdsveterinär så är jag osäker på ditt resonemang. Hur kan de födas så menar du? Fölen föds ju inte med en fettränna i mankammen. Våra hästar (framförallt hingstar) som hade denna mankam var som många andra PRE, för feta, just pga felaktig fodring. Musklerna som håller upp mankammen är ju inte förtvinade vid en födsel?

Okej då ändrar vi det igen...de har inte späcknacke!! Späcknacke och lös mankam är INTE samma sak.
En lös mankam kan bli till för att de får en späcknacke, men de kan också ha en lös mankam utan att någonsin haft en späcknacke.
Jag vill inte veta om det finns hästar som har lös mankam (inte späcknacke, kan vi släppa den biten helt?!) eller inte för det vet jag att det finns. Jag vill veta vad det är som gör att de har lös mankam (utan att någonsin haft späcknacke)

Cozmoz: Jo det ser ut som att de har sämre muskulatur i "mitten" (säkert bara där det syns mest) och det visar sig under första året de lever...på några jag sett iaf. Jag menar alltså inte de äldre som fått fel foder, fått fett nacke o.s.v.

Det är alltså bara en lätt vickning på mitten av mankammen som syns (även på unga hästar), ingen späcknacke, ingen breddad mankam.
Det hela med min gammelman var bara ett sidospår, inte det jag var intresserad av egentligen.

Den ursprungliga frågan:
Vad är det som gör att en häst har lös mankam (ärftligt, inte späcknacke), är det dålig muskulatur, sträcker den sig i så fall på fler ställen än mankammen? Eller är det något annat? Finns det något sätt att "hjälpa" en häst (bortsett från träning) som har en sån mankam.

Tillägg: Inte en lös mankam som kommit av en späcknacke!! Utan en de föds med, även om det kanske inte visar sig de första månaderna (det vet jag inte, utan jag har sett dom efter att de varit minst 6månader).

Anledning till att jag låter frustrerad är för att jag antingen förklarar för dåligt, eller så missförstår ni mig ändå.
Jag är inte intresserad av fettdepåer, späcknackar m.m så jag hoppas att vi kan släppa det nu. Utan helt normalt utfodrade hästar med ett normalt hull.

Du kommer inte få något svar då din påhittade sjukdom inte finns. Det som finns är späcknacke och skadorna efter den (de som du ser ). Så du får nog nöja dig med svaren du fått. Du kommer inte få något annat. Varför ger du dig inte och förstår att det är människan som skapat skadan och inte något naturligt hos hästen?? :crazy:

Anledning till att jag låter frustrerad är för att jag antingen förklarar för dåligt, eller så missförstår ni mig ändå.
Jag är inte intresserad av fettdepåer, späcknackar m.m så jag hoppas att vi kan släppa det nu. Utan helt normalt utfodrade hästar med ett normalt hull.

Det finns JÄTTEMÅNGA hästar som får fettdepåer men som ändå är i bra hull. Som jag skrev tidigare så behöver de INTE se tjocka ut över magen om det är den enda som räknas som bra hull för dig. Många raser och individer lägger på sig endast på bogen, nacken, länden och runt rumpan. Men folk gladeligen '' Meeeen vad välmusklad och fiiiiin min häst blev helt plötligt!'' när det själva verket är fettdepåer.. Och hästen kan ha uppdragen och slank buk samtidigt. Speciellt om det är en IR häst. Då lägger de inte på sig fett för att de blir tjocka, utan insulinresistenset gör att de samlar i depåer om de får för mycket socker och stärkelse i maten. Det är därför det är så ''farligt'' med dessa depåer. Många ser dem inte och fattar inte varför hästen fick fång. Magen släpade ju inte i backen.. :confused:

Konstigt att det ses som en ärftlig defekt inom PRE rasen som döms ner när de visas...och att jag sett föl som haft det. :angel:
Men nej det finns ju inte.

Jag säger absolut inte emot att människan kan skapa en lös mankam och fettdepåer. Inte på något sätt.
Men eftersom alla tror att det är det som denna tråd handlar om så kommer den inte att komma någonstans heller.
Det är uppenbarligen ett för ovanligt förekommande problem inom många raser (tror inte ens de finns hos många raser) för att folk ska känna till det.

Vad säger du om en 6-12månaders föl med en mankam som vajar lite lätt på mitten och som inte har någon som helst fettdepå? Inbillning?

kl, hästen på bilden(den bruna) ser ut att ha liknande nacke som en gammal ponny på ridskolan har, dock så har hans mankam lagt sig helt. kommer ihåg att när man var liten(15 år sedan, gammal fin ponny ^_^) så var ponnyns mankam fortfarande så stark att den reste sig när han betade och då såg ut att ha liknande nacke som ts häst.
förklaringen från ägaren var att hästen varit hingst länge + överviktig. när han senare kastrerades och bantades började fett nacken lägga sig.

Kan inte svara på det då jag aldrig sett ett föl med fettdepå i halsen. och om det är så så är det fruktansvärt tragiskt!

Eftersom du beskriver en ''missbildning'' som du undrar över och sedan lägger in en bild och film på din egen häst som har den missbildningen du talar om - och så syns det på mils avstånd att det är en riktigt stor fettdepå han bär om kring på som förstör hans hals så är det klart att man anser att det är det där fenomenet du menar. Din häst har ju fenomenet du pratar om - och fenomenet på din häst är en fettdepå. Nothing else.

Skulle du ge din häst rätt foder och ''banta'' bort fettet i nacken skulle din häst få en ganska normal nacke (om den inte är förstörd då, men den har ju inte tippat ännu så det borde gå att få den väldigt fast och fin). Och en normal hästhals är inte bred upptill, den smalnar av och blir toppig. Och det finns heller inte en chans att en hästman tynger ner halsen så mycket att de blir lösa som du beskriver det. Detta fenomen finns inte på bruksraserna (om de inte fått en depå vill säga) och du kan inte komma och säga att en PRE har mer och tyngre man än dessa hästar!

Och bevisligen har ju PRE stort problem med att de väldigt lätt samlar depå i halsen (ser väldigt många PRE som har stooora fiiina maffiga halsar som i själva verket är en tragiskt stor depå) så jag är tämligen säker på att det är det och okunskap som startat snacket om att de föds med ''lösa'' nackar.

Visa en film på en häst med en normal hals UTAN depå som är ''lös'' så kan vi försöka se vad det är. Men hittills har jag aldrig någonsin sett en hästhals utan depå som gungar/vinglar/tippat/''lös'' osv.. Tror inte heller att det finns om det inte är en skada som gjort det.

kl, hästen på bilden(den bruna) ser ut att ha liknande nacke som en gammal ponny på ridskolan har, dock så har hans mankam lagt sig helt. kommer ihåg att när man var liten(15 år sedan, gammal fin ponny ^_^) så var ponnyns mankam fortfarande så stark att den reste sig när han betade och då såg ut att ha liknande nacke som ts häst.
förklaringen från ägaren var att hästen varit hingst länge + överviktig. när han senare kastrerades och bantades började fett nacken lägga sig.

Ja en typisk ''fångnacke''. När musklerna inte längre orkar hålla upp depån så faller mankammen omkull. Vet flertalet hästar som har så. Och alla i riskzonen eller har/haft fång.

Snälla tänk bort den hästen jag visade. Det handlar INTE om honom. Han var menat som ett sidospår!

Jag har tyvärr ingen film på det jag beskriver där hästen inte har en fettdepå och mankammen ändå är lös. :crazy:
Jag ska se om jag kan lyckas hitta något.

Jag har också en kuse som ser ut sådär som även är på utredning (mest för att bekräfta då). Det jag ville säga var att utseendet (och symptomen) inte verkar gå att enbart banta bort. Det är hård träning som gäller.
TS häst är klart mycket tjockare än min, dessutom.

Jo den går att ''banta'' bort.. Banta sitter inom '' '' för att banta just betyder rätt mat (dvs mat med väldigt lågt socker och stärkelseinnehåll) men inte för den skull för lite mat och motion. De ska alltså ha mat för att unna träna och sätta muskler - men de ska ha rätt mat.

Du kan motionera en IR häst hur mycket du vill, får den för mycket socker och stärkelse kommer den fortsätta ha sina depåer. Därför är maten viktigast att den blir rätt. Sen är det väl självklart att hästar motioneras??:confused: Speciellt om de har samlat på sig depåer eller blivit feta och skall gå ner i vikt. Men det tycker jag är så självklart så jag inte ens behöver skriva ut. Det som är viktigt som folk inte tänker på och inte kan, är att det skall fodras med RÄTT mat för att få ner depåerna.

Håller med dig. Min häst är sent kastrerad och har en rejäl nacke men det är muskler och den är som ett uppochnervänt V. Dvs helt spetsig längst upp. Det är något jag ofta känner på och kontrollerar.

Det spelar ingen roll vilken ras en häst är, mankammen skall aldrig vara platt, då rör det sig om depåer och inte muskler!

Har man en häst med tydliga depåer (som TS häst) så får man först utreda om den kanske har PPID eller om den "bara" är IR. Och så se till att aldrig ge något foder med mer än 10% stärkelse+socker. Mao allt kraftfoder är helt uteslutet och en del höpartier också. De behöver inte banta i den förstånd att de skall ha mindre mängd mat, de skall bara ha en annan sorts mat. :)

Fast det där med att mankammen inte ska vara platt kan väl ändå inte stämma. Det finns ju hästar inom många raser som har en platt mankam utan att för den sakens skull ha fettdepåer. Men jag kanske missuppfattade hur du menade? Hur bred och platt mankammen är har ju en del att göra med hur mycket man som ska få plats där. En häst med massor av man har ju bredare mankam.

Liknande trådar

Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
7 652
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 426
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 241
Senast: Icfafn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 461
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka